۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹
کد خبر: 83259355
T T
۰ نفر
علی اف: روند مذاكرات حل مناقشه قره باغ وارد مرحله جدیدی شده است

باكو - ایرنا - 'الهام علی اف' رییس جمهوری آذربایجان در پی دیدار دیروز ( جمعه ) با 'نیكول پاشینیان' نخست وزیر ارمنستان در وین، گفت: تحرك جدیدی در روند مذاكرات حل 'مناقشه قره باغ' آغاز شده است .

به گزارش خبرگزاری رسمی 'آذرتاج'، علی اف در گفت و گو با خبرگزاری 'تاس' روسیه در وین در باره نتایج مذاكراتش با نخست وزیر ارمنستان، افزود: این دیدار از نظر آغاز مذاكرات در باره ماهیت موضوع مربوط به حل مناقشه قره باغ ، از اهمیت خاصی برخوردار بود .
وی اضافه كرد: وزیران خارجه دو كشور مذاكرات برای رسیدن به نتایج مشخص در راه حل این مناقشه را ادامه می دهند .
الهام علی اف افزود: برای ما مساله خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمینهای جمهوری آذربایجان بر اساس چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در اولویت قرار دارد.
دیدار و مذاكرات علی اف و پاشینیان با حضور نمایندگان آمریكا، فرانسه، روسیه، گروه میانجی 'مینسك'، سازمان ملل و شورای همكاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ، نزدیك به سه ساعت در هتل 'بریستول' وین انجام شد.
گروه میانجی مینسك و شورای همكاری اروپا نیز در بیانیه ای دیدار علی اف و پاشینیان را سازنده عنوان و اعلام كردند: سران دو كشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در باره ایجاد شرایط برای رسیدن به صلح میان دو كشور به توافق رسیدند .
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ كوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 میلادی به درگیری های نظامی میان دو طرف انجامید .
بر اثر این درگیری های نظامی، منطقه قره باغ كوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت كنترل نیروهای ارمنستان درآمد .
در سال 1994 میلادی با تلاش های گروه میانجی مینسك آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار شد .
آمریكا ، فرانسه و روسیه از سال 1997 میلادی ریاست مشترك گروه میانجی مینسك را بر عهده دارند، ولی تلاش های میانجیگری این گروه برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تا به حال نتیجه نداشته است .
خاورم ** 337**1651