۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83265387
T T
۰ نفر

حدود چهار درصد كشاورزی سیل زده مازندران بیمه است

۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83265387
حدود چهار درصد كشاورزی سیل زده  مازندران بیمه است

ساری- ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت كه تنها معادل چهار درصد از خسارت سیل و سیلاب اواخر پارسال و اوایل فروردین امسال به بخش كشاورزی استان مشمول خسارت بیمه است .

بارش شدید باران و برف كه از 26 اسفند 97 در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین امسال ادامه داشت ، سبب طغیان رودخانه ها و جای شدن سیل و سیلاب طی دو مرحله در استان شد كه بر اساس آخرین برآوردها 6 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف كشاورزی مازندران خسارت وارد كرد.
عزیرالله شهیدی فر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد : از این میزان خسارتی كه به بخش كشاورزی استان وارد شد تنها 200 میلیارد ریال از سوی صندوق بیمه كشاورزی پرداخت می شود.
وی با ابراز تاسف از این كه تعداد زیادی از كشاورزان و باغداران مازندران تمایلی به بیمه كشت و كارشان ندارند ، گفت : در حالی كه در مجموع 42 هزار بهره برداری كشاورزی استان مزرعه و محصولاتشان را تحت پوشش صندوق بیمه محصولات كشاورزی قرار داده اند ، در سیل و سیلاب اخیر به 25 هزار بهره بردار خسارت وارد شد.
مازندران در مجموع 450 هزار بهره بردار كشاورزی دارد .
شهیدی فر از آغاز پرداخت خسارت بخش كشاورزی به عرصه های بیمه شده خبر داد و افزود : بر اساس اعلام صندوق بیمه كشاورزی مازندران ، پرداخت خسارت 200 میلیارد ریالی از سوی این صندوق از 15 فروردین از كشاورزان بابلسری و جویباری شروع شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران با انتقاد از بی توجهی كشاورزان و باغداران استان نسبتب به بیمه ، گفت : به رغم وجود تجربه های تلخ ناشی از خسارت های عوامل طبیعی باد، سیلاب ، برف و یخبندان و خشكسالی ، اما همچنان پوشش بیمه ای تولیدات محصولات كشاورزی استان اندك است.
وی با بیان اینكه آگاهی كم كشاورزان و مشكلات تعهدات بیمه ای ،نقش بیمه محصولات كشاورزی استان را كم رنگ كرده است ، افزود : این در حالی است كه دولت در بیمه مزرعه و محصولات كشاورزی حمایت های ویژه ای در حق سهم بیمه كشاورزان و پرداخت تشویقی ناشی از خسارت احتمالی حوادث طبیعی انجام می دهد.
این مسئول كشاورزی مازندران با بیان این نكته كه مشكلات نبود بیمه محصولات كشاورزی سبب می شود تا بیشتر وقت مسئولان برای جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی گرفته شود ، گفت : اگر چه پرونده جبران خسارت ناشی از سیلاب در مراكز خدمات كشاورزی شهرستان های استان تشكیل شده است، اما اگر این زمین ها بیمه بود ، گرفتن غرامت ها سریع تر و بدون دغدغه صورت می گرفت.
شهیدی فر به توجه دولت بویژه شخص رئیس جمهوری نسبت به كمك های بلاعوض و تسهیلات كم بهره برای جبران خسارت ناشی از سیل به كشاورزان اشاره كرد و گفت : كمك های بلاعوض 20 تا 50 میلیون ریالی برای مزارع كشاورزی و باغات و حدود 5 تا 10میلیون ریالی برای دام سبك و سنگین تعیین شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزی مازندران از 460 هزار هكتار از اراضی زراعی و باغی استان كمتر از هفت درصد زمین های مازندران تحت پوشش بیمه است.
سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصولات كشاورزی از جمله برنج، مركبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.
6990/1654
۰ نفر