۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۲۶
کد خبر: 83257138
T T
۰ نفر
عضویت ایران در پیمان گمركی اوراسیا موجب رونق تولید می شود

رشت - ایرنا - رئیس كل گمرك ایران با اشاره اهمیت پیوستن ایران به پیمان گمركی اوراسیا گفت: عضویت ایران در این پیمان ، رونق تولید ، تجارت و شكوفایی اقتصادی كشور را به دنبال دارد .

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی میر اشرفی روز چهارشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار كرد: اولویت گمرك در خزر و نگاه كشور به تجارت، توجه به كشورهای همسایه ها است.
وی پیمان اوراسیا را پیمانی صد درصد گمركی دانست و افزود: این پیمان به كشور های عضو اجازه می دهد بدون پرداخت حقوق عوارض و به صورت كشوری واحد، كالاهایشان را با یكدیگر مبادله كرده و عضویت ایران در این پیمان می تواند شرایط منحصر به فردی را برای تولید و تجارت كشور فراهم كند.
میر اشرفی با بیان اینكه منطقه آزاد انزلی خصوصا بندر كاسپین به دلیل دارا بودن زیرساخت های مناسب نقش كلیدی می توانند در این پیمان ایفا كنند گفت: گمرك جمهوری اسلامی ایران با بهره مندی از همه امكانات در اختیار از همه ظرفیت های این پیمان و همچنین بخش خصوصی فعال در مناطق آزاد استفاده می كند و باید بگویم منطقه ازاد انزلی نقش فراملی و موثر در پیمان اوراسیا و توسعه مبادلات با كشورهای حاشیه خزر دارد.
وی با اشاره به لزوم تسهیل امور گمركی و توسعه صادرات تاكید كرد: خوشبختانه در منطقه آزاد انزلی نسبت به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در امور بندری توجه ویژه ای شده و اسكله های بهره برداری شده بندركاسپین برای نخستین بار با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده و افزایش ظرفیت بنادر كشور با كمك بخش خصوصی را به دنبال داشته است.
میر اشرفی بندركاسپین را یكی از بهترین بنادر دریای خزر دانست و گفت: اهتمام به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در شرایط كنونی كشور در منطقه آزاد انزلی می تواند سرعت بیشتری به توسعه بندر كاسپین داده تا این بندر بیش از پیش در ایفای نقش توسعه ای استانی، ملی و حتی فراملی موفق باشد.
وی تحقق طرح یك كمربند - یك راه در راستای احیای جاده ابریشم كه از سوی چینی ها در حال پیگیری است را موجب افزایش میزان اشتغال و رونق اقتصاد منطقه و استان بر شمرد و تصریح كرد: با اتصال كریدور شمال - جنوب نقش فراملی منطقه آزاد انزلی برجسته شده و باید بگویم مناطق آزاد، مناطق پردازش صادرات است.
رئیس كل گمرك ایران با اشاره به اینكه گمرك در مناطق آزاد تسهیلات بیشتری ارائه می دهد تاكید كرد: با توجه به اینكه مناطق آزاد جهت جذب سرمایه گذار ایجاد شده و خارج از قلمرو گمركی هستند، گمرك ایران در این مناطق بیش ترین تسهیلات را ارائه داده و قوانین دست و پاگیر نیز در این مناطق وجود ندارد .
میر اشرفی تصریح كرد: در راستای تسهیل تجارت ، واردات مواد اولیه، واردات كالا و صادرات كالاهای تولیدی مناطق آزاد مشمول تخفیفات ارزش افزوده است و این مناطق محلی مناسب برای واردات كالاها به كشور هستند.

** پهلوگیری دو فروند كشتی حامل روغن از ابتدای نوروز تاكنون
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز اظهار كرد: بندر كاسپین با انجام مهندسی ارزش و كاهش هزینه ها و استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده و جزو بنادری است كه در آن بخش خصوصی در ایجاد اسكله ، سیلو ، مخازن سوخت و روغن و انبارهای سر پوشیده سرمایه گذاری كرده است.
رضا مسرور با اشاره به ایجاد نخستین اسكله روغن گیلان در بندر كاسپین خاطرنشان كرد : با همكاری گمرك از ابتدای نوروز تا كنون دو فروند كشتی حامل بار روغن در بندر كاسپین پهلو گرفته است.
وی یادآور شد: بندر كاسپین دارای 22 پست اسكله بوده و با ظرفیت تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن كالا در هر شیفت در سال های آینده نقش بسیار مهمی در اقتصاد كشور ایفا خواهد كرد.
مسرور ایجاد كریدور های تجاری را گامی مهم در توسعه مراودات دانست و بیان كرد : با ایجاد كریدور جدید چین - قزاقستان - ایران و انعقاد تفاهم نامه های همكاری با دو كشور تا كنون شش محموله تجاری از چین به صورت حمل و نقل تركیبی ریل و كشتی وارد بندر كاسپین شده است .
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینكه اتصال راه آهن به این منطقه تسریع در ترانزیت كالا های تجاری در داخل و خارج از كشور را به دنبال دارد تاكید كرد: بندر كاسپین ، بندر نسل سوم است كه با وجود دو شهرك صنعتی در پسكرانه این بندر شهرك صنعتی سوم نیز با محوریت تولید كالا های صادراتی و دانش بنیان در پس كرانه بندر كاسپین ایجاد می شود تا مواد اولیه در كوتاه ترین زمان و با كاهش هزینه های حمل و نقل وارد مجموعه های تولیدی شده و به كشورهای مختلف صادر شود.
وی با اشاره به اینكه نخستین پارك لجستیك شمال كشور با همكاری وزارت راه و شهرسازی در چارچوب راهبرد اصلی این سازمان ایجاد می شود افزود: راهبرد اصلی ، تبدیل شدن این منطقه به مركز داد و ستد كالای كشورهای حاشیه دریای خزر است كه با توجه به وجود شبكه بانكی، بیمه‌ای و بورس منطقه، تفاهم‌نامه‌های منعقدشده با بخش خصوصی و دولتی كشورهای چین، قزاقستان و روسیه و ایجاد زیرساخت ‌های ترانزیتی، منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیك به مسیر جدید ترانزیت بین ‌المللی كشور در ارتباط با روسیه، اوراسیا ، اروپای شرقی، و شرق آسیا ارتقاء می ‌یابد .
مسرور خاطر نشان كرد: این پارك لجستیك به مركز توسعه فعالیت ‌های ترانزیتی و درآمدزایی ارزی كشور همراه با ایجاد اشتغال بیشتر تبدیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و كشورهای حاشیه دریای خزر، تركیه و كشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با كشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف كشورهای همسود (CIS) و نزدیكی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امكان ثبت، مالكیت و مشاركت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امكان فعالیت بانك ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه كلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس كالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه كالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی كشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
2007/7471
۰ نفر