۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83265385
T T
۰ نفر

حدود چهار درصد كشاورزي سيل زده مازندران بيمه است

۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83265385
حدود چهار درصد كشاورزي سيل زده  مازندران بيمه است

ساري- ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت كه تنها معادل چهار درصد از خسارت سيل و سيلاب اواخر پارسال و اوايل فروردين امسال به بخش كشاورزي استان مشمول خسارت بيمه است .

بارش شديد باران و برف كه از 26 اسفند 97 در مازندران باريدن گرفت و تا دوم فروردين امسال ادامه داشت ، سبب طغيان رودخانه ها و جاي شدن سيل و سيلاب طي دو مرحله در استان شد كه بر اساس آخرين برآوردها 6 هزار ميليارد ريال به بخش هاي مختلف كشاورزي مازندران خسارت وارد كرد.
عزيرالله شهيدي فر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا توضيح داد : از اين ميزان خسارتي كه به بخش كشاورزي استان وارد شد تنها 200 ميليارد ريال از سوي صندوق بيمه كشاورزي پرداخت مي شود.
وي با ابراز تاسف از اين كه تعداد زيادي از كشاورزان و باغداران مازندران تمايلي به بيمه كشت و كارشان ندارند ، گفت : در حالي كه در مجموع 42 هزار بهره برداري كشاورزي استان مزرعه و محصولاتشان را تحت پوشش صندوق بيمه محصولات كشاورزي قرار داده اند ، در سيل و سيلاب اخير به 25 هزار بهره بردار خسارت وارد شد.
مازندران در مجموع 450 هزار بهره بردار كشاورزي دارد .
شهيدي فر از آغاز پرداخت خسارت بخش كشاورزي به عرصه هاي بيمه شده خبر داد و افزود : بر اساس اعلام صندوق بيمه كشاورزي مازندران ، پرداخت خسارت 200 ميليارد ريالي از سوي اين صندوق از 15 فروردين از كشاورزان بابلسري و جويباري شروع شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با انتقاد از بي توجهي كشاورزان و باغداران استان نسبتب به بيمه ، گفت : به رغم وجود تجربه هاي تلخ ناشي از خسارت هاي عوامل طبيعي باد، سيلاب ، برف و يخبندان و خشكسالي ، اما همچنان پوشش بيمه اي توليدات محصولات كشاورزي استان اندك است.
وي با بيان اينكه آگاهي كم كشاورزان و مشكلات تعهدات بيمه اي ،نقش بيمه محصولات كشاورزي استان را كم رنگ كرده است ، افزود : اين در حالي است كه دولت در بيمه مزرعه و محصولات كشاورزي حمايت هاي ويژه اي در حق سهم بيمه كشاورزان و پرداخت تشويقي ناشي از خسارت احتمالي حوادث طبيعي انجام مي دهد.
اين مسئول كشاورزي مازندران با بيان اين نكته كه مشكلات نبود بيمه محصولات كشاورزي سبب مي شود تا بيشتر وقت مسئولان براي جبران خسارت ناشي از حوادث طبيعي گرفته شود ، گفت : اگر چه پرونده جبران خسارت ناشي از سيلاب در مراكز خدمات كشاورزي شهرستان هاي استان تشكيل شده است، اما اگر اين زمين ها بيمه بود ، گرفتن غرامت ها سريع تر و بدون دغدغه صورت مي گرفت.
شهيدي فر به توجه دولت بويژه شخص رئيس جمهوري نسبت به كمك هاي بلاعوض و تسهيلات كم بهره براي جبران خسارت ناشي از سيل به كشاورزان اشاره كرد و گفت : كمك هاي بلاعوض 20 تا 50 ميليون ريالي براي مزارع كشاورزي و باغات و حدود 5 تا 10ميليون ريالي براي دام سبك و سنگين تعيين شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزي مازندران از 460 هزار هكتار از اراضي زراعي و باغي استان كمتر از هفت درصد زمين هاي مازندران تحت پوشش بيمه است.
سالانه از اين اراضي حدود هفت ميليون تن محصولات كشاورزي از جمله برنج، مركبات، گل گياه ، انواع آبزيان و دام وطيور برداشت مي شود.
6990/1654