۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83269553
T T
۰ نفر

ميانجيگري عراق، گره گشايي بر روابط ايران و عربستان؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83269553
ميانجيگري عراق، گره گشايي بر روابط ايران و عربستان؟

تهران- ايرنا- «آيا عراق در ميانجيگري بين ايران و عربستان موفق مي‌شود؟»، «گره كور رابطه ايران و عربستان به دست عادل عبدالمهدي باز مي شود؟»، «محمدرضا تابش: شايد صندوق توسعه ملي كشش جبران خسارت سيل را نداشته باشد» و «خودرو در سال 98 گران مي شود يا ارزان؟» از جمله مهمترين عناوين گزارش هاي رصد شده از تارنماهاي خبري داخلي، در طول 24 ساعت گذشته است.

گروه اطلاع رساني بنابه رسالت خبري ايرنا، به عنوان خبرگزاري رسمي نظام، دولت و مردم، به منظور ايجاد پل ارتباطي در مسير گسترش آگاهي سازي، با مروري بر برجسته ترين گزارش هاي پايگاه هاي خبري داخلي در طول شبانه روز گذشته، گزيده اي از اين گزارش ها را انتخاب و منعكس كرده است.

** آيا عراق در ميانجيگري بين ايران و عربستان موفق مي‌شود؟
«فرارو» گزارش داد: سفر دو روزه عادل عبدالمهدي نخست‌وزير عراق، به ايران محور‌هاي سياسي و اقتصادي متعددي دارد. هر چند كه توسعه همكاري‌هاي اقتصادي ميان ايران و عراق در رأس محور‌هاي گفت و گو‌هاي دوجانبه قرار دارد، اما منابع عراقي مي‌گويند عبدالمهدي راهكاري براي بهبودي روابط ايران و عربستان به تهران آورده است.

يك منبع سياسي عراقي نزديك به عبدالمهدي به شبكه روسيا اليوم گفت: «سفر عبدالمهدي در ظاهر روابط ميان بغداد و تهران و مكانيسم‌هاي اجراي توافقات و يادداشت‌هاي همكاري ميان دو كشور را بررسي خواهد كرد. اما (عبدالمهدي) راهكاري ميان ايران و عربستان را هم مطرح خواهد كرد. اين راهكار هنگام سفر (عبدالمهدي) به مصر در ماه گذشته آغاز شد و پس از سفر او به عربستان در روز‌هاي آينده واضح‌تر خواهد شد.»

چند منبع عراقي، كه گفته مي‌شود به عبدالمهدي نزديك هستند، در گفت و گو با چند رسانه بين المللي از تمايل نخست وزير عراق براي وساطت ميان ايران و عربستان سخن گفتند. يكي از اين منابع به شبكه دويچه‌وله عربي گفت: «عبدالمهدي طرحي براي نزديك ‌سازي ديدگاه‌هاي تهران و رياض آماده كرده است و طرحش را به مقامات ايران و عربستان ارائه خواهد كرد.»

عراق در حال حاضر روابط خوبي با ايران و عربستان دارد. از زمان نخست‌وزيري حيدر عبادي، بغداد در عين حفظ روابط خوب با ايران، به تدريج روابط خود با كشور‌هاي عربي، خصوصا عربستان و متحدانش، را بهبود بخشيد. اين رويكرد در دوره نخست‌وزيري عادل عبدالمهدي ادامه يافت. عبدالمهدي پس از سفر به ايران، به عربستان سفر خواهد كرد كه منابع عراقي مي‌گويند وضعيت ميانجيگري عراق پس از اين سفر مشخص خواهد شد.

** گره كور رابطه ايران و عربستان به دست عادل عبدالمهدي باز مي شود؟
پايگاه خبري تحليلي «انتخاب» در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمين «محمد شريعتي دهاقان» سفير اسبق ايران در سازمان همكاري‌هاي اسلامي، نوشت: «پيشنهاد ميانجيگري عراق بين عربستان و ايران» در شرايطي كه دو همسايه مهمِ خاورميانه چندين سال است روابطي به شدت پرتنش دارند، خبري است كه اين روزها پس از سفر عادل عبدالمهدي نخست وزير عراق به تهران در رسانه ها مطرح شده است.

حجت الاسلام والمسلمين شريعتي دهاقان با اشاره به اهميتي كه تعامل ايران و عربستان مي تواند داشته باشد،‌ به تشريح شرايط و همچنين موانع تفاهم پرداخت و عنوان كرد: مشكلات بين ايران و عربستان مسايلي عميق است. به همين دليل لازم است، دو كشور مسايل مطرحه را با مذاكره و گفت و گوهاي مستقيم حل كنند. هم جمهوري اسلامي توقع هايي از دولت سعودي دارد و هم آنها مطالبه هايي از ايران دارند. در قدم اول، بايد زمينه هاي تعامل فراهم شود تا از اين طريق، رايزني ها و كارهاي لازم براي كاهش اختلافات انجام شود. با اين حال، نه ايران و نه عربستان نبايد به اراده عراق در راستاي ترميم فضاي فعلي بي تفاوت باشند و تلاش كنند، مسايل في مابين حل شود تا هم دو كشور و هم منطقه و البته جهان اسلام از همراهيِ احتمالي دو كشور مهم عربستان و ايران بهره مند شوند. اين را بايد در نظر داشت كه كشورهاي ديگر منطقه هم آمادگي دارند تا اين گره را كه يكي از گره هاي كور خاورميانه است، باز شود تا از اين طريق با كم شدن تنش بين كشورهاي منطقه، خاورميانه اي ها منفعت ببرند و دولت تماميت خواه آمريكا و همچنين اسراييل متضرر شوند. به همين دليل، هدف بايد مقابله با توسعه طلبي اسراييل باشد.

من هم مثل خيلي ها يقين دارم اوضاع بعد از آمدن محمد بن سلمان در عربستان سعودي عوض شده است و به همين دليل، شاهد دورتر شدن اين كشور از ايران هستيم. البته زمينه هاي تنش بين ايران و عربستان در گذشته هم به طور مشهودي قابل مشاهده بود.

بازهم مي گويم، يكي از مواردي كه در فراهم شدن زمينه ها موثر است، نوع رويكرد دولت آمريكا به اين موضوع است. تا به امروز هنوز آثاري از اينكه آنها چه خواهند كرد، معلوم نيست. آنچه مشخص است، اين است كه هم آمريكا و هم اسراييل هر كاري كه لازم باشد را انجام خواهند داد تا ايران و عربستان نسبت به هم رويكردي تقابلي داشته باشند تا با تنشِ منطقه، اهداف خود را محقق شده ببينند. به همين دليل، تاكيد مي شود، مانع ها توسط خودِ‌ عربستان و ايران برطرف شوند و وساطت هاي كشورهاي ديگر در گام هاي بعدي مي تواند،‌ تاثيرگذار باشد تا از اين طريق خاورميانه از ضررهاي حضور مداخله آميز آمريكا و اسراييل در امان بماند. هيچ كس نمي تواند، اين قضيه را منكر شود كه چالش فعلي، ضررهاي زيادي دارد و منافع دو كشور را هدر مي دهد. عربستان ابزار تبليغي و مالي و البته انساني وسيعي دارد و مطلوب اين است كه اين داشته ها فقط در راستاي منافع منطقه به كار گرفته شود. ايران هم در منطقه مهم خاورميانه يكي از پر نفوذ ترين كشورها شناخته مي شود. شرحِ شرايط دو كشور، ما را به اين نتيجه مي رساند كه حلِ اختلاف ايران با عربستان در كنار دست آوردهايي كه برايشان خواهد داشت، حتما مي تواند در راستاي برطرف شدن مشكلات يمن و سوريه و كاهش تنش ها بين شيعه ها و سني هاي عراق خواهد شد.

** محمدرضا تابش: شايد صندوق توسعه ملي كشش جبران خسارت سيل را نداشته باشد/ خسارات‌ سيل، حدود 50 هزار ميليارد تومان است
وبسايت خبري «تابناك» در گفت وگو با محمدرضا تابش، عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، نوشت: برآورد‌ها از آمار خسارات سيل متفاوت است، ولي بنا بر اعلام دولت، سيل جاري تا كنون حدود 20 هزار ميليارد تومان به كشور آسيب رسانده؛ برخي دستگاه‌ها از هم اكنون به فكر تأمين هزينه‌هاي جبران خسارت در مناطق سيل زده افتاده اند؛ براي نمونه، مجلس شوراي اسلامي در رأس ديگر نهاد‌ها اقدام به اين كار كرده است.
محمدرضا تابش، عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در خصوص اين موضوع اظهار داشت: «ما در فراكسيون اميد از ششم فروردين بررسي‌هاي خود را در رابطه با ميزان خسارت در مناطق سيل زده آغاز كرديم؛ بنابراين، در اين طرح پيش بيني شده كه تعيين خسارت ضابطه‌مند و با روش علمي و فني صورت گيرد.» «برآورد‌هاي ما، نشان مي‌دهد كه دامنه خسارات‌ به 50 هزار ميليارد تومان نيز مي‌رسد.»

اين نماينده مجلس در خصوص تأمين خسارات‌ سيل نيز گفت: محل اصلي تأمين خسارت، صندوق توسعه ملي است. البته اين صندوق با توجه به بسته شدن بودجه در سال 97 و برداشت 2.5 ميليارد دلار، شايد كشش آنچناني نداشته باشد، ولي به هر حال يك بخش از خسارات بايد از همين محل تهيه شود. بخش ديگر هم از جابجايي همان 2.5 ميليارد دلار قانون بودجه و بخشي نيز از محل صرفه جويي‌ها و از محل فروش اوراق مشاركتي خواهد بود و بخشي نيز قرار است از فروش دارايي‌هاي مازاد دولت باشد؛ البته قرار است مقداري از هزينه‌ها نيز از طريق فروش شركت‌هاي دولتي و بانك‌ها تأمين شود.

اين نماينده مجلس در پاسخ به اين كه بهتر نبود اين كار توسط دولت انجام و به صورت لايحه به مجلس ارسال مي شد، گفت: ما اين را به صورت طرح ارائه كرده ايم و دولت هم به هر حال سپر و سينه كار است. اگر دولت قبول كند، اصل 75 شامل آن نمي‌شود و اگر هم نشد همه اين كار به صورت لايحه توسط دولت ارائه مي‌شود.» «اين طرح با مشاركت دولت و مركز پژوهش‌هاي مجلس صورت گرفته است و اگر دولت بخواهد كاري براي اين مردم انجام دهد، مي‌تواند از اين طرح استفاده كند.»

** خودرو در سال 98 گران مي شود يا ارزان؟
وبسايت «عصر ايران» در گفت و گو با سعيد موتمني، رئيس اتحاديه خودروي تهران، نوشت: سال گذشته قيمت ها در بازار خودرو با فراز و نشيب هاي زيادي همراه بود افزايش قيمت خودروها در ماهاي پاياني سال باعث شد تا شركت هاي خودروساز اقدام به اجراي طرحهاي فروش خودرو 5 درصد زير قيمت حاشيه بازار كنند كه اين اقدام كاهش نسبي قيمت ها در بازار را به دنبال داشت اما آيا وضعيت كاهش قيمت ها در سال 98 نيز ادامه مي يابد و يا دوباره بايد شاهد قيمت هاي لحظه اي در اين حوزه باشيم؟

سعيد موتمني رئيس اتحاديه خودروي تهران در گفت و گو با عصر ايران اعتقاد دارد كه اگر سياست هاي دولت در روند افزايش عرضه با بازار ادامه دار باشد بايد شاهد كاهش قيمت ها در اين حوزه باشيم. موتمني با بيان اينكه قيمت خودرو تابع قانون عرضه و تقاضاست خاطر نشان كرد: در ماه هاي آخر سال 97 و زماني كه با افزايش قيمت روبرو شديم شركت هاي خودروساز با دستور وزرات صنايع اقدام به عرضه خودرو به صورت تحويل فوري كردند كه اين اقدام توانست تاثير خوبي در بازار گذاشته و لذا شاهد كاهش قيمت در بازار بوديم .

اين مقام صنفي پيش بيني كرد اگر در سال 98 نيز با روند افزايش توليد و تزريق خودرو به بازار مواجه باشيم قطعا نه تنها شاهد افزايش قيمت در بازار نخواهيم بود بلكه كاهش قيمت نيز خواهيم داشت. خودروهاي ثبت نامي كه در روزهاي پاياني سال 97 انجام گرفت در روزهاي آتي و در فروردين تحويل مي شود كه اين نكته نيز در كاهش قيمت خودرو در ماه هاي پيش رو تاثير گذار است .

وي ادامه داد: اگر روال عرضه به همين شكل باشد و خودروسازان بتوانند خودروهاي ثبت نامي را تحويل داده و اقدام به عرضه مناسب به بازار كنند قيمت ها با كاهش قابل ملاحظه اي همراه شده و مي توانيم شاهد بازگشت قيمت ها با ماه هاي بهمن سال 97 باشيم.

** فلاحت‌پيشه: شوراي عالي امنيت ملي، مجلس را در مسائل سياست خارجي نامحرم مي داند
«عصرايران» در گفت و گو با حشمت الله فلاحت پيشه، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، نوشت: فلاحت پيشه درباره سخنان مقام معظم رهبري مبني بر لزوم اقدامات جدي تر مجلس در قبال آمريكا از طريق تصويب طرح و لايحه گفت: واقعيت قضيه در اين خصوص اين است كه درباره قطعنامه هاي كنگره آمريكا بايد نگاه مقايسه اي به نقش كنگره امريكا در سياست خارجي اين كشور و نقش مجلس در سياست خارجي ايران داشته باشيم.» «فارغ از ميزان نقش و حضور كنگره آمريكا در تصميم هاي گيري هاي كلان سياست خارجي اين كشور، قابل قياس با ميزان و نقش و رسالت مجلس شوراي اسلامي در عرصه سياست خارجي ايران نيست و به مراتب اين شاخص در مورد ايران بيشتر و پررنگ تر است.»

فلاحت پيشه در اين خصوص تاكيد كرد: واقعيت اين است كه مجلس شوراي اسلامي در سياست خارجي ايران در حاشيه قرار گرفته است اين موضوع در عمل نيز اثبات شده كما اين كه مجلس شوراي اسلامي در حال حاضر عضو كميته نظارت بر برجام نيست. مجلس در شرايط فعلي در مسائل اساسي سياست خارجي حضوري ندارد و حتي از دو توان مجلس مبني بر مقابله با خنثي سازي توطئه ها و ديپلماسي پارلماني نيز استفاده نمي شود.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به گلايه رهبري نيز تاكيد كرد : كساني كه روز به روز مجلس را از تصميم گيري هاي كلان دور مي كنند ، بايد پاسخگوي گلايه مقام معظم رهبري باشند. به نظر مي رسد دور سازي مجلس از تصميم گيري هاي كلان در دستوركار برخي نهادها است .

** چرا فيلم «تختي» نفروخت؟
پايگاه خبري «عصر ايران» گزارش داد: اتفاق غافلگير كننده اكران نوروزي امسال فروش نه چندان بالاي فيلم «غلامرضا تختي» بهرام توكلي بود. علي رغم پيش بيني‌ها از زمان جشنواره فجر، محوريت زندگينامه جهان پهلوان تختي، جنجال‌هاي آخر سال 97 و ... اما استقبال مخاطبان از آن بسيار كمتر از حد انتظار كارشناسان و اهالي سينما بود.

تا جايي كه حتي بعضي از منتقدان نسبت به اين اتفاق واكنش نشان دادند؛ هوشنگ گلمكاني منتقد با سابقه و سردبير مجله فيلم در صفحه اينستاگرامش نوشت: «بي‌تعارف، اين ميزان تماشاگر براي چنين فيلمي در جامعه ما شرم‌آور است. [...] من كه شرمم آمد؛ كساني كه فيلم را نديده‌اند، نمي‌دانم.» و منتقد جوانتر خسرو نقيبي هم در ياداشتي ذكر كرد: «معتقدم كه اين سينما همتش را ندارد تا شبيه غلامرضا تختي را تا سال‌ها توليد كند. براي همين آن را «اتفاق» مي‌دانم. غلامرضا تختي يك شاهكار است؛ در سينمايي كه سقفش آن‌قدرها كه اين فيلم مي‌نماياند، بلند نيست.»

فيلمي چون «غلامرضا تختي» همان اندازه كه براي تماشاچي مي‌تواند جذابيت داشته باشد، مي‌تواند به نظرش تكراري هم بيايد چون بهرحال هر ايراني به نحوي در جريان اتفاقات زندگي جهان پهلوان بوده و از زمان قهرماني تا مرگ او را جسته و گريخته شنيده است و در زماني چون تعطيلات نوروز بيشتر فيلمي را ببيند كه يا او را سرگرم كند و يا اينكه مقوله جديدي باشد. مهمترين نكته اين است كه مخاطب ايراني با توجه به بالا رفتن هزينه فيلم ديدن در سينما، تمايل كمتري به اين اتفاق دارد و از همان ابتدا تصميمش را گرفته است كه چه فيلمي را خواهد ديد.

** 15 نكته در چهلمين سالگرد اعدام هويدا
وبسايت خبري «عصر ايران» با بيان اينكه چهل سال قبل در 18 فروردين 1358 خورشيدي امير عباس هويدا نخست وزير 13 سالۀ حكومت پهلوي اعدام شد؛ دربارۀ وي در چهلمين سالگرد اعدام او نكات گفته نشده يا كمتر گفته شده اي در اين گزارش عنوان كرده و آورده است:

1. طولاني بودن دوران نخست وزيري او بيش ازآنكه نشانۀ ثبات باشد ناشي از اين بود كه انتخابات آزاد برگزار نمي شد و رقابت احزاب براي تصاحب كرسي پارلمان در كار نبود و كار به جايي رسيد كه دو حزب فرمايشي هم برچيده شد و شاه با غرور ناشي از فوران درآمدهاي نفتي نظام تك حزبي اعلام كرد و هويدا هم دبير كل حزب رستاخيز ملت ايران شد.

2. شيخ صادق خلخالي حاكم شرع دادگاه انقلاب كه هويدا را محاكمه مي كرد انكار نمي‌كرد كه او در غياب شاه و در واقع به جاي شاه و به عنوان نماد حكومت سلطنتي محاكمه مي‌شود و انگار محمد رضا پهلوي را محاكمه مي كنند و هر چه از خود سلب مسؤوليت مي‌كرد و مدام با تكرار كلمۀ «سيستم» مي گفت «سيستم، مقصر بوده» اما كارگر نيفتاد چرا كه ساواك حسب ظاهر زير نظر نخست وزيري بود و كارمندان ساواك خود را كارمند نخست وزيري معرفي مي كردند.

3. سلطنت‌ طلبان در قبال هويدا دچار تناقض‌اند و در اين چهل سال نتوانسته‌اند اين تناقض را حل كنند. از يك طرف اعدام او را محكوم مي كنند و از جانب ديگر نمي دانند با بازداشت او به دستور خود شاه و سه ماه زندان قبل از پيروزي انقلاب چه كنند.

4. هويدا تا 20 سالگي بيشتر عمر خود را در خارج از كشور سپري كرده بود. مهمترين تفاوت هويدا با اسلاف خود اين بود كه روشنفكري باورمند به جهان وطني بود و خيلي تعلقات ملي نداشت. لازم نيست هويدا را با دكتر مصدق مقايسه كنيم. كافي است با احمد قوام يا حتي علي سهيلي يا ذكاء الملك فروغي مقايسه كنيم تا بدانيم شبيه هيچ يك نبود.

5. هويدا مال اندوز نبود. نه در داخل و نه در خارج ثروتي جمع نكرده بود و از اين حيث با اغلب رجال عصر پهلوي متفاوت بود. خانه اي در مجتمع مسكوني آ.اس.پ داشت و مادرش هم در «دَرّوس» زندگي مي كرد. همين! اما مال اندوز نبودن خود او مانع فساد اقتصادي با افزايش درآمدهاي نفتي نشد. چون كار دست دربار بود.

6. هر چند در سال هاي اخير به اعدام هويدا انتقاداتي وارد شده اما در همان زمان كه مطبوعات كاملا آزاد بودند و بعضا بدون مجوز نيز منتشر مي شدند تقريبا هيچ نقدي به اعدام او منتشر نشد. حتي روشنفكراني كه بعضا از امكانات او استفاده كرده بود ترجيح دادند سكوت كنند و...

** اتفاقي واقعي يا يك سكوت تبليغاتي؛ احمدي‌نژاد كجاست؟!/ آيا «او» بازداشت شده است؟
به گزارش «تابناك»؛ در روزهاي اخير به ويژه پس از اينكه احمدي نژاد در ديدار اخير مسئولان با رهبر انقلاب حاضر نبود و البته در جريان سيل اخير نيز خبري از او با كارهاي خاص و ويژه اش نيست، برخي خبرها بار ديگر در مورد بازداشت احتمالي او منتشر شده است، اما در حالي كه برخي رسانه هاي عربي مدعي شده اند او بازداشت شده است، براي اولين بار يك منبع نزديك به وي اين خبر را تكذيب كرد.

يكي از خبرنگاران نيز پس از فراگير شدن اين شايعه، در صفحه مجازي اش نوشت: «يك كانال تلگرامي حامي تروريست ها در سوريه كه مدتي است اخبار اغتشاشات در ايران را هم پوشش مي دهد، از بازداشت محمود احمدي نژاد، به علت تشويق به تظاهرات خبر داد! كه تاكنون هيچ منبع داخلي اين خبر را اعلام، تأييد يا تكذيب نكرده است. همچنين سايت النشره لبنان نيز در خبري، مدعي بازداشت احمدي نژاد در شيراز و حصر خانگي او شده بود.

البته كانال تلگرامي احمدي نژاد در اين روزها پيام هايي از او خطاب به سيل زدگان و همچنين پيام تسليت احمدي نژاد در پي درگذشت هنرمند پيشكسوت «جمشيد مشايخي» منتشر كرده و حتي عكسي از رئيس دولت هاي نهم و دهم را در كنار نوه اش با اعضاي اين شبكه به اشتراك گذاشته است؛ اما همچنان اين موضوع مورد ابهام است، هرچند پس از جدي شدن اين ابهام درباره عدم حضور احمدي نژاد، يكي از نزديكان او يعني «عبدالرضا داوري» به صحنه آمده و موضوع را رسما تكذيب كرده است.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر كه آيا سكوت احمدي‌نژاد معناي سياسي خاصي دارد، گفت: «خير. او اگر به هر يك از اين مناطق مي‌رفت مورد استفبال توده‌هاي مردم قرار مي‌گرفت، اما نخواست با حضور خود كمترين اختلالي در روند امدادرساني ايجاد يا حاشيه‌سازي كند. به همين خاطر يك پيام تسليت داد و در حد يك كنشگر سياسي اقدام كرد. انجام ندادن اقدام بيشتر نشانه يا پيام سياسي خاصي ندارد.»

** رحمت‌الله حافظي: با افتتاح خط ناايمن مترو مخالفت كردم و گفتند از مردم عذرخواهي كن/ اگر خطوط افتتاح شده ايمن شده‌اند، نقشه‌ها چه مي‌گويند؟ / هنوز زمين‌هاي مورد نياز براي ساخت هواكش تملك نشده!
وبسايت خبري «تابناك» در گفت وگو با رحمت‌الله حافظي، عضو سابق شوراي شهر تهران، نوشت: خط 6 مترو تهران با حضور رئيس جمهور كشورمان افتتاح شد؛ دومين افتتاح مترو در تهران در يك ماه اخير كه ظاهرا تفاوت چنداني با افتتاح‌هاي اواخر دوران شهردار و شوراي قبلي تهران ندارد! اين را مي‌شود از نامه‌‎اي دريافت كه محمد عليخاني، رئيس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر تهران به پيروز حناچي، شهردار تهران نوشته و در آن نسبت به افتتاح زودهنگام خط 6 مترو هشدار داده و نامه‌اي كه در آن تأكيد شده همزمان با افتتاح خط 7 در 25 اسفندماه 97 ـ كه دومين افتتاح اين خط مترو به شمار مي‌آيد! ـ نيز نامه‌اي مشابه توسط اين عضو شوراي شهر و رئيس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شورا خطاب به شهردار تهران نوشته و ارسال شده كه بي پاسخ مانده و به آن وقعي نهاده نشده است؛ نامه‌اي كه موجب شده رئيس شوراي شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ايمني خطوط افتتاح شده بگويد: «فعلا در ارتباط با مسائل ايمني خط 6 صحبت نمي‌كنم»!

رحمت‌الله حافظي، عضو نام آشناي شوراي قبلي شهر تهران كه افشاگر اشكالات خط 7 در آن روزهاست؛ پزشكي كه با پايان كار شوراي چهارم ترجيح داد، ديگر كانديداي حضور در شورا هم نشده و بيش از پيش به طبابت بپردازد، [در اين ارتباط مي گويد:] «در آن مقطع كه با افتتاح ايستگاه صنعت، بخشي از خط 6 مترو تهران افتتاح شد، اشكالات متعددي داشت كه يكي از آنها، فعال نبودن سيستم سيگنالينگ تونل بود؛ يعني وقتي قطار از ايستگاه خارج و وارد تونل مي‌شد، ديگر كسي نمي‌دانست اين قطار كجاست تا ايستگاه بعد كه وارد ايستگاه مي‌شد. يعني اگر به هر دليل، قطار در تونل متوقف مي‌شد، كسي نمي‌دانست كجاي تونل متوقف شده است. اشكال ديگر اين بود كه هواكش‌هاي مياني تونل‌ها ساخته نشده بود.

دو مكاتبه را با ذكر شماره نامه در صحن خواندم كه تاريخ يكي روز افتتاح خط 7 بود و تاريخ ديگري، روز قبل از افتتاح آن، كه در اين نامه‌ها به اشكالات اشاره و تأكيد شده بود افتتاح اين خط به صلاح نيست و نبايستي مورد بهره برداري قرار گيرد. حتي در يكي از اين مكاتبات تأكيد شده بود كه «احتمال خروج قطار از ريل وجود دارد» و تهديد به دنبال دارد.

پيرو قرائت اين مستندات از آقاي چمران خواستم تا بازديدي از خط 7 ترتيب دهند و تاكيد كردم اگر اين بازديد صورت نگيرد، خودم به همراه خبرنگاران از مترو بازديد خواهيم كرد كه مجاب شدند براي شنبه بعد، برنامه بازديد بگذارند. بازديدي كه در آن همه اشكالات ياد شده از جمله فقدان سيستم سيگنالينگ و هواكش‌هاي مياني را به چشم ديديم؛ ديديم كه محل احداث هواكش‌ها مشخص شده، اما كاري انجام نگرفته است.

جالب اين بود كه رئيس وقت شورا بعد از آن بازديد در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد، موارد مطرح بررسي شد و مشكلي وجود ندارد و كساني كه اذهان مردم را مشوش كرده‌اند، بايستي از مردم عذرخواهي كنند؛ اظهار نظري كه به آن واكنش نشان ندادم، چون به نظرم رسيد آنچه بايد مشخص شود، شده است.

متأسفانه آن خط به فعاليتش ادامه داد تا شوراي جديد آغاز به كار كرد و ايشان موضوع را در دستور كار قرار داده و با توجه به بحث‌هاي فني و كارشناسي مطرح شده، از مشاور خواستند تا امنيت خط را تضمين كند. دور از انتظار نبود كه مشاور اين امر را نپذيرد و همين هم شد تا مشاور اشكالات خط را مكتوب اعلام كرد و در نهايت رأي به توقف فعاليت اين خط در شورا داده شد تا ايمن سازي و تكميل آن در دستور كار قرار گيرد؛ دستور كاري كه پيش‌بيني كرده بودند تا ده ماه محقق شود، اما دو سال به طول انجاميد.

** ده دليل براي رد فرضيه پايان خشكسالي و شروع ترسالي!
«تابناك» گزارش داد: ناصر كرمي اقليم شناسي كه استاد دانشگاه برگن نروژ است و بيشتر به واسطه فعاليت‌هاي محيط زيستي اش در كشورمان شناخته مي‌شود. فردي كه كوشيده دلايلي ارائه دهد كه نشان مي‌دهند نه تنها تغييري از خشكسالي به ترسالي در اقليم ميهنمان در حال وقوع نيست كه فراتر از آن، ايران به سمت «خشكيدگي» حركت مي‌كند؛

1- اينكه ايران در سه دهه گذشته معنادار و مستمر خشك تر و گرمتر شده، موضوعي است به راحتي قابل اثبات. ايران بين يك تا دو درجه سانتي‌گراد گرمتر شده و به طور متوسط 20 درصد نيز با كاهش بارش روبه رو بوده است.

2- بيش از 90درصد مقالات دانشگاهي كه توسط ژورنال‌هاي معتبر علمي منتشر شده‌اند بر خشك تر شدن خاورميانه در سه دهه گذشته و البته تداوم اين روند در دهه‌هاي پيش روي تأكيد دارند.

3- يك كار ديگر اين كه مقالات اولين و دومين كنفرانس ملي اقليم شناسي ايران را ببينيد. تقريبا تمام اين مقالات بر تغيير اقليم در ايران به شكل خشكسالي مستمر تأكيد مي‌كنند.

4- از استاد سرشناسي نقل شده كه «تغيير اقليم مي‌تواند ايران را مرطوب‌تر كند». اين حرف خطرناك است، چون هيچ منطق علمي ندارد. به صورت خيلي محدود ممكن است مثلا منطقه‌اي مثل چابهار به خاطر اثرپذيري از موسمي‌هاي اقيانوس هند مرطوب‌تر شود، ولي همچنان كه گفته شد، اجماع مطلق تحقيقات علمي مي‌گويد ايران خشك‌تر مي‌شود.

5- سال 2013 يك مؤسسه وابسته به ناسا تحقيقي منتشر كرد؛ با اين مضمون كه 23 مدل اقليمي نشان مي‌دهند روند عمومي خشكسالي خاورميانه «دست‌كم» تا بيست و هفت سال آينده ادامه دارد. از همان جا هشدار خشكسالي «دست‌كم» سي ساله در رسانه‌ها منتشر شد. هيچ كس نگفت ناسا پيش‌بيني كرده خاورميانه وارد يك دوره سي ساله خشكسالي شده. بحث اين بود كه تا حدود سي سال آينده نشانه‌اي از توقف روند خشكسالي وجود ندارد.

6- گفته شده اگر ايران وارد خشكسالي ممتد سي ساله است و باز هم خشك‌تر مي‌شود، چرا چنين چيزي براي كاليفرنيا پيش‌بيني نشده؟ كاليفرنيا به نسبت خاورميانه دقيقا آن سوي جهان است. چرا آنچه در خاورميانه پيش‌بيني شده بايد براي كاليفرنيا هم پيش‌بيني شود؟ طبق كدام منطق علمي؟

7- خشكسالي يك پديده نرمال و موقت است؛ يعني خشكسالي بخشي از روند معمول اقليمي يعني خشكسالي ـ نرمال ـ ترسالي است. هر خشكسالي موقت بوده و قطعا دوره‌اي به پايان مي‌رسد؛ اما اگر تصور مي‌كنيم خاورميانه گرم‌تر و خشك‌تر شده و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت، ديگر نمي‌توانيم آن را خشكسالي بدانيم؛ چون اولا داريم درباره پديده‌اي غير نرمال حرف مي‌زنيم كه مطابق روند‌هاي معمول و قابل انتظار اقليمي نيست. بعد هم اينكه، چون اين روند برگشت ناپذير است، نمي‌تواند پديده نرمال قابل برگشتي همچون خشكسالي باشد.

8- مستندترين منبع براي بررسي روند‌هاي اقليمي يك منطقه، گزارش‌هاي رسمي (IPCC پانل بين دولتي تغيير اقليم) است. به طور خلاصه گزارش‌هاي اين نهاد مي‌گويد كه اثر گرمايش جهاني بر عرض‌هاي پايين، دو برابر بيشتر از عرض‌هاي بالا خواهد بود؛ يعني اگر اروپا تا پايان قرن دو درجه گرم‌تر بشود، اين ميزان مي‌تواند براي خاورميانه حتي چهار درجه باشد. به همين دليل، هم تاكنون اثر تغيير اقليم در خاورميانه و شمال آفريقا مشهودتر از ديگر نقاط جهان بوده و هم نگراني براي آينده اين منطقه افزون‌تر از ديگر مناطق جهان است.

9- آيا اشاره به اثر تغيير اقليم بر تشديد بحران آب در ايران باعث برداشتن بار مسئوليت از روي دوش حاكميت خواهد شد؟ كاملا برعكس. آيا سيستم موجود توانايي طراحي و اجراي يك برنامه جامع ملي براي مهار خشكيدگي ايران و انطباق آن با روند‌هاي آتي را دارد يا نه؟

10- اقليم دانشي پيچيده است مركب از انبوهي مؤلفه‌ها و گزاره‌هاي غير قطعي. دقيق‌تر اينكه بگوييم بحث باد هواست. وقتي در عرصه عمومي در باره مؤلفه‌هاي اقليمي صحبت مي‌كنيم، بايد بسيار مراقب باشيم. سوء برداشت عامه مي‌تواند به سوء رفتار آن‌ها با محيط زيست بينجامد. متأسفانه غياب اقليم‌شناسان در عرصه عمومي باعث شده متخصصاني ديگر، با تخصص در حوزه‌هايي كه مقياس‌هاي زمان و مكان آن‌ها تناسبي با مسائل اقليم ندارد، ذهنيت عمومي را درباره اين مسائل شكل دهند.

** چشم انداز قيمت دلار
پايگاه خبري «فرارو» در گفت و گو با وحيد شقاقي شهري، نوشت: اين تحليلگر مسائل اقتصادي در خصوص اينكه چرا قيمت ارز در ايام نوروز نوسانات بسيار اندكي داشت و با وجود اينكه اخباري مبني بر تحريم‌هاي جديد وزارت خزانه داري منتشر شد، اما دلار جهش بلندي نداشت، عنوان كرد: «به طور كلي شواهد و قرائن از سال گذشته حاكي از آن بود كه ديگر در سال 98 ما شاهد نوسانات شديد ارزي نخواهيم بود. يعني به احتمال خيلي زياد اين نوسانات به صورت تدريجي و رفت و برگشت خواهد بود و بين 13 هزار تومان تا 15 هزارتومان در نوسان باشد. واقعيت اين است كه اقتصاد ايران به دليل اينكه بدهي خارجي چنداني نداريم، دچار گسستگي نخواهد شد. همين مسئله موجب مي‌شود كه ديگر اتفاقاتي كه طي سال گذشته در بازار ارز رخ داد، تكرار نشود. كل بدهي خارجي ايران حدود 13 ميليارد دلار است و اين براي اقتصاد ايران بسيار اندك است؛ لذا اين مسئله به دولت اجازه مي‌دهد كه تا حدودي بتواند بازار ارز را كنترل كند و اجازه فروپاشي يا از همگسستگي كامل را ندهد.»

وي ادامه داد: «به عبارت ساده‌تر همين بدهي اندك باعث مي‌شود كه ما به وضعيت ونزوئلا دچار نشويم. ونزوئلا بيش از 150 ميليارد دلار بدهي خارجي دارد كه البته بنابر اعلام برخي منابع اين عدد حدود 170 ميليارد دلار است و سررسيد پرداخت اين بدهي‌ها هم رسيده است. از طرف ديگر توليد نفت اين كشور به دليل عدم سرمايه‌گذاري، به شدت كاهش پيدا كرده است و الان حدودا 1.5 بشكه صادر مي‌كند و اين مسئله هم تداوم ندارد. به همين دلايل اقتصاد ونزوئلا از كنترل خارج و فاصله ارزش پول اين كشور با دلار بسيار زياد شده است.»

او تاكيد كرد: «اما در اقتصاد ايران ما فروپاشي به اين صورت نخواهيم داشت و دليلش هم همان بدهي اندك است. ضمن اينكه طبق آمار‌ها سررسيد بدهي‌هاي ما سالانه حدود 1.5 ميليارد دلار است؛ بنابراين چنين اقتصادي دچار فروپاشي نمي‌شود، اما در اين ميان به دليل تحريم‌ها فشار زيادي به اقتصاد ايران وارد مي‌شود. زيرا به عنوان مثال ما در سال جاري صادرات نفت از 2.5 ميليون بشكه به حدود 600 تا 800 هزار بشكه خواهد رسيد. خب اين يك فشار مضاعف به درآمد‌هاي ارزي خواهد بود. از طرف ديگر تراز ارزي ما يك سير بسيار بالا دارد. ما در سال 97 حدود 40 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي و 38 ميليارد دلار هم واردات رسمي داشتيم. يعني تراز تجاري ما مثبت بود، اما تراز ارزي ما كسري بالايي داشت.»

اين استاد دانشگاه افزود: «دليلش هم اين است كه صادركنندگان غيرنفتي، دلار‌هاي خود را وارد نكردند. يعني از همين 40 ميليارد دلار تنها 9 ميليارد دلار (بنابر گفته وزير اقتصاد) وارد كشور شده است. حالا در حوزه صادرات نفت هم همانطور كه عرض كردم ما با كاهش شديد صادرات نفت مواجه خواهيم شد و اين در حالي است كه پول فروش همين تعداد كم هم به طور كامل وارد كشور نخواهد شد. در اين وضعيت به ذخاير و دارايي‌هاي ارزي بانك مركزي فشار زيادي وارد خواهد شد؛ لذا مديريت بانك مركزي به مراتب سخت‌تر خواهد شد و به همين دليل هم بود كه ديديم قيمت دلار از سه هزار تومان تا بالاي 15 هزارتومان هم رسيد.»

وي تصريح كرد: «اما بعد از اتفاقات سال گذشته ديگر امكان اينكه دلار بتواند بيش از اندازه منطقي خود را بالا بكشد وجود ندارد و احتمالا اگر به بالاي 13 هزارتومان برسد، بانك مركزي دخالت مي‌كند و و مجددا قيمت‌ها كاهش پيدا مي‌كند. البته در اين ميان يك نكته بسيار مهم وجود دارد كه بنابر گفته رئيس بانك مركزي، هنوز از ذخاير ارزي اين بانك استفاده نشده و اين خبر بسيار خوبي است. يعني تا امروز صرفا مداخله كرده اند. منظور از مداخله كردن اين است كه در مواقعي كه قيمت دلار خيلي پايين آمده خريداري كردند و زماني كه بالا رفته همان را در بازار به فروش رسانده تا از اين طريق بازار را به يك ثبات نسبي برساند؛ بنابراين اگر اين صحبت رئيس بانك مركزي مبني بر عدم استفاده از ذخاير ارزي صحت داشته باشد به اين معني است كه آن را براي شرايط بحراني كنار گذاشته اند و ديگر خيلي جاي نگراني وجود نخواهد داشت.»

** قرارداد تركمنچاي با شفر دردسر مي‌شود؟
وبسايت خبري «پارسينه» در گزارش نوشت: گفته مي‌شود اگر استقلال مقابل الهلال مغلوب شود، عمر حضور وينفرد شفر آلماني در استقلال به اتمام خواهد رسيد و فرهاد مجيدي به عنوان سرمربي موقت هدايت استقلال را برعهده خواهد گرفت! ادعايي كه البته حداقل در شرايط كنوني چندان با منطق اقتصادي جور درنمي‌آيد، اما ظاهراً قضيه فراتر از اين حرف‌هاست و كار حتي به فصل آينده هم كشيده شده است، طوري كه الان دست مديران كنوني استقلال در پوست گردو قرار گرفته است.

حق فسخ براي شفر- مديرعامل و هيات مديره كنوني استقلال هيچ نقشي در تمديد قرارداد وينفرد شفر نداشتند، چون اين اتفاق بهار سال گذشته رخ داد و مديران فعلي در آن مقطع كاره‌اي نبودند، ولي حالا تبعات آن با صاحب‌منصبان كنوني است، چون مسئوليت پذيرفته‌اند و نمي‌توانند از زير بار آن شانه خالي كنند. جدا از بحث رقم قرارداد، نكته قابل تأمل اينجاست كه حتي حق فسخ قرارداد هم به شفر داده شده و دست مربي استقلال براي ماندن يا رفتن از اين تيم به معناي واقعي كلمه باز است (حداقل اينكه به مراتب بازتر از استقلالي‌هاست). اين حق فسخ يكي از دردسر‌هاي بزرگي است كه اگر تيم نتايج خوبي نگيرد، آبي‌ها بايد با آن دست و پنجه نرم كنند.

فراتر از تركمنچاي- اگر شفر با استقلال خوب نتيجه بگيرد كه هيچ، اما اگر اين اتفاق نيفتد تازه اول دردسر‌هاي مديران باشگاه است، چون از طرفي بايد جواب انتظارات هواداران را بدهند و از طرف ديگر اگر بخواهند شفر را كنار بگذارند بايد ميليارد‌ها تومان پول بدهند. داستان به اين شكل است كه عده‌اي از اطرافيان باشگاه معتقدند قراردادي كه بهار سال گذشته ميان شفر و استقلال منعقد شده در واقع چيزي فراتر از تركمنچاي است! قراردادي كه مديران ديگري آن را بسته‌اند، ولي حالا ساير افراد بايد پاسخگوي تبعاتش باشند.

** ظهره‌وند: جي7 به دنبال ايران‌هراسي است/ اروپايي‌‌ها برجام را نقض كردند
جامعه خبري تحليلي «الف» در گفت و گو با ابوالفضل ظهره‌وند يكي از كارشناسان سياست خارجي و هسته‌اي نوشت: نشست گروه جي هفت با حضور وزاي خارجه كشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، ژاپن، كانادا و مقام دوم وزارت امور خارجه آمريكا (جان سوليوان) و همچنين فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در شهر دينارد واقع در سنت مالو فرانسه برگزار شد.

بيانيه پاياني گروه هفت مواضع ضدايراني بود كه با هدف ايران هراسي شكل گرفت؛ در متن اين بيانيه نسبت به آن چه نقش بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه، ابراز نگراني شده و از ايران خواسته شده كه در زمينه كاهش تنش‌ها در يمن، متوقف كردن حمايت‌هاي نظامي، اقتصادي و سياسي در كشورهايي مانند لبنان و سوريه، پايبندي به قطعنامه‌هاي مربوطه در شوراي امنيت سازمان و جلوگيري از اشاعه مستقيم و غيرمستقيم در زمينه فعاليت‌هاي بالستيك، پهپادها و توان موشكي خود به صورت فعال‌تري همكاري كند.

اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه چندي پيش، مدير كل آژانس بين المللي اتمي ضمن تاكيد مجدد بر تعهد ايران به برجام و توافق هسته‌اي گفت: تكليف پرونده‌ موسوم به جنبه‌هاي احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي ايران قبلا مشخص شده و اين پرونده بسته شده است. به عقيده صاحبنظران، بيانيه گروه هفت، با هدف ايران هراسي و تضعيف جايگاه ايران در منطقه صورت گرفته است كه نقض آشكار برجام از سوي اروپايي‌ها مي باشد و ايران بايد در خصوص تدابير لازم را اتخاذ نمايد.

ابوالفضل ظهره‌وند در اين رابطه اظهار كرد: نشست گروه هفت ديديم كه اروپايي‌ها آشكارا برجام را نقض كرده و درخواست گزاف خود مبني بر كاهش فعاليت‌هاي ايران در زمينه موشك‌هاي بالستيك را تكرار كرده و ادعا كردند كه ايران با اين اقدامات به بي‌ثابتي در منطقه كمك مي‌كند، همچنين وزير خارجه آلمان ادعا كرده است كه ما همچنان بر اين باوريم كه نيازمند چارچوبي هستيم كه تضمين كند ايران اورانيوم توليد نخواهد كرد كه اين اظهارات ضد ايراني نقض آشكار برجام است؛ چراكه در برجام موضوع غني‌سازي مورد تاكيد قرار گرفته و بند كليدي به حساب مي‌آيد كه ايران مي‌تواند به غني‌سازي خود ادامه دهد، اما اين اظهارات نشان مي‌دهد كه اروپايي‌ها با اين اقدامات به دنبال نقض برجام هستند.

وي افزود: كانال مالي اروپا با ايران را ما از همان ابتدا بارها اعلام كرديم كه اجرايي شدني نيست و موضوعي فريبكارانه از سمت غربي‌ها به شمار مي‌رود كه چرا كه داراي اشكالات زيادي است و اروپايي‌ها هيچ وقت نمي‌توانند آمريكا را كنار بگذارند، دولت بايد از همان ابتدا اين شناخت را در محيط بين‌المللي پيدا مي‌كرد كه نبايد به اروپايي‌ها هم اعتماد كرده و مسير اعتمادسازي را شتابزده طي مي‌كرد و در مقابل تضمين‌هاي محكمي در دفاع از حقوق كشور مي‌گرفت كه امروز با اين برجام نافرجام روبرو نشود. كانال مالي با اروپا هم نتيجه‌اي نخواهد داشت؛ چراكه تاكنون هيچ اقدام و حسن‌نيتي از سوي غربي‌ها در اين مورد نديده‌ايم. به نظر بنده دولت بايد درس‌هاي گران‌قيمتي از اعتماد به غرب بگيرد و به داخل متكي باشد تا ديگر شاهد چنين ضربه‌هايي به كشور نباشيم.

اين فعال سياسي بيان داشت: بنده معتقد هستم كه جمهوري اسلامي ايران بايد مسير اصلي خودش را طي كند و از 1+4 مطالبه‌گري جدي داشته باشد، اما اين اقدامات را بدون توقف برنامه‌هاي خود انجام دهد. اين موضوع همانند چك برگشته خورده مي‌ماند كه بايد همچنان موضوع مطالبه‌گري وجود داشته باشد، اما مسير كار خود را طي كنيم. نبايد اجازه دهيم تا ايران هراسي دوباره در عرصه بين‌المللي شكل بگيرد و بايد مظلوميت خود را در جهان پررنگ‌تر كنيم؛ چراكه غربي‌ها مي‌خواهند با ايران هراسي، اجماع ضد ايراني را در جهان شكل دهند و خود را حق بدانند، خروج ما از برجام نيز در حال حاضر به صلاح هم نيست؛ زيرا دوباره اجماع بين المللي عليه ايران شكل گرفته و ما را مقصر اعلام مي‌كنند.

** سنگ‌هايم را با آقامحسن واكندم / همه با اسمم مشكل دارند / كسي با نام «فائضه» نمي‌شناسم! / «خوب‌خواندن» بهتر از «زياد خواندن» است / مصاحبه‌هاي «خط مقدم» محرمانه بود/ وقتي بچه‌ها خوابند مي‌نويسم/ خودم را نويسنده نمي‌دانم
مشرق در گفت و گو با فائضه غفارحدادي، نويسنده نام‌آشناي اين روزها، نوشت: دو كتاب معروف دارد كه مجبور شده هر دو را از ناشر اول بگيرد و به ناشر ديگري بسپارد؛ آن هم به خاطر مشكل توزيع و تبليغ. اما همين دو كتاب كه در توزيع و تبليغ با مشكلاتي مواجه بود، نام او را سرِ زبان ها انداخت. اين دو كتاب با شمارگان اندكشان در بين خوانندگان صدا كرد و آوازه اش بسيار بيشتر از تيراژشان پيچيد. همه اين موفقيت ها را مي شود به صدق نيت و صفاي باطني زني نسبت داد كه هم در تربيت فرزندانش موفق بوده و هم در زايش جملات، ذهن و فكر خواننده اش را تسخير مي كند. انتشار مجدد كتاب «خط مقدم» با موضوع دو سال از زندگي «شهيد حاج حسن طهراني مقدم» و شكل گيري يگان موشكي ايران، بهانه خوبي بود براي دعوت فائضه غفارحدادي به دفتر مشرق براي يك گفتگوي كوتاه. حالا كه متن اين گفتگو منتشر مي شود، خبرهاي خوبي از فروش بالا و چاپ هاي مجدد كتاب «خط مقدم» منتشر شده است. كتاب «دهكده خاك بر سر» او هم اگر توسط انتشارات سوره مهر رونمايي شود، بي شك پرفروش خواهد شد. او كتاب جذاب ديگري نيز در نوبت انتشار دارد...

* شما اخيراً كتابي درباره شهيد محسن وزوايي نوشته ايد، اگر موافقيد، صحبتمان را از همين كتاب شروع كنيم.
همان بار اولي كه در حوزه هنري اسم شهيد وزوايي آمد، كتاب را به من پيشنهاد دادند. من آمدم كتاب «ققنوس فاتح» را خواندم و با اينكه شخصيت شهيد مرا گرفت ولي راستش مردد شدم در پذيرش كار. چرا كه وقتي از شهيدي قبلاً كتاب نوشته شده بود چه نيازي به كتاب دوباره بود؟ چند ماه اين بلاتكليفي ادامه داشت تا اينكه يك روز دست بچه هايم را گرفتم و رفتيم بهشت زهرا. تا حالا سر مزار آقا محسن نرفته بودم. به چه سختي اي پيدايش كردم و نشستم با خودش سنگ هايم را واكندم. اگر دوست داشت كه من بنويسمش بايد خودش كمك مي كرد كه چيز خوبي از آب درمي آمد و نه همان قبلي ها و هميشگي ها. فردايش از حوزه هنري زنگ زدند و متقاعدم كردند كه شهيد وزوايي جا براي كار زياد دارد و مي خواهيم كتابي مفصل تر باشد كه همه ابعاد زندگي اش را پوشش بدهد. اين بار با ميل و اشتياق زياد پذيرفتم. انگار همه ترديدهايم بخار شده بودند.

* كدام بخشِ حوزه هنري مي خواست اين كتاب را آماده كند؟
من اين كتاب را به سفارش دفتر امور استان ها و آقاي قاسمي پور نوشتم. احساس كردم شهيد وزوايي شهيدي است كه خيلي بيشتر از چيزهايي كه برايش نوشته اند، حرف براي گفتن دارد.

* اين انتخاب به خاطر سابقه شما در نوشتن براي شهدا بود؟
بله، من هم توسل كردم كه خود شهيد اگر صلاح مي دانند، من اين كار را قبول كنم. بالاخره بعد از قبول كردن اين كار بود كه متوجه شدم چه اقيانوسي جلوي من است و فقط مقدار كمي از آن كشف شده. ابتدا گفتند مصاحبه هاي زيادي وجود دارد كه در اختيار من مي گذارند. من فرزند كوچكي داشتم و گرفتن مصاحبه ها برايم سخت بود اما آنقدر خلأها زياد بود كه يك سال و نيم گفتگوهاي جديدي را با خانواده، دوستان، همكلاسي ها، هم محلي ها و همرزمان شهيد ترتيب دادم. بيشترين چيزي كه شخصيت شهيد را برايم ساخت، صحبت هاي خانواده درباره شهيد وزوايي بود. اين عزيزان خيلي به من كمك كردند.

** حسين مظفر: مجمع تا پايان مهلت چهارماهه تصميم نمي‌گيرد/ موافقان پالرمو از تجربه تلخ برجام عبرت نمي‌گيرند
پايگاه خبري تحليلي نامه نيوز در گفت و گو با حسين مظفر، عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام، نوشت: سرنوشت پالرمو هنوز در ابهام است و مشخص نيست كه مجمع تشخيص مصلحت نظام در چه تاريخي نظر نهايي خود را اعلام مي‌كند. در ابتدا تصور مي‌شد كه تأخير در اعلام نظر صرفا به دليل بررسي بيشتر جزئيات پالرمو باشد اما در چندروز اخير با اظهارات محمدرضا باهنر مبني بر اينكه «بدمان هم نمي‌آيد كه اين مسئله مقداري طول بكشد تا ببينيم بالاخره اروپايي‌ها در رابطه با برجام چه مي‌كنند»، ماجرا قدري متفاوت شد؛ به‌نحوي كه اكنون به‌نظر مي‌رسد دو عامل سنجش وعده اروپايي‌ها در تسهيل معاملات ايران و بررسي پايبندي آنها به برجام بيش از زواياي ديگر مهم باشد.

حسين مظفر، عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام باور دارد كه تأخير در تصميم‌گيري درباره پالرمو طبيعي است زيرا بررسي جزئيات آن كار بسيار زيادي را مي‌طلبد. همچنين او معتقد است كه بايد در قبال اروپايي‌ها با احتياط عمل شود. مظفر در گفت‌وگو با «نامه‌نيوز» گفت: «تأخير در تصميم‌گيري درباره پالرمو دلايل متعدد دارد؛ نخست آنكه درباره اين لايحه بحث‌هاي بسياري درگرفت از يك سو نمايندگان مجلس نامه‌هاي متعددي نگاشتند، از سوي ديگر معاون اول رئيس جمهور براي رهبر معظم انقلاب نامه‌اي با محتواي لزوم پيوستن به برنامه اقدام مالي نوشتند كه حضرت آقا گفتند براي بررسي بيشتر به مجمع ارسال شود. دوم آنكه ارسال لايحه پالرمو و cft همزمان شد و ضرورت داشت كه هر يك به دقت و با درنظر گرفتن تمام جزئيات بررسي شود. دليل مهم ديگر در تأخير تصميم‌گيري مجمع تشخيص مصلحت نظام، رويكرد متناقض كشورهاي غربي در عمل به تعهداتشان است. ايران به تمام آنچه در توافق برجام گفته بود عمل كرد و هيچ بدعهدي از سوي ايران مشاهده نشد اما در ابتدا آمريكا با يك خيانت آشكار به طور كامل از برجام خارج شد و اروپايي‌ها هم در گفتار و عمل خود صادق نبودند؛ پس از خروج آمريكا از برجام آنها گفتند كه ايران از برجام خارج نشود و ما سازوكاري را پيش‌بيني مي‌كنيم كه مشكل فروش نفت حل شود. نه‌تنها به چنين وعده‌هايي عمل نكردند بلكه تعهدات پيشين خود را نيز مشروط به بهانه‌هايي مانند حقوق بشر، حقوق اقليت‌هاي ديني و مذهبي و... كردند. ما احساس كرديم كه اروپايي‌ها نمي‌خواهند به آنچه تعهد داده‌اند عمل كنند؛ از اين‌رو مجمع صبر كرد تا ضمن بررسي مجدد تعهدات اروپايي‌ها ببيند آنها چه خواهند كرد. اين طور نمي‌شود كه ايران به تعهدات خود عمل كند و تبديل به سرباز پابه‌ركاب آمريكا و اروپا شود و همه امتيازها را به آنها بدهد. صبر مجمع يك ميدان سنجش صحت عمل اروپايي به تعهداتشان است و به هر حال اگر به تعهداتشان عمل كنند زمينه‌هاي مساعدي براي بررسي پالرمو و cft فراهم مي‌شود».

مظفر در تشريح علل مخالفت خود با تصويب پالرمو ادامه داد: «علاوه بر مواد مذكور، به‌طور كلي تصويب پالرمو اشكالات فراواني دارد و براي ايران امتيازي را به همراه نمي‌آورد. ما مدافع شفاف‌سازي هستيم اما نه آن‌طور كه غربي‌ها مي‌خواهند. نبايد اين‌طور باشد كه آنها براي شيوه شفاف‌سازي ما نسخه بپيچند. ما در دوران سخت تحريم به سر مي‌بريم و نمي‌توانيم تمام سازوكارهاي خود را معطل نگه داريم و همه تصميمات را به آمريكا و اروپا واگذار كنيم. جالب است كه حتي موافقان تصويب پالرمو نيز اذعان دارند كه مشكلات ناشي از تحريم يا مشكات موجود در فروش نفت با پالرمو حل نمي‌شود. تصويب پالرمو نوعي خود تحريمي است و منطقي نيست كه با دستان خودمان، خود را محدود كنيم».

** يوسف داودي: لاشه حيوانات عامل انتقال بيماري به مردم سيل زده است/ به مشكل بهداشتي مناطق سيل زده توجه بيشتري شود
«شفقنا» در گفت و گو با يوسف داودي، نماينده مردم سراب در مجلس شوراي اسلامي، نوشت: داودي در رابطه با بيماري هاي احتمالي بعد از سيل گفت: سيل اخير خسارت هاي زيربنايي زيادي به همراه داشت و خانه، مدارس و زمين هاي بسياري را از بين برد كه مهم هست اما متاسفانه به مشكلات بهداشتي و بيماري هايي كه ممكن است اين سيل به ّبار بياورد كمتر توجه مي شود.

او در ادامه به لاشه حيوانات اشاره كرد و گفت: علاوه بر خسارات مالي بسيار سنگين زيربنايي، اين سيل همراه خودش احتمال دارد اجساد حيوانات و همچنان اجساد گورستان ها و كشته هاي انسان ها را حمل كند. علاوه بر آن حيوانات مختلف مثل موش و مار را با خود به داخل شهرها انتقال داده كه موجب انتشار آلودگي مي‌شود و براي پيشگيري از اين آلودگي‌ها بايد فكري كرد.

داودي بيان كرد: احتمال انتقال بيماري به مردم مناطق سيل زده كه الان با گل و لاي درگير هستند وجود دارد و از الان بايد براي بيماري هاي بعد از طغيان سيل و ابگرفتگي مناطق مختلف فكري كرد و از شيوع آن جلوگيري كرد.

عضو كميسيون كشاورزي مجلس تصريح كرد: دولت در سال هاي گدشته به آبخيزداري و آبخوان‌داري توجه نداشت و همچنين لايروبي پشت سدها و رودخانه ها انجام نشده است. حتي 80 متر از ارتفاع 120 متري بعضي از سدها را گل و لاي گرفته است. به همين دليل قانونا بايد وزارت نيرو هر 10 سال يكبار سدها را لايروبي مي‌كرد كه انجام نشده است به همين دليل با كوچكترين اتفاق در كشور حوادث بزرگي به بار مي آيد.

** اسماعيل كهرم: 70 درصد ذخيره كل سدهاي ايران پر شده است/ در صورت بارش هاي پاييزي احتمالا بعد از 13 سال به دوره ترسالي رسيده‌ايم
پايگاه خبري «شفقنا» در گفت و گو با اسماعيل كهرم نوشت: احتمال دارد بعد از 13 سال به دوره اي از ترسالي بعد از خشكسالي وارد شده باشيم ولي براي اين نظر كه آيا به ترسالي رسيديم بايد تا بارش هاي مهر ماه صبر كرد.

*با توجه به بارندگي هاي اخير مي توان گفت ايران به ترسالي رسيده است؟
سوال بسيار خوبي است. ما دو اصطلاح سال تر و سال خشك داريم. ترسالي و خشكسالي و ما مشخصا ترسالي داشتيم چون سال آبي ما از اول مهر شروع مي شود. در اين شش هفت ماه بارندگي مناسبي داشتيم و ميزان بارندگي ها بيش از 240 ميليمتر از معدل بارندگي سالانه ايران بود ولي براي ترسالي بايد صبر كنيم و ببينيم در بهار و تابستان آينده بارندگي ها تداوم خواهيم داشت يا خير. در اين صورت احتمال دارد بعد از 13 سال به دوره اي از ترسالي بعد از خشكسالي وارد شده باشيم. ولي براي اين نظر كه آيا به ترسالي رسيديم بايد تا بارش هاي مهر ماه صبر كرد.

*پيش بيني شما چيست و گمان مي كنيد اين روند چگونه خواهد بود؟
از نظر وضع آب پيش بيني شده بود كه آب آنچنان كم باشد كه 50 ميليون خواهان مهاجرت باشند. اين پيش بيني بسيار تاريك است. و من آن را قبول ندارم. و يا وجود تنش آبي در تمام استانها به اين معني كه ميزان مصرف آنها از ميزان موجود بيشتر است. بنابراين من به سپري كردن دوره خشكسالي و ورود ايران به دوره اي از ترسالي اميدوارم هستم. بخصوص در زمينه كشاورزي و آب و هوا مشكلات ما بايد حل شود و به اين منظور بايد منتظر بود و ديد كه چه پيش مي آيد.

*آيا امكان تخيله سيل ها در شهرها وجود دارد؟
اقداماتي صورت گرفت از جمله منفجر كردن بخش هايي از جاده آق قلا كه مورد انتقاد آقاي روحاني قرار گرفت و گفته شد آب را از آن طرف به اين طرف انداختيد. حجم آب آنقدر زياد است كه با كدام پمپ و كدام تشكيلاتي مي خواهند آن را تخليه كنند؟! وقتي در نواحي جنوبي ايالات متحده و در آتلانتا و جورجيا سيل آمد كاري از مردم و مقامات ساخته نبود. پليس و ارتش و… با قايق در خيابانها گشت مي زدند آنها هم صبر كردند تا آب به طريق معمول و با جاذبه تخليه شد و به اقيانوس ريخت. نمي توان آب را در اين وسعت با هيچ تكنولوژي تخليه كرد.

** مطهرنيا: ‌‌‌‌‌‌‌تروريست خواندن سپاه براي اعمال فشار بيشتر به ايران است/ آمريكا سپاه را ستون فقرات نظام ايران مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌بيند/ ترامپ به فروريزش ايران مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌انديشد
«شفقنا» در گفت‌وگو با مهدي مطهرنيا، تحليلگر امور بين‌الملل و آينده‌پژوه، نوشت: مطهرنيا در زمينه احتمال قرار دادن نام سپاه در ليست گروه‌هاي تروريستي خارجي آمريكا اظهار كرد: پيش از روي كار آمدن ترامپ در مقام رييس جمهوري آمريكا در گفت‌وگوهايم با شفقنا و خبرگزاري‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ديگر بر اين نكته تأكيد داشتم كه چه هيلاري كلينتون سركار بيايد و چه ترامپ، ايالات متحده‌ي ‌‌‌‌‌‌‌آمريكا بر آن خواهد بود كه همكاري‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بين‌المللي با ايران را محدود كند و به محاصره‌ي ‌‌‌‌‌‌‌منطقه‌اي ‌‌‌‌‌‌‌تهران روي آورد.

او ادامه داد: ترامپ با مطرح كردن خروج از برجام در چارچوب پارادايم آشوب، دكترين بازيگر ديوانه، mega policy يا سياست كلان ابهام در چارچوب استراتژي جوجيتسو، ايران را تحريك كرد و بعد از تحريك كردن، جاخالي داد و پس از جاخالي دادن از برجام خارج شد. در حالي كه ايران اعلام كرده بود در صورت خروج آمريكا از برجام و در واقع پاره كردن آن، برجام را آتش خواهد زد، اكنون ما در آستانه‌ي ‌‌‌‌‌‌‌يك سالگي خروج آمريكا از برجام هستيم.

اين تحليلگر امور بين‌الملل تصريح كرد: از طرف ديگر ما بر اين معيار در ارتباط با همكاري اروپاي متحد با ايران سخن گفتيم كه اروپاي متحد نمي‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در قالب همكاري‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصادي بدون توجه به اتحاد خود با ايالات متحده‌ي ‌‌‌‌‌‌‌آمريكا، در ارتباط با ايران وارد عمل شود. همچنين ترامپ به دنبال ايجاد فضايي براي محدودسازي همكاري بين‌المللي با ايران و محاصره‌ي ‌‌‌‌‌‌‌منطقه‌اي ‌‌‌‌‌‌‌تهران به سمت دكترين شديدتري پيش مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

اين آينده‌پژوه تصريح كرد: اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در محدوديت قرار بگيرد، اين محدوديت تنها دولت، نهادها و سازمان‌ها و نهادهاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دولتي را شامل نخواهد شد بلكه هرگونه همكاري سازمان‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دروني با سپاه پاسداران در درون خاك ايران نيز مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موجب محدوديت براي فعاليت بسياري از شركت‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خصوصي‌ ‌‌‌‌‌‌‌باشد كه در داخل ايران با سپاه پاسداران همكاري مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند. اين امر مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از منظر حقوقي تبعاتي براي شركت‌هايي داشته باشد كه در داخل ايران به عنوان پيمانكار با سپاه پاسداران همكاري و قراردادهاي متفاوتي را امضا مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند.

** منتجب‌نيا: مي‌توان با روشي انقلابي و جهادي مشكلات مردم را برطرف كرد/ بايد اعتماد مردم را جلب كرده و شفاف‌سازي كنيم
پايگاه اطلاع رساني و خبري «جماران» در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا، فعال سياسي اصلاح طلب، نوشت: سال جديد در حالي آغاز شده كه تحليل‌گران پيش بيني هاي مختلفي از آنچه مشكلات پيش روي مسئولان خوانده مي‌شود، داشته و يكي از مهم‌ترين مسائل را مشكلات اقتصادي مي‌دانند؛ از سوي ديگر بحث اولويت‌هاي امسال نيز مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمين رسول منتجب‌نيا درباره مهم‌ترين اولويت‌هاي كشور در سال جديد گفت: ما در سال 97 مشكلات اقتصادي فراواني داشتيم و با نوسان نرخ ارز و سكه و همچنين تورم سرسام آوري مواجه بوديم. افزايش قيمت‌ها در سالي كه گذشت فشار مضاعفي به مردم آورد و دولت نتوانست آن را كنترل كند و با اينكه وعده‌هايي در رابطه با بهبود وضعيت داده شد و كالاهايي براي جلوگيري از افزايش قيمت‌ها وارد كشور شد اما متاسفانه دولت در توزيع عادلانه و مناسب آنها موفق نبود.

اين فعال سياسي اصلاح طلب در ادامه گفت: انتخاب روش مناسب براي مقابله با گراني‌ها و تورم در سال جديد مهم‌ترين اولويت كشور است. اگر اين مسأله حل شود ديگر تحريم‌ها و تهديدها هيچ كدام نمي‌تواند اراده ملت را شكسته و تضعيف كند. متاسفانه اوايل امسال با ماجراي تلخ و دشوار سيل مواجه بوديم و تعداد زيادي از استان‌ها هنوز درگير اين مسأله هستند. لذا بايد همه قوا و نهادها تلاش كنند تا آثار اين سيل ويرانگر هرچه زودتر از بين رفته و مردم بتوانند به زندگي عادي خود برگردند.

وي با بيان اينكه مسئولين بايد براي مردم كار جهادي كنند، گفت: بايد از كارهاي اداري و فرماليته كاركردن پرهيز شود. ما در گذشته زلزله‌ها، سيل‌ها و طوفان‌هايي در كشور داشتيم كه با آنكه مصوبه‌اي از سوي دولت‌ها صادر شده، ولي به تدريج در پيچ و خم روال اداري قرار گرفته و بسياري تا سال‌هاي سال نتوانستند از آن بهره مند شوند. بايد به سرعت و با روشي انقلابي و جهادي مشكل مردم را برطرف كرد تا مردم بتوانند به خانه و كاشانه خود بازگردند. از اين رو مسئولين بايد تا جايي كه مي‌توانند خسارات مردم را جبران نمايند.

منتجب نيا در ادامه گفت: بزرگترين چالش و دغدغه براي نظام و مسئولان بي‌اعتمادي مردم و نارضايتي آنها خواهد بود. اگر اين مسأله حل شود تمامي مشكلات مي‌تواند با سرانگشت تدبير مردم حل شود. اين مردم همان‌هايي هستند كه انقلاب را به پيروزي رساندند و در 8سال دفاع مقدس با انواع سختي‌ها مواجه بودند و ناله نكرده و تحمل كردند. مردم بايد اعتماد و اميد داشته باشند. متاسفانه بسياري كارها انجام مي‌شود با اين هدف كه به اعتماد و اميد مردم آسيب وارد شود. ما بايد اعتماد مردم را جلب كرده و شفاف‌سازي كنيم.

اين فعال‌سياسي اصلاح‌طلب گفت: مسئولان بايد با سعه صدر و رويكردي مردمي در كنار مردم باشند. يعني همانطور كه در سيل اخير همه در كنار مردم قرار مي‌گيرند، هميشه بايد اين‌گونه باشند. آنها بايد خود را در كنار و در خدمت مردم ببينند. در چنين حالتي كه منجر به بازگشت اعتماد مردم به آنها مي‌شود، همه مشكلات حل‌شدني خواهد شد.

** ميرسليم: اولويت امروز رسيدگي همه جانبه به سيل زدگان است/ رمز موفقيت مسئولين در بازسازي اعتماد عمومي است
پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران در گفت و گو با سيدمصطفي ميرسليم، رئيس شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي، نوشت: با بيان اينكه بايد از تجربيات تلخ ولي ارزنده گذشته بهره گرفت، گفت: مهمترين چالش ها برخاسته از عدم باور برخي مسئولان نسبت به قابليت هاي خودمان و سوء مديريت آنها، از دست دادن فرصت ها و ناهماهنگي در اجرا به ويژه در عدم استفاده از نيروهاي متخصص به دليل گرايش هاي سياسي، عدم به كارگيري قابليت هاي بخش خصوصي، عدم حذف عوامل فساد، عدم خشكاندن ريشه هاي ناهنجاري در دستگاه هاي اجرايي و عدم شفاف سازي فعاليت هاي دولت و نهادهاي عمومي است.

سيد مصطفي ميرسليم در خصوص مهمترين اولويت مسئولان در سال 98 اظهار داشت: اولويت امروز رسيدگي همه جانبه به سيل زدگان است. مردم و نهادهاي مختلف وارد همكاري شده اند كه بسيار مغتنم است و دولت محترم بايد قدر آن را بداند و اولين كار هم اين است كه با برقراري هماهنگي بين همه دست اندركاران موجب هم افزايي آنها شود. بي قانوني كنوني به ضرر مردم است و مجلس محترم بايد برمبناي سياست هاي كلي مصوب سال ٨٤ هرچه زودتر تصميم بگيرد و به ويژه با توجه به لزوم برقراري هماهنگي بين دولت و نيروهاي مسلح و نهادهاي عمومي و مردم نهادها، رياست ستاد را بر دوش رئيس محترم جمهوري بگذارند تا ان شاء الله نتيجه گيري بهينه از مجموع فعاليت ها بشود. امروز بايد همت گذاشت بر امداد به مصيبت ديدگان و پس از عبور از بحران، بازسازي و بازتواني با همياري مردم و مسئولان محلي به شكل اصولي پيگيري شود.

رئيس شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي ادامه داد: در آن مرحله حتماً بايد از تجربيات تلخ ولي ارزنده گذشته بهره گرفت؛ مانند توجه به خسارات ناشي از ساخت و ساز در مسيل، عدم مراعات حريم رودخانه ها و مسيل ها، جنگل زدايي و چراي بي رويه مراتع. به علاوه اينكه بايد به لايروبي سدها براي افزايش ظرفيت واقعي آنها، لايروبي رودخانه ها و آبراه ها، گسترش آبخيزداري براي استفاده مناسب و به موقع از بركت نزولات آسماني، استفاده از رسوبات سيلابي كه نوعي سرمايه ملي محسوب مي شود، كاهش شدت مصرف انرژي با اصلاح توزيع سوخت و تعديل قيمت آن با توجه به تأثير مخرب مصرف بي رويه سوخت بر تعادل هاي جوّي و وقوع سوانح غيرعادي جوّي توجه شود.

وي با تأكيد بر ضرورت انجام ساير اقدامات اساسي عادي با توجه به تحريم ها در زمينه اشتغال مولد، گفت: پشتيباني از مراكز توليدي فعال و تقويت آنها براي دور كردن آنها از آسيب ركود، حمايت از مراكز توليدي كه در شرف تعطيل شدن هستند براي سرپا نگهداشتن آنها، رسيدگي به مراكزي كه گرفتار ركود شده اند و در اختيار گذاردن تسهيلات مناسب براي تجديد فعاليت آنها و همچنين تقويت مؤسسات دانش بنيان از مواردي است كه مي تواند كمك فراواني به كشور ما داشته باشد.

پژوهشم**1699**9131
۰ نفر