به گزارش ایرنا، بیست و هشتم اسفند گذشته كشتی كانتینری اس ال استار با طول 91,5 متر تحت پرچم كوموروس حین عملیات بارگیری در اسكله 25 بندر شهید رجایی واژگون شد.
این كشتی 14 سرنشین داشت كه سه نفر مصدوم شدند.
به گزارش ایرنا از تارنمای سازمان بنادر و دریانوردی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی كه برای ارزیابی و سنجش نحوه عملكرد ناوگان مسافری دریایی ایران در زمینه پشتیبانی از موج دوم سفرهای نوروزی به استان هرمزگان سفر كرده است، شنبه با حضور در بندر شهید رجایی در نشست با نماینده مالك كشتی سانحه دیده اس ال استار و نماینده كلوب پی اند آی كه بیمه گر این كشتی به شمار می رود، شركت كرد.
هادی حق شناس در این نشست درباره وضعیت كشتی و جمع آوری محموله آن، پاكسازی آلودگی های احتمالی و پیگیری وضعیت خدمه این شناور گفت و گو كرد.
حق شناس بر لزوم تسریع در پیشبرد روند حقوقی و قانونی تاكید كرد و گفت: نماینده مالك كشتی و كلوب بیمه ای به انجام امور بر اساس كنوانسیون های بین المللی مكلفند.
وی اضافه كرد: شناورسازی و عملیات سلویج* كشتی سانحه دیده باید در صدر امور قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، نجات كشتی یا سلویج در ادبیات دریایی به 2 منظور به كار می رود؛ یكی با هدف نجات شناور در حال اضطرار و دیگری برای استخراج لاشه كشتی غرق شده یا به گل نشسته.
عملیات سلویج مجموعه اقداماتی را دربرمی گیرد كه به منظور خارج ساختن شناور از شرایط اضطراری و كاهش میزان آسیب های وارد شده بر كشتی حادثه دیده انجام می شود.
این عملیات شامل بازرسی اولیه، جلوگیری از واژگونی بیشتر، یدك كشی، رفع نقص به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر و از آب بیرون كشیدن یك كشتی غرق شده یا به گل نشسته می شود.
عملیات سلویج به لحاظ جنبه های زیست محیطی پیامدهای مثبتی نیز دارد.
..................................
* salvage
اقتصام3061*1961*
تهران- ایرنا- معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست مشترك با نماینده مالك كشتی سانحه دیده «اس ال استار» و نماینده شركت بیمه «پی اند آی» بر تسریع در پیشبرد روند حقوقی و قانونی در زمینه هایی مانند جمع آوری محموله و پاكسازی آلودگی های احتمالی تاكید كرد.