۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83261487
T T
۰ نفر
مهمترین تغییر لایحه بودجه 98 از پاستور تا بهارستان

تهران- ایرنا - مهمترین تغییر لایحه بودجه 1398 در بهارستان، افزایش 41 هزار میلیارد تومانی منابع عمومی دولت با توجه شرایط تحریمی است؛ به گونه ای كه میزان آن از 407 هزار و 700 میلیارد تومان به 448 هزار و 500 میلیارد تومان رسید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، لایحه بودجه 1398، چهارم دی ماه پس از اعمال برخی اصلاحات با توجه به شرایط تحریمی كه كشور امسال با آن روبروست، توسط رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد؛ بررسی آن از 27 بهمن در مجلس كلید خورد و پس از 27 جلسه بررسی در مجلس شورای اسلامی، به شورای نگهبان ارسال شد. سرانجام «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی بیست و ششم اسفندماه در نامه ای به حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری بودجه 1398 را برای اجرا ابلاغ كرد.

** تغییر در ارقام كلان بودجه 98
نمایندگان، سقف بودجه سال 98 كل كشور را از حیث منابع و مصارف بالغ بر 17 میلیون و 443 هزار و نیز 160 میلیارد و 230 میلیون ریال تعیین كردند در حالی كه سقف بودجه پیشنهادی دولت 17 میلیون و 32 هزار و نیز 332 میلیارد و 270 میلیون ریال بود؛ به عبارتی سقف بودجه مصوب مجلس یك هزار و 198 میلیارد و 753میلیون ریال رشد داشت.
بودجه 98 در مجلس شورای اسلامی بزرگ تر شد. مهمترین تغییر آن رشد 10 درصدی منابع عمومی (حدود 41 هزار میلیارد تومان) است.
همچنین یكی دیگر از تغییرات بودجه، رشد درآمدهای مالیاتی در سال 1398 است.

** تغییر در تبصره های بودجه
یكی از تغییرات لایحه بودجه مربوط به تبصره 6 است. در بند الف این تبصره، سقف معافیت مالیاتی ماده 84 قانون مالیات های مستقیم تعیین شده است.
سقف معافیت مالیاتی ماده 84 به معافیت مالیاتی حقوق بگیران از جمله كارگران مشمول قانون كار اشاره می كند. در این بند، دولت سقف معافیت های مالیاتی در سال 1398 را 27 هزار و 600 میلیارد تومان تعیین كرده بود كه این عدد در مجلس با 20 درصد افزایش به 33 هزار میلیارد تومان رسید.
علاوه بر آن، در بند الف تبصره 6، دولت میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد 57 و 101 قانون مالیات های مستقیم را 21 هزار و 600 میلیارد تومان در نظر گرفته بود كه این عدد با توجه به تغییراتی كه در مجلس اعمال شد به 25 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش یافت. این معافیات های مالیاتی برای كسانی است كه هیچ درآمدی ندارند یا در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی ارائه می كنند.
مقایسه لایحه بودجه 1398 با مصوبه آن نشان می دهد كه درآمدهای مالیاتی دولت در این دو بخش 9 هزار و 600 میلیارد تومان كاهش یافته است. اما در مقابل مجلس نرخ مالیات بر حقوق بگیران با درآمد بالاتر را افزایش داد.
نرخ مالیات بر درآمد كاركنان دولتی و غیردولتی در لایحه بودجه 1398 به این شكل بود كه میزان حقوق تا سقف معافیت از مالیات، از پرداخت مالیات معاف است و مازاد آن تا پنج برابر، با نرخ 10 درصد و مازاد بر پنج برابر با نرخ 20 درصد مالیات اخذ می شود.
اما مجلس این تقسیم بندی را تغییر داد؛ به این صورت كه حقوق های زیر 2 میلیون و 750 هزار تومان معاف از پرداخت مالیات هستند. اما چنانچه درآمد كاركنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و كارانه افراد یك و نیم برابر بیش از مبلغ مذكور (2 میلیون و 750 هزارتومان) باشد، مشمول مالیات سالانه 10 درصد، نسبت به مازاد یك و نیم برابر تا 2.5 برابر مشمول مالیات 15 درصد، مازاد 2.5 تا چهار برابر سالانه 20 درصد ، مازاد چهار تا 6 برابر مشمول 25 درصد و مازاد 6 برابر 35 درصد مالیات اخذ می شود.
البته نمایندگان مجلس، بند الحاقی به تبصره 6 اضافه كردند به این صورت كه مشاغل پزشكی، پیراپزشكی، داروسازی و دامپزشكی باید از ابتدای سال 1398 از پایانه های فروشگاهی استفاده كنند و مالیات بپردازند.
از دیگر بندهای الحاقی به تبصره 6 این بود كه تمام واحدهای آموزشی دولتی و آموزش و پرورش از پرداخت هزینه آب، برق و گاز معاف هستند. علاوه بر آن مددجویان كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه انشعاب آب، برق و گاز برای یك بار معاف هستند.
بند الحاقی به تبصره 7 از دیگر تغییرات بودجه 1398 است. بهارستان نشینان بند الحاقی به این تبصره اضافه كردند كه براساس آن دولت مكلف است 14 میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت خود را صرف حمایت از معیشت مردم و تامین مابه التفاوت ارز برای تولید داخل كنند. مجلس این اختیار را به دولت داد كه یا به شیوه فعلی یعنی اختصاص ارز 4200 تومانی به كالای اساسی و یا پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی را در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت كند.
از دیگر تغییرات ملموس لایحه بودجه 1398 با مصوبه آن برای مردم تغییرات تبصره 16 است. این تبصره در لایحه بودجه دارای سه جزء تسهیلاتی بود اما پس از تصویب عریض و طویل شد.
بند اول كه مربوط به وام ازدواج جوانان است؛ دولت تسهیلات 15 میلیون تومان را تعیین كرده بود كه نمایندگان مجلس آن را دو برابر افزایش دادند و به 30 میلیون تومان رساندند.
در بند دوم، مجموع مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانكی كه به مددجویان كمیته امداد و سازمان بهزیستی كشوری تعلق می‌گرفت، 2 هزار میلیارد تومان بود اما نمایندگان این عدد را به 5 هزار میلیارد تومان رساندند؛ به عبارتی 2.5 برابر صعود كرد. همچنین مبلغ اختصاصی به ستاد دیه نیز از 100 میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان رسید.
البته بندهای جدیدی نیز به تبصره 16 افزوده شد. براساس بند الحاقی 2 به تبصره 16 بودجه 98، بانك مركزی مكلف شد برای بهبود معیشت كاركنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، با هماهنگی فرماندهی كل ارتش جمهوری اسلامی ایران، 1200 میلیارد تومان از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانكی تسهیلات قرض‌الحسنه جهیزیه و ازدواج به كاركنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه ‌مسكن به هر یك از كاركنان و بازنشستگان ارتش پرداخت كند. مبلغ وام جهیزیه 20 میلیون تومان، وام ازدواج 5 میلیون تومان و وام ودیعه مسكن 30 میلیون تومان قید شده است.
همچنین بانك مركزی باید جهت تخصیص وام خرید یا ساخت مسكن از محل منابع عادی بانك‌ها تا سقف 100 میلیون تومان با بازپرداخت حداكثر 20 ساله برای كاركنان ارتش اقدام كند.
براساس بندالحاقی 4 تبصره 16، بانك مسكن موظف است با استفاده از منابع حاصل از بازگشت اقساط مسكن مهر، به تعداد 40 هزار فقره تسهیلات مسكن به بازنشستگانی كه حداقل پنج سال از بازنشسته شدن آنها گذشته و در 10 سال گذشته، خود و همسرشان فاقد واحد مسكونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسكن استفاده نكرده‌ اند، بدون نیاز به سپرده ‌گذاری پرداخت كند.
نرخ سود این تسهیلات در تهران 9 درصد، در مراكز استان‌ها هفت درصد و سایر شهرها و روستاها چهار درصد در نظر گرفته شده است. این حجم شامل تمام بازنشستگان كشوری، لشكری و تامین اجتماعی كه مستمری بازنشستگی آنها كمتر از سه میلیون تومان در ماه است، می‌شود. سقف تسهیلات و نحوه اولویت‌ بندی متقاضیان آن بر عهده دولت قرار گرفته است.
بند الحاقی پنج نیز بانك مركزی را مكلف كرده تا باهماهنگی و معرفی بسیج ‌سازندگی، پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع قرض‌الحسنه و عادی بانك‌ها برای پرداخت به تعداد 100 هزار فقره جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی در روستاها و مناطق محروم به ازای هر نفر، 50 میلیون تومان با بازپرداخت 60 ماهه و نرخ سود 4 درصد اقدام كند.

** تبصره 21 حذف شد
تنها تبصره ای كه در لایحه بودجه 1398 توسط نمایندگان مجلس حذف شد تبصره 21 بود. این تبصره مشتمل بر هفت بند بود. احكام پیشنهادی این طرح در راستای تكالیف دولت و دستگاه‌های اجرایی درخصوص اصلاحات ساختاری، انضباط مالی و حذف یا ادغام سازمان‌ها، نهادها و فعالیت‌های موازی در دستگاه‌های اجرایی بود كه در كمیسیون تلفیق بودجه مجلس به صورت كامل حذف شد.
«مژگان خانلو» سخنگوی لایحه بودجه 1398 درخصوص حذف این تبصره به ایرنا، گفت: پس از آنكه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب مقرر شد تغییراتی در لایحه بودجه 1398 با توجه به شرایط تحریمی اعمال شود، 2 تغییر اساسی در لایحه پیشنهادی دولت رخ داد.
وی افزود: این تبصره شامل اصلاحات ساختاری، انضباط مالی، كوچك سازی دولت، انضباط دستگاه های اجرایی، بحث های خرید خدمت در آموزش و پرورش، كاهش واحدهای اداری آموزش و پرورش به 62 واحد بود.
وی تصریح كرد: البته این تبصره از ابتدا مورد اعتراض كمیسیون تلفیق بود، اما دولت خواست كه تبصره بررسی و در برخی اجزا مورد اختلاف حذف شود اما اعضای كمیسیون تلفیق وارد بررسی اجزای تبصره 21 نشدند و از همان ابتدا رای به حذف كلیات آن دادند.
گزارش از فرزانه سلامت بخش
اقتصام**9132**9189** 9053
۰ نفر