۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷
کد خبر: 83260322
T T
۰ نفر

وزير نيرو: 70 درصد مخازن سدهاي كشور پر شده است

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷
کد خبر: 83260322
وزير نيرو: 70 درصد مخازن سدهاي كشور پر شده است

تهران- ايرنا- وزير نيرو گفت: حجم فعلي آب موجود در مخازن سدهاي ايران به 35 ميليارد مترمكعب رسيده و وقوع سيلاب‌هاي اخير موجب شده است تا 70 درصد ظرفيت مخازن سدهاي كشور پر شود.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از وزارت نيرو، «رضا اردكانيان» افزود: براساس آمار موجود، سامانه و موج بارشي با اين شدت، وسعت و مدت بي‌سابقه بوده است و وقوع اين سه عامل در كنار هم اتفاق بزرگي را رقم زده و موجب افزايش 56 ميليمتري ارتفاع بارندگي‌ها در ايران شده است.
وي اظهارداشت: حجم آب موجود در مخازن سدهاي كشور به 35 ميليارد مترمكعب رسيده در حاليكه اين رقم سال گذشته در همين دوره زماني حدود 23 ميليارد مترمكعب بوده است.
وزير نيرو حجم كل مخازن سدهاي كشور را 50 ميليارد مترمكعب دانست و افزود: وقوع سيلاب‌هاي اخير در كشور موجب شده است تا 70 درصد ظرفيت مخازن سدهاي كشور پر شود و اميدواريم تا پايان سال آبي جاري بقيه مخازن سدهاي كشور نيز آبگيري شوند.

** تالاب هاي كشور آبگيري شد
اردكانيان با بيان اينكه بارندگي‌هاي چند روز اخير موجب آبگيري تالاب‌هاي وسيعي در كشور شده است، گفت: وقوع سيلاب‌هاي فروردين ‌ماه باعث شده است تا هم اكنون 20 درصد تالاب هامون و هيرمند، 70 درصد تالاب حله بوشهر، 100 درصد تالاب گندمان بروجن، 80 درصد تالاب چغاخور چهارمحال و بختياري، 90 درصد بخش ايران تالاب هورالعظيم، 80 درصد تالاب بامدژ اهواز و 40 درصد تالاب مهارلو استان فارس آبگيري و پر شود.
وي با اشاره به سرريز تالاب زريوار كردستان، گفت: در پي وقوع بارش‌هاي شديد چند روز اخير در كشور حدود 40 درصد تالاب مهارلو استان فارس، 55 درصد تالاب‌هاي ميقان و آقگل در استان مركزي آبگيري شده و چهار تالاب گميشان، آلاگل، اجي ‌گل و آلماگل استان گلستان پر شده‌اند. افزايش حجم وسيع آب تالاب‌هاي كشور در طي همين چند روز در حالي است كه بسياري از تالاب‌ها سال‌هاي متمادي رنگ آب به خود نديده بودند.

** افزايش 32 سانتي‌متري تراز درياچه اروميه
وزير نيرو به افزايش 700 ميليون مترمكعبي آب درياچه اروميه به علت بارندگي‌هاي چند روز اخير اشاره كرد و گفت: تراز اين درياچه نيز حدود 32 سانتي‌متر افزايش پيدا كرده است.
اردكانيان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه در طي يك هفته اخير حدود 3.8 ميليارد مترمكعب سيلاب وارد مخازن سدهاي خوزستان شده است، گفت: حدود 71 درصد از سيلاب‌هاي استان در مخازن سدها آرام گرفته و بقيه نيز به سمت پايين دست سدها از جمله براي بهره‌مندي در تالاب‌ها رهاسازي شده است.
وي ادامه داد: پيش بيني مي كنيم براساس سيلاب هاي چند روز آينده خوزستان سه ميليارد و 400 ميليون مترمكعب آب وارد مخازن سدهاي استان خواهد كرد كه بخشي از آن در سدها آرام خواهد گرفت و بقيه نيز مطابق برنامه‌ريزي انجام شده رهاسازي خواهد شد.
وزير نيرو با اشاره به بازديد روز گذشته (دهم فروردين ماه) خود از سدهاي مخزني كرخه، دز و گتوند، گفت: در وهله نخست بحث پايداري اين سازه‌هاي آبي بزرگ به شدت مورد توجه است چرا كه پايداري اين سدها ارتباط مستقيمي با سلامت و امنيت جامعه دارد.
اردكانيان گفت: سد كرخه به عنوان بزرگترين سد كشور از نظر حجم مخزن، اين روزها شرايط بي‌ سابقه‌اي را در تاريخ حيات خود تجربه مي‌كند به طوري كه هم اكنون 5.2 ميليارد مترمكعب آب در مخزن اين سد ذخيره شده است و از حيث پايداري نيز شرايط مناسبي دارد.
اقتصام**9132**2022