۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 83263848
T T
۰ نفر

منطقه تاریخی شال خلخال به سایت مطالعاتی تبدیل می شود

۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۰
کد خبر: 83263848
منطقه تاریخی شال خلخال به سایت مطالعاتی تبدیل می شود

اردبیل - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خلخال از راه اندازی سایت مطالعاتی در منطقه تاریخی روستای شال از توابع بخش شاهرود خلخال خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد رضا شایقی روز چهارشنبه در نشستی با نماینده مردم شهرستان های خلخال و كوثر با اشاره به یافته های بسیار با ارزش باستانی در كاوش های انجام شده در این روستا افزود: برای راه اندازی سایت مطالعاتی و همچنین سایت موزه در این منطقه تلاش می شود.
او از كشف جام 3 هزار ساله و مربوط به تمدن ماننایی در محل كاوش های باستانی روستای شال در روزهای گذشته خبر داد و بیان كرد: هنوز بررسی های كارشناسی این جام تمام نشده و بزودی اطلاعات لازم در این زمینه به اطلاع عموم خواهد رسید.
شایقی اظهار كرد: بدنبال كشف 99 قطعه اشیای باستانی در عملیات حفاری غیرمجاز در اواخر زمستان گذشته در این منطقه ، میراث فرهنگی استان اقدام به اجرای عملیات كاوش در آن كرد.
سرپرست تیم كاوش منطقه تاریخی شال خلخال اظهار داشت: نتیجه كاوش و تلاش كارشناسان میراث فرهنگی در این منطقه باستانی كشف 140 قطعه اشیای تاریخی جدید مربوط به دوران عصر آهن در گورستان تاریخی روستای شال است.
او همچنین با اشاره به اهمیت اشیای تاریخی كشف شده از این گورستان گفت: تعدادی از این اشیا در موزه باستان شناسی مركز استان و به نام اشیای تاریخی شهرستان خلخال در معرض دید عموم گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد.
بشیر خالقی ، نماینده مردم شهرستان های خلخال و كوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با قدردانی از فعالیت های میراث فرهنگی شهرستان در تلاش برای بازگشایی موزه تعطیل شده شهر خلخال، گفت: حوزه میراث فرهنگی و گردشگری منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید همواره مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.
وی افزود: خلخال با برخورداری از تاریخ كهن و آثار تاریخی و فرهنگی بسیار ارشمند می تواند از این ظرفیت در جهت توسعه و رونق صنعت گردشگری استفاده كند.
خلخال در جنوب اردبیل و در همسایگی استان گیلان قرار دارد.
7119/6018