علي امام روز شنبه در جمع خبرنگاران اعلام كرد: ايستگاه اقدسيه تنها ايستگاه باقي مانده خط 3 افتتاح خواهد شد و با اين افتتاح پرونده خط 3 مترو تهران بسته مي شود.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 220 كيلومتر از خطوط مترو و 115 ايستگاه به بهره برداري رسيده گفت: 3 ايستگاه بخش جنوبي خط 6 مترو فردا (يكشنبه) با حضور رئيسجمهور افتتاح ميشود.
امام ادامه داد: 15 كيلومتر و 6 ايستگاه ديگر از خط 6 و 8 كيلومتر ديگر از خط 7 نيز تا پايان سال به بهرهبرداري ميرسد.
وي خاطرنشان كرد: فاز 2 پايانه كلاهدوز و فاز يك پايانه اكباتان نيز امسال به بهرهبرداري خواهد رسيد.
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه يكي از عمده مشكلات خط 3 مترو را نبود پايانه اعلام كرد و گفت: پروژه احداثي پايانه جنوبي خط سه در حاشيه ايستگاه آزادگان در سال 98 آغاز خواهد شد كه اميدواريم در صورت تامين مالي، فاز يك آن امسال به بهره برداري برسد.
وي با اشاره به اجراي عمليات احداث پايانه هاي خط چهار نيز اظهار داشت: فاز يك پايانه كلاهدوز در خط 4 كه قبلا بهره برداري شده بود تلاش مي كنيم فاز نهايي اين پايانه افتتاح شود و همچنين در پايانه اكباتان نيز كه اولين پايانه زيرزميني تهران است فعاليت اجرايي در حال انجام بوده و فاز نخست آن امسال به بهره برداري مي رسد.
** مترو تهران به جنت آباد مي رود
امام در ادامه با اشاره به اجراي عمليات توسعه غربي خط چهار گفت: يك و نيم كيلومتر حد فاصل ايستگاه ارم سبز تا جنت آباد در سال جاري با دو ايستگاه ارم سبز و A4-2 افتتاح خواهد شد.
وي توسعه خطوط 6 و 7 مترو نيز افزود: بخش شرقي خط 7 بطول 8 كيلومتر از ايستگاه مهديه تا ميدان بسيج شامل 7 ايستگاه را نيز به بهره برداري خواهيم رساند و تلاش مي كنيم تا پايان سال امسال 16 كيلومتر ديگر خط 6 با 6 ايستگاه را به بهره برداري برسانيم.
امام تاكيد كرد: تلاش مي كنيم در سال آينده پرونده خطوط 6 و 7 مترو تهران بسته شود.
** سرعت احداث خطوط ناوگان مترو تا سال 1420 ادامه دارد
وي درباره آخرين زمان احداث خطوط مترو در كلانشهر تهران نيز گفت: افق طرح جامع ريلي براي تكميل تا سال 1420 ديده شده كه بر اساس اين طرح شهروندان تهراني از درب منزل تنها با پيمودن 600 متر بايد به يكي از ايستگاه هاي مترو دسترسي داشته باشند.
امام با اشاره به پيشنهاد ارائه شده در قالب بازنگري طرح جامعه ريلي نيز گفت: راه اندازي چهار خط جديد 8،9،10،11 پيشنهاد شده كه با توجه به اولويت بندي در صورت تصويب اجرايي خواهد شد و همچنين 2 خط اكسپرس نيز به خطوط تهران اضافه مي شود.
** خط 7 مترو تهران ايمن است
وي درباره ادعاي عضو سابق شوراي اسلامي شهر تهران درباره نا ايمن بودن خط 7 مترو تهران نيز گفت: اين عضو سابق شوراي اسلامي شهر تهران درباره نا ايمن بودن سيستم تهويه هوا در خط 7 مترو تهران اظهاراتي داشت.
امام تصريح كرد: تكميل تجهيزات ايستگاه هاي مترو پس از بهره برداري صورت مي گيرد و زماني كه خطوط بر اساس فازبندي به بهره برداري مي رسد بر اساس مدل سازي هاي صورت گرفته سامانه تهويه اجرا مي شود.
به گفته وي، تمام اركان اجراي پروژه شامل مشاوران، پيمانكاران و ... ايمني خط را تاييد كردند و جاي هيچ دغدغه اي از اين لحاظ وجود ندارد.
** مترو به دانشگاه علوم تحقيقات مي رود
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه در ادامه از توسعه خطوط مترو به دانشگاه علوم تحقيقات خبر داد و گفت: براساس پيشنهاد، شاخه غربي خط 7 به دانشگاه علوم تحقيقات مي رسد كه در صورت تصويب، بازنگري طرح جامع ريلي در دستور كار قرار خواهد گرفت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره قرارداد واردات 70 دستگاه واگن نيز گفت: 85 درصد از قطعات اين واگن ها ترخيص شده كه اولين قطار تا پايان ارديبشهت وارد شبكه مترو مي شود و پس از آن هر ماه يك قطار اضافه مي شود كه تا پايان بهمن تمام قطارها وارد ناوگان مترو تهران مي شود.
امام تاكيد كرد: بر اساس تفاهمنامه اي كه اواخر سال گذشته منعقد شد با مساعدت دولت از ظرفيت فاينانس خط 7 براي تامين 376 واگن استفاده خواهد شد كه البته قرارداد 630 دستگاه واگن كه متولي تامين آن دولت است در دي ماه به كنسرسيوم واگن سازي به عنوان برنده مناقصه ابلاغ شده كه پس از باز شدن اولين ال سي، 10 تا 12 ماه زمان نياز است و پس از آن مي توانيم اميدوار باشيم كه ظرف 3 سال آينده اين واگن ها وارد خطوط مترو شوند.
وي خاطرنشان كرد: مجوز انتشار يك هزار و 300 ميليارد تومان اوراق مشاركت از بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه براي تكميل خطوط 6 و 7 صادر شده است.
امام، با اشاره به بودجه مصوب مترو تهران اعلام كرد: 17 درصد بودجه امسال مترو افزايش يافته كه اين رقم دو هزار و 600 ميليارد تومان است.
** مسئول احداث مترو در حومه تهران وزارت راه و شهرسازي است
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا درباره اينكه مسئول احداث خطوط مترو در حاشيه كلانشهر تهران بر عهده چه نهادي است گفت: به غير از شهرهاي اسلامشهر و پرند كه شهرداري تهران اين كار را انجام داده در ساير شهرهاي حاشيه شهر تهران بر عهده وزارت راه و شهرسازي است.
وي خاطرنشان كرد: روزانه 18 ميليون سفر در تهران صورت مي گيرد كه 2 ميليون از اين سفرها از شهرهاي اقماري تهران است كه هر ساله شاهد افزايش آن هستيم و بايد توسعه خطوط مترو شهرهاي اطراف تهران جدي گرفته شود.
تهرام/7243//1348
تهران- ايرنا- مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه گفت: امسال 51 كيلومتر با 18 ايستگاه در خطوط مترو تهران و حومه اضافه مي شود.