به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، سازمانی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است به منظور تحقیق و بررسی در مسائل كیفی تعلیم و تربیت، ارزشیابی مستمر و تنظیم برنامههای تحصیلی، تالیف و تدوین كتب درسی و آمادهسازی مدارس و موسسات آموزشی تابع وزارتخانه برای كاربردی كردن وسایل و روشهای نو تشكیل شده است.
موضوعی كه حجتالاسلام و المسلمین «علی ذوعلم» رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به آن اشاره كرد و افزود: در راستای این هدف تلاش شد در سال 97، با طرحها و برنامههای مختلف، زمینه ارتقای هویت دانشآموزان و توانمندی اولیای مدرسه فراهم شود.
* همسوسازی كتب درسی با سند تحول مهمترین عملكرد 97
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی تصریح كرد: در سال 97 عمده كاری كه سازمان پژوهش انجام داد تكمیل تحول در حد همسوسازی كتابهای درسی با اهداف سند تحول بنیادین بود كه در مورد پایه دوازدهم در سال تحصیلی 96-97 این كار به خوبی انجام شد و به دنبال آن بعضی از عناوین نونگاشت از جمله بحث سبك زندگی و خانواده كه یكی از خلاءهای مهم در عرصه تربیتی و ورود اجتماعی دانش آموزان است، در پایه دوازدهم افزوده شد.
وی افزود: در بخش فنی و حرفه ای و كاردانش نیز توجه به صلاحیتهای پایه برای هنرجویان كه از اهمیت ویژهای برخوردار بود نیز سال گذشته مورد توجه قرار گرفت البته هنوز در این زمینه خلاءهایی در بازآموزی دبیران و هنرآموزان وجود دارد كه تلاش میشود تابستان سال 98 جبران شود.
* سازمان پژوهش، پیشگام در طرح بوم
ذوعلم در ادامه به طرح «بوم» اشاره كرد و یادآورشد: كار دیگری كه سال گذشته انجام شد و آغاز یك حركت جدی در آموزش و پرورش تلقی میشود طرح بوم یعنی برنامه «ویژه مدرسه» بود. بر اساس این طرح، دو ساعت از مجموع زمان آموزش رسمی مدارس در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و در پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول در اختیار مدیر مدرسه قرار گرفته و مدیران مدارس با توجه به نیازهای منطقه ای و فرهنگی و مهارتی دانشآموزان این دو ساعت را میتوانند در هفته به بحثهای درسی غیررسمی اختصاص دهند.
وی، ضمن ابراز خرسندی از استقبال همكاران آموزشی از این طرح گفت: این طرح حركت خوبی در راستای كاهش تمركز در برنامهریزی درسی و آموزشی و توجه بیشتر به نیازهای واقعی و اجتماعی دانشآموزان است و با توجه به اینكه سال اول اجرای طرح بوم را پشت سر میگذاریم با استقبال همراه بوده و توانسته بخشی از محتواهای آموزشی را كه همواره مورد نقد قرار دارد از حالت كلیشهای خارج كند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه طرح بوم در سال 98 قویتر اجرا میشود، تصریح كرد: تلاش داریم برای بهتر اجراشدن این طرح، زمینههای یادگیری مهارتهای لازم و تجربههایی كه مدیران باید از آن اطلاع داشته باشند را فراهم كنیم چرا كه در این طرح هیچ كتاب درسی و عنوان محتوایی دخیل نیست و اجرای آن كاملا در اختیار مدیر مدرسه است.
* فراهم شدن بستر مشاركت نهادهای تربیتی با آموزش و پرورش
فراهم كردن زمینههای همكاری سایر نهادها با نظام آموزشی برای اجرایی شدن بهینه طرح بوم، از دیگر اقدامات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال 97 بود كه ذوعلم درباره آن اظهار داشت: برای موسسات و نهادها و مراكز پژوهشی وعلمی و تربیتی كشور مجالی ایجاد شد تا بتوانند در عرصه تربیت، مشاركت جدی و فعال با آموزش و پرورش داشته باشند. ضمن اینكه در سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب و مبانی نظری تحول آموزش و پرورش هم بحث مشاركت بخش غیردولتی و موسسات و نهادهای تربیتی به عنوان یك ركن از اركان چهارگانه تربیت، به صراحت مطرح شده است.
وی تصریح كرد: اكنون طرح بوم مجالی را برای این موسسات، نهادها، انجمنها و مراكز پژوهشی تبلیغی، آموزشی، مذهبی و هنری فراهم كرده است به عنوان مثال اگر میراث فرهنگی بخواهد دانشآموزان را نسبت به گردشگری مطلعتر كند از این فرصت میتواند استفاده كند و بسته آموزشی و مهارتی مناسبی را تدارك دیده و با كمك همكاران در آموزش و پرورش و فرصت ایجاد شده در قالب طرح بوم، كلاس به كلاس برای بچههای دوره اول متوسطه آن را اجرایی كند.
* درآمیختن بازی با آموزش در پرونده سازمان پژوهش
خبرنگار حوزه آموزش در این گفت و گوی اختصاصی با رئیس سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی به فقدان شادی و بازی در فضای آموزشی اشاره كرد و برنامه سازمان پژوهش در این مورد را جویا شد كه حجت الاسلام ذوعلم در پاسخ گفت: در كارگروه برنامه دوره ابتدایی، بحث آموزش همراه با بازی را به طور جد دنبال كردیم چرا كه در الگوی اهداف برنامه درسی ملی، بُعد عمل، كار و فعالیت دانشآموزان در كنار بُعد علم اهمیت داده شده است.
وی ادامه داد: در بازنگری كتابهای درسی هم بحث شادی آفرینی مورد توجه قرار گرفته است كه در این رابطه معاونت ابتدایی وزارتخانه این كار را با جدیت دنبال میكند البته باید مراقبت كنیم اینگونه طرحها به نوعی غیركلیشهای و واقعی وارد مدارس شوند تا بعد از چند ماه این اتاقهای بازی همانند برخی كتاخانهها در مدارس غیرفعال نشوند.
ذوعلم راهكار پیشگیری از این امر را در ارتقای مهارت و توانمندی معلمان دانست و گفت: برای رسیدن به این هدف، از وزیر آموزش و پرورش درخواست كردیم كه وظیفه ارتقای توانمندی معلمان در حین خدمت را به عهده سازمان پژوهش بگذارد تا بتوانیم با مدیریت واحد و برنامه ریزی شده این كار را دنبال كنیم. در عین حال هر نهاد دیگر هم این كار را انجام دهد ما كمك خواهیم كرد.
وی افزود: بنا داریم با توجه به بحث مدرسه محوری با تاكید بر مناطق كم برخوردار، تابستان سال 98 از ظرفیتهایی كه در فضاهای فرهنگی و آموزشی برای توانمندسازی مدیران مدارس و ارتقای عدالت آموزشی وجود دارد بهره ببریم چرا كه عدالت آموزشی صرفا در ابزارها و سختافزارها محدود نمیشود و در توانمندیها و مهارتهای معلمان هم باید دیده شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: این كار تنها از عهده آموزش و پرورش برنمی آید و معتقدیم مدارس توانمند و مدیران مبتكر و دارای امكانات سختافزاری باید به سایر مدارس كمك كنند و همكاری و همیاری بین مدارس شكل بگیرد تا بر اساس سند تحول بنیادین، شعار تعاون و همیاری در سطح آموزش اجرایی شود.
علمی**9294**1883
تهران- ایرنا- هویت سازی دانش آموزان و بالابردن توانمندی اولیای مدرسه برای نزدیك شدن به اهداف سند تحول نظام آموزش برنامه ای بود كه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال 97 با جدیت دنبال كرد و برای تحقق آن كوشید.