۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۳۶
کد خبر: 83263502
T T
۰ نفر

تاكنون 14 هزار اشياي تاريخي از تپه حسنلو كشف شده است

۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۳۶
کد خبر: 83263502
تاكنون 14 هزار اشياي تاريخي از تپه حسنلو كشف شده است

اروميه - ايرنا - رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نقده گفت: 14 هزار قلم اشياي تاريخي تاكنون از تپه حسنلو كشف شده و اين مكان تاريخي همچنان مورد كاوش و تحقيق باستانشناسان است و هفت هزار قلم از اين آثار در موزه هاي سطح كشور به ويژه موزه ملي ايران نگهداري مي شود.

حامد پرورش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه مهم ترين اشياي كشف شده از تپه حسنلو جام زرين حسنلو است، افزود: اين جام زيبا در آغوش انساني قرار گرفته بود كه بر بر پشت اين شخص، خنجري فرو كرده بودند.
وي ادامه داد: جام زرين حسنلو داراي نقش و نگارهاي متفاوتي بوده و در ايجاد نقوش اين جام از داستان هاي حماسي الهام گرفته شده است.
وي اضافه كرد: شهرستان نقده 84 اثر ثبت ملي شده دارد كه تپه حسنلو، تپه قالاباشي، تفرجگاه يئدي گوز، دورگه سنگي و پل تاريخي مميند و جاذبه هاي طبيعي از جمله پارك قالاباشي و رودخانه گدار از جمله اين آثار است.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نقده بيان كرد: جذابيت اين آثار هر ساله مسافران زيادي را به سمت خود جلب مي كند.
به گزارش ايرنا شهرستان 127 هزار نفري نقده يكي از شهرهاي جنوبي آذربايجان غربي بوده و در فاصله حدود 80 كيلومتري جنوب ‌شرق اروميه واقع شده است.
منطقه تاريخي حسنلو در 80 كيلومتري اروميه و 9 كيلومتري شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله يكي از مهمترين سايت هاي باستاني ايران با شهرت جهاني است.
جام زرين حسنلو يكي از مهمترين آثار مكشوفه از اين محوطه تاريخي است كه قدمت سه هزار ساله دارد و هم اكنون در موزه ملي ايران باستان نگهداري مي شود.
اين اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملي ثبت شد و جام زرين حسنلو يكي از مهمترين آثار مكشوفه از اين محوطه تاريخي است كه قدمت سه هزار ساله دارد و هم اكنون در موزه ملي ايران باستان نگهداري مي شود.
تپه حسنلو بر اساس نظر كارشناسان ميراث فرهنگي، بزرگترين شهر و دژ در عصر آهن در منطقه خاورميانه به شمار مي رفت كه قدمت آن به 6 هزار سال پيش مي رسد و پيش بيني مي شود كه در آينده نزديك براي ثبت در آثار جهاني به سازمان يونسكو معرفي شود.
بر اساس داده هاي باستان شناسي، اين تپه در 10 دوره مورد سكونت قرار گرفته است كه دوره دهم كه قديمي ترين دوره سكونت حسنلو به حساب مي آيد مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از ميلاد بوده است.
9918