۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۲۹
کد خبر: 83268261
T T
۰ نفر
دولت كابل فهرست افراد مذاكره كننده با طالبان را منتشر كرد

تهران - ایرنا - دولت كابل با انتشار فهرستی از افراد دولتی و غیردولتی افغانستان كه قرار است در مذاكرات صلح با طالبان ماه جاری در دوحه پایتخت قطر شركت كنند ، خبر داد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از تارنمای طلوع نیوز، دولت افغانستان فهرست 22 نفری از افرادی كه قرار است برای مذاكرات صلح با طالبان دیدار كنند و فهرستی 37 نفری از اعضای شورای صلح را برای مذاكرات روزهای 14 و 15 آوریل در دوحه پایتخت قطر ارائه كرده است.
«اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان در نشستی اعلام كرد كه این هیئت نمایندگان پس از مشورت های طولانی تشكیل شد كه شامل لایه های مختلف جامعه است.
وی افزود: باعث افتخار است كه اعلام كنم این جلسه نتیجه دو ماه مذاكرات و مشاوره است، همه مردم این كشور درباره صلح هم عقیده هستند.
به نوشته طلوع نیوز، فهرست اعضای شورای صلح نهایی شده است اما تیم مذاكره كننده ممكن است كمی تغییر كند.
این درحالی است كه «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریكا در امر صلح افغانستان دولت كابل را به كوتاهی در تشكیل تیم فراگیر به منظور مذاكره با طالبان متهم كرده و گفته بود: «طالبان یك نماینده واجد شرایط برای حضور در مذاكرات صلح انتخاب كرده اند، اما دولت كابل طی شش ماه گذشته قادر به تشكیل یك تیم فراگیر برای مذاكرات نبوده است. جنگ افغانستان هنوز ادامه دارد و من از دولت افغانستان می خواهم تا در اسرع وقت هیئت نمایندگان خود را معرفی كنند.»
«حامد كرزای» رئیس جمهوری پیشین افغانستان ، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی، «عبدالله سلام رحیمی» رئیس دفتر رئیس جمهوری افغانستان «یونس قانونی» كاندیدای معاونت ریاست جمهوری و «رنگین دادفر اسپانتا» مشاور امنیت ملی سابق از جمله افرادی كه برای مذاكره با طالبان و همچنین نشست قطر معرفی شده اند.
این موضوع در حالی است كه نماینده ویژه آمریكا در روند صلح افغانستان، ضمن متهم كردن دولت كابل به كوتاهی در تشكیل تیم فراگیر به منظور مذاكره با طالبان مدعی شد كه دولت وحدت اجرایی مسئول تاخیر در روند صلح است.
به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از روزنامه افغانستان تایمز، ظاهرا ایالات متحده تلاش می كند تا دولت افغانستان و طالبان را برای مذاكرات در مورد روند صلح بر سر میز مذاكره بیاورد.
«زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریكا، در مصاحبه با یك رسانه محلی افغان گفت: « طالبان یك نماینده واجد شرایط برای حضور در مذاكرات صلح انتخاب كرده اند، اما دولت كابل طی شش ماه گذشته قادر به تشكیل یك تیم فراگیر برای مذاكرات نبوده است. جنگ افغانستان هنوز ادامه دارد و من از دولت افغانستان می خواهم تا در اسرع وقت هیئت نمایندگان خود را معرفی كنند.»
وی افزود، نمایندگاه صلح دولت باید نماینده تمام مردم افغانستان باشند تا مشكلات به راحتی حل شوند.
خلیل زاد شك و تردید كابل در مورد او و دولت ایالات متحده در روند صلح را رد كرد و گفت كه دولت افغانستان نباید به نقش آمریكا در روند صلح شك كند زیرا تنها هدف واشنگتن همكاری با كابل برای دستیابی به صلح است.
نماینده آمریكا در ادامه گفت: همه ما از جنگ افغانستان خسته شده ایم و می خواهیم به كشت و كشتار در افغانستان پایان دهیم، مطمئنا افغان ها نیز از جنگ و كشتار یكدیگر خسته شده اند.
**آساق**9470**1663**