۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۴۱
کد خبر: 83260265
T T
۰ نفر

سيلي مسوولان آذربايجان غربي به سيل

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۴۱
کد خبر: 83260265
سيلي مسوولان آذربايجان غربي به سيل

اروميه - ايرنا - هماهنگي مسوولان آذربايجان غربي در موج نخست بارش ها و به ويژه قبل از ورود دومين سامانه بارشي به اين استان پهناور چه در صورت بروز آبگرفتگي در روزهاي آينده و چه در صورت اتفاق نيافتادن اين حادثه تلخ مثال زدني بوده و گوياي انسجام در مديريت يك بحران طبيعي است.

به گزارش ايرنا اين هارموني منجر به علاج واقعه كه نه در حرف بلكه در عمل به منصه ظهور رسيد، قدرداني افراد مطلع را نيز در پي داشت و نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي در خطبه هاي نماز جمعه گذشته گفت: «مديريت بحران اخير در استان با وجود بارش قابل توجه و بيشتر از مناطق سيل زده، شايسته قدرداني است و بايد در اين خصوص از مديران مرتبط تجليل كرد».
حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي قريشي بارش باران در آذربايجان غربي طي هفته گذشته را 2 برابر شيراز عنوان كرد و نبود هيچ بحراني در سطح استان را يادآور شد تا مسوولان استان دلگرمتر از گذشته به سراغ مقابله با سيلاب احتمالي در موج دوم بارش ها بروند.
هماهنگي روزهاي جاري براي مقابله با سيل احتمالي با وجود هشدارهاي پي در پي هواشناسي را مي توان از پلدشت تا سردشت كه گوياي شمال تا جنوب اين استان پهناور با بيش از 37 هزار كيلومترمربع وسعت است را جست و جو كرد.
فرماندار اروميه به آماده باش 100 اكيپ با بيش 20 هزار نفر نيرو در سطح شهرستان اشاره كرد و گفت: اين اكيپ ها در صورت وقوع سيلاب در بخش جنوبي و شمالي شهر به احدات سدبند اقدام مي كنند تا از ورود سيل به منازل جلوگيري شود.
عليرضا ملامحمدزاده افزود: با همكاري سازمان هاي ذيربط تمام ورزشگاه‌ها، مدارس و مراكز درماني شهرستان نيز براي هرگونه بحران احتمالي ناشي از سيلاب و اسكان اضطراري آماده سازي شده است.
وي با اشاره به اينكه اخطارهاي كتبي و هشدارهاي لازم به ساكنان مناطق حاشيه اي رودخانه ها داده شده است، ادامه داد: در اين راستا تمام رستوران هاي حاشيه مسير روستاي بند در حاشيه رودخانه شهرچايي از فردا تا زمان رفع خطر احتمالي تعطيل خواهد بود.
فرماندار اروميه گفت: هيچ بحراني در خصوص آب آشاميدني در اين شهرستان وجود ندارد و شهرداري اروميه نيز در خصوص جمع آوري آب هاي سطحي اقدامات خوبي انجام داده است.
ملامحمدزاده با اشاره به وضعيت روستاهاي در خطر نيز اضافه كرد: تعدادي از منازل روستاي «گولان» در بخش انزل به دليل قرار گرفتن در مسيل سيلاب احتمال تخليه دارد و روستاهاي آسيب پذير نيز براي تخليه شناسايي شده و مكان‌هايي براي اسكان اضطراري مردم اين روستا در نظر گرفته شده است.
وي با تاكيد بر اينكه آمادگي كامل براي مقابله با سيلاب احتمالي در سطح شهرستان وجود دارد، بيان كرد: احتمال بروز بحران در روستاي كشتيبان وجود دارد و تدابير لازم براي لايروبي پل كشتيبان انديشيده شده است.
فرماندار مياندوآب هم به باز شدن دريچه هاي سد شهيد كاظمي اشاره كرد و گفت: ظرفيت ذخيره سازي آب در آن سد حدود 20 ميليون مترمكعب نسبت به سه روز پيش افزايش يافته و به 200 ميليون متر مكعب رسيده است و مشكلي در ورودي آب وجود نخواهد داشت.
مهدي قهرماني افزود: ظرفيت خروجي رودخانه سيمينه رود نيز هم اكنون كمتر از يك سوم ظرفيت استاندارد آن است و در صورت افزايش بارندگي تا 2.5 برابر بيشتر از ظرفيت فعلي، مي تواند آب را به سمت درياچه اروميه هدايت كند.
فرماندار مياندوآب اظهار داشت: از يك هفته پيش ستاد مديريت بحران اين شهرستان با بكارگيري تمام امكانات و ماشين آلات به طور شبانه روزي اقدام لازم در مسيل هاي سيلابي كه نياز به تقويت يا لايروبي داشت را انجام داد.
وي با بيان اينكه در گذشته برخي از مسيرهاي رودخانه هاي اين شهرستان لايروبي شده بود و اكنون هم به منظور مهار و پيشگيري از خطرهاي احتمالي سيل، لايروبي ادامه دارد، گفت: بيش از 40 دستگاه انواع ماشين آلات سنگين به صورت شبانه روزي فعال است و هيچ گونه نگراني از بابت خطرهاي احتمالي سيل وجود ندارد.
قهرماني گفت: به مردم اين شهرستان به ويژه اهالي ساكن در روستاهاي پايين دست 2 رودخانه زرينه رود و سيمينه رود اين اطمينان را مي دهيم كه هيچ گونه نگراني از بابت جاري شدن سيل و تهديد زندگي آنان وجود ندارد؛ با وجود اين از اتراق يا حضور در حاشيه رودخانه ها اجتناب كنند.
مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي نيز با اشاره به اقدامات پيشگيرانه اين شركت گفت: 500 ميليون مترمكعب فضاي خالي پشت سدهاي 13 گانه استان ايجاد شد و نگراني در خصوص ذخيره سازي آب بارش روزهاي آينده وجود ندارد.
كيومرث دانشجو افزود: مجموع حجم سدهاي آذربايجان غربي 2 ميليارد مترمكعب بوده كه از اين ميزان يك ميليارد و 500 ميليون مترمكعب پر شده و بقيه آب رها شده است.
وي بيان كرد: مشكلي در خصوص رهاسازي آب پشت 13 سد آذربايجان غربي وجود ندارد و هماهنگي هاي لازم براي رهاسازي آب در 2 روز آينده انجام شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي با اشاره به ذخيره يك ميليارد و 500 ميليون مترمكعبي برف در استان ادامه داد: در صدد هستيم تا با اجراي هماهنگ مديريت بحران در بارش هاي 2 روز آينده، بخش زيادي از اين آب بدون وارد كردن خسارت به درياچه اروميه برسد.
شهردار اروميه نيز به آمادگي 24 ساعته معاونت ها و سازمان هاي زيرمجموعه خدمات رسان اشاره كرد و گفت: شهروندان هرگونه مشكلات خود اعم از آبگرفتگي يا نياز به امدادرساني از طريق ماشين آلات شهرداري را به سامانه شبانه روزي 137 اعلام كنند تا كاركنان در اسرع وقت در محل حاضر و نسبت به مديريت وضعيت اقدام كنند.
محمد حضرت پور افزود: لايروبي كانال هاي سطح و حاشيه شهر اروميه انجام شده و كانال هاي كمكي جهت انتقال سيلاب احتمالي نيز به صورت فوري احداث شده است.
وي اشاره كرد: ماشين آلات شهرداري اعم از لودر، تانكرهاي پمپ دار، گريدر و ساير ماشين آلات سنگين جهت مديريت هرگونه سيلاب احتمالي در مناطق پرخطر مستقر شده و در خدمت همشهريان است.
سيد علي ترابي، فرماندار پيرانشهر نيز روز گذشته دومين جلسه ستاد مديريت بحران شهرستان را تشكيل داد و براي مقابله با سيل احتمالي طي روزهاي آينده، اين شهرستان را به 6 بخش تقسيم بندي و وظايف ارگان هاي مربوطه را مشخص كرد.
جهاد كشاورزي نيز به منظور كاهش اثرات مخرب سيل اطلاعيه اي صادر و به كشاورزان توصيه كرد كه ماشين آلات و ادوات كشاورزي را طي روزهاي آينده در مكان هاي ايمن و غيرآبگير مستقر كنند.
جلوگيري از تردد ماشين آلات و افراد در اراضي زراعي و باغي، توقف عمليات هرس و جمع آوري شاخ و برگ ها قبل از شروع بارندگي محافظت از پوشش هاي گلخانه اي و جمع آوري و هدايت آب هاي بارندگي به خارج از حوزه گلخانه ها و لايروبي سريع انهار زراعي كوچك در فاصله بين مزارع جهت هدايت آب بارندگي به طرف رودخانه ها و باز كردن دريچه هاي تخليه آب بندها جهت هدايت آب به طرف رودخانه ها در اين اطلاعيه مورد تاكيد قرار گرفت.
هواشناسي نيز به پيش بيني اكتفا نكرد و توصيه هايي براي ساكنان و مسافران داشت كه خودداري از چادر زدن، اقامت و اسكان در كنار رودخانه ها، مسيل ها و حاشيه سدهاي آذربايجان غربي از جمله آنها بود.
فرماندار سلماس نيز خروج مديران و كارشناسان عضو شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان را ممنوع اعلام كرد و گفت: مديران تا زمان پايداري شرايط جوي و اعلام شرايط عادي از سوي فرمانداري در شهرستان حضور دارند و تجهيزات و ماشين‌آلات مورد نياز در نقاط حساس و حادثه خيز شهرستان مستقر شده است.
مرتضي اصغري با تاكيد بر نقش آگاهي بخشي در پيشگيري و مديريت بحران از اداره مخابرات شهرستان خواست تا نسبت به اطلاع رساني از طريق تلفن ثابت و پيامك به شهروندان اقدام كند.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان‌غربي نيز گفت: براي مقابله با حوادث احتمالي ناشي از بارندگي ۸۰۰ نفر از نيروهاي راهداري با 520 دستگاه ماشين آلات در سطح استان آماده‌باش كامل هستند.
ارسلان شكري افزود: لايروبي و ايجاد مسيل در رودخانه‌ها انجام شده و پل‌هاي مهم همچون گلستانه و هاشم آباد در اروميه ايمن‌ سازي شده است.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي از استان هاي كوهستاني و پربارش كشور به شمار مي رود و ميانگين بارندگي سالانه در اين استان حدود 340 ميلي متر است؛ 43 نوع حادثه طبيعي در دنيا شناسايي شده است كه امكان بروز 34 مورد آن در ايران و 27 نوع از آنها در آذربايجان غربي وجود دارد.
آذربايجان غربي 17 شهرستان، 42 شهر و بيش از 2 هزار و 800 روستا دارد و جمعيت آن سه ميليون و 300 هزار نفر است.
3072/7129