۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲
کد خبر: 83255700
T T
۰ نفر
پژوهشگر آمريكايي: ترامپ به بهانه بلندي هاي جولان از صهيونيست ها اخاذي مي كند

تهران - ايرنا - پژوهشگر و نويسنده آمريكايي معتقد است اظهارات ترامپ درباره بلندي هاي اشغالي جولان ؛ با هدف اخاذي از لابي پرنفوذ صهيونيست ها در آمريكا صورت گرفته است .

' توماس فريدمن' پژوهشگر آمريكايي و دارنده سه جايزه 'پوليتزر' و نويسنده هفت كتاب در مقاله اي كه در نيويورك تايمز منتشر شد؛ با تشريح سياست هايي ترامپ درقبال مساله فلسطين و رژيم صهيونيستي مي نويسد : اصولا سياست هاي كلي ترامپ در قبل مسئله فلسطينيان؛ در جهت تضعيف تشكيلات خودگردان فلسطين است. دولت ترامپ تلاش مي كند همه موانع بر سر الحاق كرانه باختري به سرزمين هاي اشغالي (اسراييل) را بردارد.
وي با اشاره به ادعاهاي اخير ترامپ درخصوص حاكميت رژيم صهيونيستي بر بلنديهاي اشغالي جولان ؛ گفت : در اصل اين اتفاقي كه امروز دارد براي 'جولان' رخ مي دهد؛ آغاز آن از دو سال پيش اتفاق افتاد.
وزارت خارجه آمريكا دو سال پيش در گزارش سالانه خود در مورد وضعيت حقوق بشر در كشورهاي مختلف جهان؛ آنجاييكه به نام 'اسرائيل' مي رسد، از سرزمين هاي اشغالي به عنوان ' اسرائيل، ارتفاعات جولان، كرانه باختري و غزه' نام مي برد.
' وزارت خارجه آمريكا در معرفي گزارش سال 2017 خود از وضعيت حقوق بشر در كشورهاي مختلف جهان به واژه ' اشغال' هم اشاره مي كند اما در گزارش سال 2018 ؛ بطور كامل واژه ' اشغال' در گزارش وزارت خارجه آمريكا حذف شده است.'
توماس فريدمن پژوهشگر و نويسنده آمريكايي خاطر نشان كرد : رويكرد ترامپ در قبال اسرائيل نشان مي دهد كه او همه هم و غمش اين است كه هرچه بيشتر از ' شلدون آدلسون' حامي بزرگ مالي انتخاباتي صهيونيست ؛ پول كسب كند .
وي گفت : ترامپ مي كوشد يهوديان را تشويق به ترك حزب دمكرات كند و راي آنها را به سمت حزب جمهوريخواه تغيير دهد و هرچه را كه 'بنيامين نتانياهو' مي خواهد به او بدهد كه در رأس آنها؛ تائيد رئيس جمهور آمريكا از انتخاب مجدد نتانياهوست.
وي دربخش ديگري از مقاله خود كه در نيويورك تايمز منتشر شد ؛ نوشت : ' اسرائيل با دو تهديد حياتي مواجه است: نخست ايران و دوم؛ اشغال دائم كرانه باختري با جمعيت 2.5 ميليوني فلسطينيانش.
اين محقق آمريكايي معتقد است كه رژيم صهيونيستي هيچ استراتژي براي دفع تهديدات ناشي از اشغال دائم كرانه باختري ندارد .
وي از علاقه شديد حاكمان و دولتمردان آمريكايي بويژه شخص دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريكا به لابي گرهاي صهيونيست سخن گفت و افزود : بزرگ ترين خطري كه اسرائيل را تهديد مي كند؛ اين عشق ورزي مفرط آمريكا به اسرائيل است و آمريكا آنقدر عاشق اسرائيل است كه بالاخره او را از فرط اين عشق و علاقه خواهد كشت'.
وي معتقد است مشكل اينجاست كه هم شخص ترامپ وهم كنگره و هم لابي اسرائيل در واشنگتن؛ همگي متفق القولند كه با اراده ' بنيامين نتانياهو' نخست وزير اسرائيل براي كنترل دائم اسرائيل بر كرانه باختري مخالفت نكنند.
نويسنده و انديشمند مشهور آمريكا اضافه كرد : آمريكا روز به روز ضعيف تر مي شود و سياست هاي و استانداردهاي دوگانه ترامپ در موضوعات مختلف ؛ عواقب استراتژيكي در پي دارد.
فريدمن درعين حال حملات موشكي رژيم صهيونيستي عليه سرزمين هاي اشغالي را تهديدي عليه اسراييل دانست و گفت : چنانچه اسرائيل مجبور باشد با حماس بجنگد و اگر جوانان فلسطيني كرانه باختري مصمم شوند گروه گروه به حماس بپيوندند و با اسرائيل جدال كنند، آنگاه است كه خطر جدي به اسرائيل رو كرده است.
انديشمند امريكايي همچنين به پرونده فساد مالي نتانياهو اشاره كرد و نوشت : نتانياهو در حال حاضر متهم به پرونده هاي فساد مالي است. او بايد براي تبري از اتهامات ، سخت بجنگد و شايد هم مجبور شود معامله كند؛ بدين ترتيب كه حاضر شود استعفا بدهد و در ازاء آن همه اتهاماتش پاك شود. تنها راه ماندن او در قدرت اين است كه با راست گرايان مذهبي ائتلاف كند چون هيچ گروه ديگري حاضر به ائتلاف كردن با او نخواهد بود.
با اين حساب؛ اگر يك چنين دولت راست گرايي در اسرائيل روي كار بيايد، به هيچ وجه حاضر به امتياز دهي به فلسطينيان نخواهد بود. بلكه برعكس؛ خواهد كوشيد قسمتهايي و يا همه خاك كرانه باختري را ملحق به اسرائيل كند.
چراغ سبز اين حركت را ترامپ با به رسميت پذيرفتن الحاق ' جولان' به خاك اسرائيل، از همين حالا به نتانياهو نشان داده است.
همه اين اقدامات بطور سلسله وار در دست انجام است تا نهايتا يك دولت راست گرا در اسرائيل بر مسند قدرت بنشيند و طرح صلح را بكلي رد كند و هيچ چشم اندازي براي صلح با فلسطينيان باقي نگذارد.
مخلص كلام؛ هيچ استراتژي اي در كار نيست. نه از جانب ترامپ و نه از جانب كنگره. فقط يك مسابقه در جريان است و انتهاي مجموعه اين پروسه پر پيچ و خم اين خواهد بود: ترامپ موفق خواهد شد جيب ' شلدون آدلسون' حامي بزرگ مالي انتخاباتي صهيونيست را تيغ بزند. نتانياهو به لطف ترامپ يك بار ديگر هم انتخاب مي شود و با مشاركت با يك حزب نژادپرست اسرائيلي از رفتن پشت ميله هاي زندان در مي رود. همه كاسه كوزه ها بر سر فلسطينيان خرد خواهد شد .
اروپام**1591** 1546