۸ فروردین ۱۳۹۸، ۶:۳۶
کد خبر: 83257496
T T
۰ نفر
سوريه : جامعه جهاني سيلي محكمي به تل آويو زد

تهران - ايرنا - «بشار الجعفري» نماينده دائم سوريه در سازمان ملل گفت : 14 عضو شوراي امنيت با رد درخواست آمريكا براي به رسميت شناختن حاكميت اسرائيل بر بلندي هاي جولان اشغالي، در واقع سيلي محكمي به تل آويو زدند.

به گزارش ايرنا، الجعفري اين سخنان را روز چهارشنبه به وقت محلي در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل و در پاسخ به «داني دانون» نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل متحد گفت.
در اين نشست به جز آمريكا، 14 عضو ديگر شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاكيد كردند جولان بخش جدايي ناپذير سوريه است.
الجعفري در ادامه خطاب به نماينده رژيم اشغالگر قدس افزود: جولان يك منطقه سوري است و اسرائيل چه بخواهد و چه نخواهد، و چه آمريكايي ها از آنها حمايت كنند و چه اين كار را نكنند، اين منطقه بار ديگر به سوريه برخواهد گشت.
وي اضافه كرد: آمريكايي ها و اسرائيلي ها چنين گمان نكنند كه خاك سوريه مي تواند روزي بخشي از يك معامله (قرن) لعنتي و پليد باشد.
نماينده دائم سوريه در سازمان ملل متحد خطاب به اعضاي شوراي امنيت گفت: تلاش هاي آمريكايي بيانگر يك اقدام خطرناك است كه راه را براي نابودي حقوق بين الملل هموار مي كند و اين اقدامات در واقع اهانت به سازمان ملل متحد است.
وي ادامه داد: درست زماني كه شوراي امنيت جلسه بررسي موضوع به رسميت شناختن غير قانوني حاكميت اسرائيل بر بلندي جولان توسط ترامپ هستيم، جنگنده هاي اسرائيلي منطقه صنعتي در شرق حلب را بمباران مي كنند، هرچند پدافند هوايي ما اين حمله را دفع كرد و شماري از موشك هاي مهاجم رهگيري و منهدم شد.
يك منبع نظامي به سانا (خبرگزاري رسمي سوريه) گفت: ساعت 23.00 دقيقه چهارشنبه به وقت محلي، پدافند هوايي ارتش، تجاوز هوايي اسرائيل به برخي از مراكز در منطقه صنعتي واقع در «الشيخ نجار» در شمال شرق حلب را دفع كردند.
الجعفري اضافه كرد: سوريه ضمن محكوم كردن اعلام حاكميت اسرائيل بر بلندي هاي جولان توسط ترامپ، اين اقدام را يك رفتار يكجانبه از سوي كشوري مي داند كه فاقد صلاحيت سياسي، حقوقي و اخلاقي براي اين كار است.
نماينده دائم سوريه افزود: اين كار واشنگتن با هدف تعيين سرنوشت ملل جهان و غصب سرزميني صورت مي گيرد كه بخش جدايي ناپذير از خاك سوريه است.
وي ادامه داد: اين اقدام ايالات متحده در واقع ناقض قطعنامه هاي بين المللي و مجمع عمومي سازمان ملل متحد بويژه در خصوص پايان دادن به اشغال اراضي كشورهاي عربي توسط اسرائيل در سال 1967 است.
الجعفري در ادامه تصريح كرد: رفتار يكجانبه آمريكا، اذعان آشكار به اين است كه واشنگتن براي سازمان ملل متحد ذره اي ارزش قائل نيست و اين كشور منطقه و جهان را در فضايي تنش آلود و رويارويي كشورها با يكديگر قرار داده است.
نماينده دائم سوريه اضافه كرد: دمشق قدردان مواضع بين المللي و جهاني عليه اقدام ترامپ در به رسميت شناختن حاكميت اسرائيل بر جولان است.
الجعفري اظهار كرد: مواضع كشورها به افكار عمومي جهان، نشان داد كه آمريكايي ها و اسرائيلي ها تا چه ميزان منزوي هستند و از سوي ديگر تهديد كننده صلح و امنيت در جهان به شمار مي روند.
و نشان داد كه آمريكا با اين اقدام غير قانوني خود، مسئوليت ها و تعهد اش را به عنوان عضو دائم شوراي امنيت در قبال كنوانسيون و اصول حقوق بين الملل و قطعنامه هاي اين شورا زير پا گذاشته است.
الجعفري تصريح كرد: اعضاي سازمان ملل متحد بايد در برابر نقض قطعنامه ها و مراجع قانوني بين المللي توسط آمريكا بايستند و نقش غصب شده حقوقي شان از سوي دولت واشنگتن را بار ديگر باز پس گيرند و قطعنامه هاي شماره هاي 242، 338 و 497 شوراي امنيت در مورد جولان اشغالي سوريه را اجرايي كند.
وي خاطر نشان كرد: آمريكا از ديدگاه مردم سوريه، كشوري متجاوز است كه بصورت غير قانوني بخشي از خاك كشورشان را غصب كرده است؛ اين اقدام واشنگتن پس از آن صورت مي گيرد كه ايالات متحده عامل اصلي كشتار هزاران سوري و تخريب تاسيسات زيربنايي و اقتصاد سوريه بوده است.
نماينده دائم در سازمان ملل متحد تصريح كرد: مردم ما بر اين باورند كه اين اقدام ترامپ صلح و امنيت جهان را تهديد مي كند و تلاشي شكست خوده براي دستكاري تاريخ و جغرافياي منطقه است و واشنگتن سخت در اشتباه خواهد بود اگر چنين گمان كند كه تحميل جنگ به كمك تروريست ها بر دولت دمشق مي تواند به اراده مردم سوريه خللي وارد كند و اولويت هاي ما را تغيير دهد.
الجعفري در بخش ديگري از اظهاراتش اعلام كرد: دولت آمريكا از طريق ايجاد تنش و به راه انداختن جنگ و نآرامي، به حمايت از اشغالگري اسرائيل ادامه مي دهد و زمينه لازم براي طولاني تر شدن بي ثباتي در منطقه را فراهم مي كند.
وي ادامه داد: اگر شوراي امنيت از همان لحظات نخستين مانع اشغال و تخريب عراق شده بود، قطعنامه هاي بين المللي اينك تا بدين اندازه نقض و زير پا گذاشته نمي شد.
وي در پايان صراحتا گفت: ناتواني سازمان ملل متحد در برابر موضع خطرناك آمريكا تنها اين موضوع را به دولت هاي تحت سلطه القا مي كند كه موضوعي كه با توسل به زور از آن غصب شده است، تنها با همين روش نيز پس گرفته خواهد شد.
رژيم صهيونيستي بلندي هاي جولان را در جريان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال كرد.
«دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا روز دوشنبه در ديدار با «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي، حكمي را امضا كرد كه به موجب آن، دولت آمريكا حاكميت اين رژيم بر جولان را به رسميت مي‌شناسد.
به رسميت شناخته شدن حاكميت اسرائيل بر جولان اشغالي توسط ترامپ در حالي انجام مي شود كه روسيه و چين به عنوان اعضاي دائم شوراي امنيت، اين منطقه را بخش جدايي ناپذير سوريه اعلام كردند.
سفيران كشورهاي اروپايي فرانسه، آلمان و انگليس در واشنگتن نيز از اين تصمم ترامپ انتقاد كرده و آن را نقض صريح قوانين بين‌المللي دانسته اند.
دولت آمريكا 24 ارديبهشت 97 نيز در اقدامي تحريك آميز و در تعارض با تمامي قطعنامه هاي بين المللي، سفارت ايالات متحده را از تل آويو به قدس اشغالي منتقل كرد.
شبس**9363**1859