۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۰۳
کد خبر: 83256759
T T
۰ نفر
دولت انگلیس با درخواست مردم برای توقف برگزیت مخالفت كرد

لندن – ایرنا – دولت محافظه‌كار «ترزا می» به طور رسمی با درخواست مردم این كشور برای لغو ماده 50 پیمان لیسبون كه ناظر بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، مخالفت كرد.

به گزارش ایرنا، وزارت برگزیت انگلیس در جوابیه‌ای كه روز چهارشنبه در تارنمای پارلمان این كشور منتشر شد عنوان كرد: دولت به نتیجه همه‌پرسی سال 2016 میلادی احترام می‌گذارد و از طریق همكاری با پارلمان تلاش می‌كند تا به یك توافق درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا دست پیدا كند.
در ادامه این جوابیه آمده است كه لغو ماده 50 پیمان لیسبون و به‌موجب آن ادامه حضور در اتحادیه اروپا، بنیادهای دموكراسی و اعتماد میلیون‌ها رأی‌دهنده در این كشور را تضعیف می‌كند.
بیش از 5 میلیون نفر از مردم انگلیس با امضاء یك توماری الكترونیك خواستار لغو ماده 50 پیمان لیسبون و ادامه عضویت در اتحادیه اروپا شده‌اند. در این تومار كه در تارنمای پارلمان ثبت ‌شده آمده است: دولت بارها اعلام كرده كه خروج از اتحادیه اروپا خواست مردم است. اما اینك ضروری است كه با نشان دادن قدرت مردم، نقطه پایانی بر این ادعا گذاشته شود.
براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یك تومار از 10هزار نفر بیشتر شود، دولت انگلیس باید به آن پاسخ گوید و اگر از یك‌صد هزار نفر بیشتر شود، درخواست مطرح‌ شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد. با این ‌حال استقبال كم‌سابقه مردم انگلیس از این تومار به حدی است كه گفته می‌شود در هر دقیقه 2 هزار نفر به جمع امضاء كنندگان اضافه می‌شود و این میزان ركورد بی‌سابقه‌ای را ثبت كرده است.
در جوابیه وزارت برگزیت آمده است: هرچند دولت به این نكته اذعان دارد كه تعداد قابل‌توجهی از مردم این تومار را امضاء كرده‌اند اما نزدیك به سه‌چهارم رأی‌دهندگانی كه در همه‌پرسی سال 2016 شركت كرده، اعتماد كردند كه به رأی آن‌ها احترام گذاشته خواهد شد. همچنین 80 درصد مردم انگلیس در انتخابات سراسری سال 2017 به نمایندگان احزابی رأی دادند كه در مانیفست خود موضوع احترام به همه‌پرسی سال قبل قید شده بود. از این منظر دولت به تعهد خود پایبند است.
این جوابیه، پس گرفتن ماده 50 پیمان لیسبون را «خلف وعده» خوانده و می‌افزاید چنین اقدامی بی‌احترامی روشن به رأی دمكراتیك مردم است و اعتماد به دمكراسی در كشور كم می‌شود.
یك سال پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای خطاب به 'دونالد توسك' رئیس شورای اروپا ماده 50 پیمان لیسبون را فعال كرد. بر این اساس انگلیس دو سال فرصت داشت تا درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا به توافق برسد.
آذرماه گذشته دولت انگلیس اعلام كرد كه با اتحادیه اروپا به توافق رسیده است اما قانون‌گذاران این كشور تاكنون دو بار با توافق یاد شده مخالفت كرده‌اند. آن‌ها امشب قرار است به یك‌رشته گزینه‌ها رأی دهند تا معلوم شود چگونه طرحی قادر به جلب رأی اكثریت پارلمان است.
در همین حال دونالد توسك رییس شورای اروپا اعلام كرد كه پارلمان اروپا بایستی برای تعویق طولانی مدت برگزیت آمادگی داشته باشد.
وی باانتشار پیامی در توییتر یاداور شد نزدیك به ۶ میلیون نفر از طریق امضای تومار و یك میلیون نفر هم با شركت در تظاهرات اعتراضی روز شنبه خواستار توقف برگزیت شده اند.
توسك تصریح كرد كه این افراد احتمالا احساس می كنند پارلمان انگلیس به اندازه كافی نماینده انها نیست، بنابراین بایستی حس كنند كه شما (پارلمان اروپا) نماینده انها هستید، چون آنها اروپایی هستند.
اروپام **هـ ن**2040