۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۵۵
کد خبر: 83257044
T T
۰ نفر

تخت فولاد اصفهان تجلی گاه بزرگمردان علم و فقاهت

۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۵۵
کد خبر: 83257044
تخت فولاد اصفهان تجلی گاه بزرگمردان علم و فقاهت

اصفهان- ایرنا- تخت فولاد اصفهان با نام وادی السلام ثانی، دومین قبرستان جهان تشیع آرامگاه بیش از 2 هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حكیم بزرگ ایرانی و همچنین سایت موزه ای گردشگری برای طالبان فرهنگ و معرفت است.

به گزارش ایرنا، از این سرزمین مقدس بر اساس آمار موجود سالانه دهها هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی دیدن می كنند.
تاریخ ایران مشحون از نام بزرگانی است كه نام ایران و ایرانی را برای قرن های متمادی بلندآوازه كرده است و در تاریخ علم، فقاهت، فرهنگ و ادب، ستارگان درخشان و پرفروغی شدند.
مردانی كه بزرگی را در سایه همت و تلاشی خستگی ناپذیر، در راه كسب علم یافتند.
بسیاری از این مشاهیر و بزرگان در تخت فولاد اصفهان كه پس از وادی السلام نجف اشرف، دومین قبرستان جهان تشیع است آرام گرفته اند.
این اثر به ‌طور یكجا و پس از آن اجزای آن یك به یك در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
در میان هر یك از قطعه ‌های تخت فولاد آرامگاه یك یا چند تن از مشاهیر نامدار قرار دارد و آن قطعه به عنوان تكیه و به نام آن فرد نامیده می‌ شود.
مكان‌ های مهم و تاریخی ثبت شده ملی تخت فولاد عبارتند از: تكیه میرفندرسكی معروف به تكیه بختیاری‌ ها، سنگ قبر بابا فولاد حلوائی، آرامگاه بابا ركن‌الدین، تكیه آغا باشی، تكیه آقا حسین خوانساری، تكیه آقا مجلسی، تكیه بروجردیها، تكیه تویسركانی، تكیه جویباره‌ای، تكیه خاتون ‌آبادی، تكیه ریزیها، تكیه سید العراقین، تكیه شهشهانی، تكیه فیض، تكیه لسان الارض، تكیه مادر شاهزاده، تكیه محمد جعفرآباده‌ای، تكیه میرزا رفیعا، تكیه واله (والهیه) ، تكیه چهارسوقی، تكیه كازرونی، تكیه كلباسی (ابوالمعالی)، آرامگاه بید آبادی، آب‌انبار كازرونی، شبستان مسجد مصلی، مسجد ركن الملك، و تكیه فاضل هندی.
بر اساس آمار موجود سالانه صدها هزار مسافر و گردشگر از تخت فولاد دیدن می كنند.

** تخت فولاد (دومین قبرستان جهان تشیع)
تخت فولاد در سال 1375 به شماره 1735 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و این ظرفیت را دارد كه به یكی از مقاصد گردشگری مذهبی ایران و تاریخ معماری اصفهان تبدیل شود، زیرا تنها یك قبرستان ساده نیست بلكه گنجینه ای از مشاهیر و مفاخر ایران و جهان اسلام است.
تكیه های امین، شهدا، گلزار، مقدس، بروجردی (درب كوشكیها)، خواجوئی، امام جمعه، خطیره السادات رضوی، بهشتی، خلیلیان، زرگرها، ایزدخواستی، زنجانی و بقعه احمد عرفان در زمان معاصر احداث شده است.
زمان پیدایش این قبرستان چندان روشن نیست، اما وجود آثاری چند قدمت آن را به دوران قبل از اسلام می رساند.

** یوشع نبی پیامبر بنی اسرائیل در تخت فولاد اصفهان
از جمله قبر یوشع نبی در تكیه 'لسان الارض' (در ضلع شمالی گلستان شهدا) از پیامبران بنی اسرائیل در این قبرستان واقع است.
لسان الارض مكانی است كه می گویند هنگام عبور امام حسن مجتبی (ع) زمین با امام سخن گفت وآمدن دشمن را به حضرت اطلاع داد و مستند این واقعه در روایتی به نقل از شیخ صدوق بر مزار یوشع نبی نقش بسته است.
قبر آن حضرت كمی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته و با پارچه سبز رنگ پوشانده شده كه زیارتگاه دوستداران و زائرین آن حضرت می باشد.
قرنها قبل از اسلام، زمانی كه بخت النصر قوم یهود را از فلسطین كوچانیده و به آزار و اذیت آنها پرداخته بود، كوروش پادشاه هخامنشی ایران، یهودیان را از اسارت بابل نجات داد و آنها را به ایران كوچ داد و تعدادی از آنها را در اصفهان ساكن گردانید.
این یهودیان برای خود شهری به نام «یهودیه» احداث كردند كه در محل «جوباره» فعلی اصفهان واقع بوده است و هنوز تعدادی از آنها در این منطقه زندگی می‌كنند.
چنانكه گفته می ‌شود دو تن از پیامبران و پیشوایان مذهبی آنان به نامهای «شعیا» و «یوشع» در اصفهان مرده و به خاك سپرده شدند.
یوشع نبی مدتی در اسارت بابلیان بود و پس از رهایی به این منطقه كوچ كرده است.

** بیش از دو هزار شخصیت برجسته در تخت فولاد مدفون شده اند
مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اضفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه تخت فولاد اصفهان با بیش از 75 هكتار فضا، به دوره ایلخانیان و حتی پیش از اسلام باز می گردد.
سید علی معرك نژاد با اشاره به اینكه بیش از دو هزار نفر از شخصیت های مهم ملی و بین المللی ایران و اصفهان در این قبرستان مدفون هستند افزود: 850 نفر از این بزرگان فقیه و مجتهد، 220 نفر شاعر و 18 نفر از فیلسوفان و حكیمان هستند.
وی ادامه داد: 52 تكیه و بقعه دارای وجه تمایز معماری و هنری در این قبرستان وجود دارد و می توانیم آثار معماری دوره های صفویه، قاجاریه، پهلوی و دوره معاصر را در این قبرستان مشاهده كنیم كه آن را نسبت به سایر گورستان های جهان اسلام متمایز ساخته است.

** اتوبوس تاریخ در تكیه بابا ركن الدین تخت فولاد
مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اضفهان تصریح كرد: برای نوروز 98 سه رویداد فرهنگی را ویژه گردشگران در نظر گرفته ایم كه از آن جمله می توان به اتوبوس تاریخ در تكیه بابا ركن الدین تخت فولاد اشاره كرد كه به صورت ثابت مستقر بوده و در ان با استفاده از اپلیكیشن تخت فولاد به معرفی فضای این قبرستان و تكیه های آن پرداخته می شود.
وی بیان كرد: نمایشگاه گنجینه نصف جهان در سالن شمع گلستان شهدا دایر است كه به موضوع گورستان های مهم دنیا پرداخته و آن ها را به صورت صوتی، تصویری، تشریحی و تصویرسازی معرفی می كند.
معرك نژاد همچنین به تورهای گردشگری، غرفه های ویژه كودكان، غرفه عكس و ارائه و فروش محصولات فرهنگی در تخت فولاد اشاره كرد.
وی اشاره كرد: ویژه برنامه نگارستان بهار با همت سازمان مردم نهاد گردشگران نقش جهان در تكیه میرفندرسكی اجرا می شود و نیز نمایشگاه های خوشنویسی معرفی بزرگان تخت فولاد و غرفه مطالعه نیز در این قبرستان دایر است.

** بازدید بیش از 22 هزار گردشگر و شهروند از مجموعه تخت فولاد
مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اضفهان گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز امسال تا كنون بیش از 22 هزار و 270 نفر از گردشگران و نیز شهروندان اصفهانی از مجموعه فرهنگی و تاریخی تخت فولاد اصفهان بازدید كردند.
وی در تشریح برنامه ویژه نوروزی نقالی خوانی تصریح كرد: نقالی خوانی با موضوع معرفی تخت فولاد اصفهان و مشاهیر و بزرگان آن هر روز از ساعت 10 تا 13 در ضلع جنوبی پل خواجوی اصفهان برگزار می شود.
در دوران معاصر نیز دفن بیش از هفت هزار شهید دفاع مقدس در گلستان شهدا كه آن هم قطعه‌ای از سرزمین تخت فولاد محسوب می‌شود، ارزشی دو چندان به این سرزمین بخشیده است.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی كه یكهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به ثبت جهانی رسیده، كانون توجه گردشگران خارجی و داخلی بویژه در تعطیلات نوروز است.
بر اساس آمار موجود در تعطیلات نوروزی سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار نفر به استان اصفهان سفر كردند.
/6026/7135
۰ نفر