۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵
کد خبر: 83269598
T T
۰ نفر

كمين مرگ بهاري با مصرف قارچ هاي وحشي

۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵
کد خبر: 83269598
كمين مرگ بهاري با مصرف قارچ هاي وحشي

ساري - ايرنا - فصل بهار در مازندران مصادف با رويش انواع قارچ هاي وحشي و تشخيص سمي و خوراكي از ظاهر اين قارچها غيرممكن است و لذا كارشناسان توصيه مي‌ كنند از مصرف قارچ خودرو خودداري شود.

به گزارش ايرنا،اگرچه استان مازندران به رغم داشتن موقعيت خاص رشد انواع قارچ هاي طبيعي در جنگل و كوهستان ،آماري از مرگ و مير مصرف قارچ سمي طي 2 سال اخير نداشته است، اما بايد كمين مرگ مهلكي به نام قارچ هاي وحشي را جدي بگيريم.
مسموميت و در نتيجه مرگ ناشي از مصرف قارچ هاي سمي در بهار سال گذشته به مشكلي اساسي و فراگير در استفاده از اين ماده غذايي در بيشتر استان ها تبديل شده بود بطوريكه استقبال مردم از مصرف قارچ كوهي سبب مرگ 15 نفر و مسموميت بيش از يكهزار نفر در كشور شد.
بنا بر اظهارات كارشناسان، قارچ‌هاي سمي از لحاظ ظاهري شباهت زيادي به قارچ‌هاي خوراكي دارند و تشخيص آنها، توسط افراد عادي ميسر نيست به همين دليل همواره با تعداد زيادي از اينگونه مسموميت‌ها در سطح كشور مواجه هستيم.
كارشناسان تاكيد فراواني دارند كه به هيچ وجه قارچ‌هاي خودرويي كه در دشت‌ها و جنگل‌ها مي‌رويد را مردم مصرف نكنند و اينگونه قارچ‌ها حتي در اثر پختن، كبابي و يا آب پز كردن، بازهم سمي مي‌مانند و مواد سمي آنها تخريب نمي‌شود.
كارشناسان بهداشتي درخصوص علائم و نشانه‌هاي مسموميت قارچ‌هاي سمي مي گويند:90 درصد مسموميت‌هاي شديد توسط قارچ‌ها، به دليل ماده‌اي سمي به نام آماتوكسين است كه اين ماده عمدتا بر روي كبد تاثير مخرب مي‌گذارد.
گفته شده است علائم مسموميت با قارچ در 2 مرحله بروز پيدا مي‌كند، مرحله اول 6 تا 12 ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه‌هايي نظير تهوع و استفراغ، دردهاي شكمي و احساس ضعف بروز پيدا مي‌كند و مرحله دوم 24 ساعت بعد از علائم اوليه، با ضعف، سرگيجه و كاهش سطح هوشياري خود را نشان مي‌دهد كه اين حالات ناشي از درگيري كبدي و كليوي در فرد مسموم است كه ممكن است او را به مرگ برساند.
يكي از شهروندان آملي كه در اثر خوردن قارچ وحشي مسموم و با درد معده شديد مواجه شده به خبرنگار ايرنا مي گويد: همسرم بهار سال 95قارچي وحشي را از منطقه لاسم كنده بود كه سمي بوده است.
نائيجيان با بيان اينكه من فقط با مزه كردن اين قارچ دچار مسموميت شدم، ادامه داد: به رغم اينكه 2 سال تحت مراقبت دارويي پزشك متخصص هستم، اما سم قارچ اثرش را روي معده گذاشته و همچنان داراي مشكل هستم.
قارچ 'كماگوش ' كوهي منطقه بلده كيلويي 130هزار تومان
ولي الله اماني يكي از ساكنان روستاي ييلاقي بطاهر كلاه با بيان اينكه مردم منطقه قارچ كوهي را به اصطلاح محلي 'كماگوش ' مي شناسند، گفت: اين قارچ كه در اثر بارندگي و رعد و برق در دامنه هاي كوهستان به يكباره پديدار مي شود، ارزش غذايي بسيار بالا داشته پرطرفدار است.
وي با بيان اينكه قارچ هاي وحشي بين مردم ييلاقي بلده بيشتر از گوشت لذيذ بره طرفدار دارد، گفت: در چند سال اخير از اواخر فروردين تا پايان خردادماه بسياري از مردم مناطق مختلف جلگه اي با هدف چيدن قارچ هاي وحشي و فروش آن در بازار هاي محلي و حتي تهران وارد مناطق كوهستاني مي شوند.
اماني افزود: اگر چه شناخت و تشخيص قارچ هاي وحشي سمي و غير سمي بسيار سخت است، اما ساكنان اصلي ييلاقات بلده آن را تشخيص مي دهند چراكه تاكنون مرگ ناشي از قارچ وحشي در اين منطقه به گوش نرسيده است.
وي گفت: به هرحال با ورود افراد ناشناس با هدف تجارت قارچ وحشي كه پارسال هر كيلو كماگوش تا 130 هزار تومان به فروش رفته است، احتمال چيدن قارچ هاي سمي به عنوان قارچ هاي خوراكي وجود دارد كه بسيار خطرناك كه چه بسا خطر مرگ مهلكي را به همراه داشته باشد.
**تاثير انتشار اخبار مربوط به مرگ ناشي از استفاده قارچ وحشي بر بازار مصرف قارچ هاي پرورشي
يكي از پرورش دهندگان قارچ خوراكي در مازندران با بيان اينكه اخبار مرگ و مير و مسموميت ناشي از مصرف قارچ وحشي بر بازار و عرضه قارچ هاي پرورشي تاثير منفي گذاشته است، گفت: افكار عمومي نسبت به قارچ هاي پرورشي هم شك كرده و از خريد و مصرف آن خودداري مي كنند.
ابراهيم كمالي كه داراي سه سالن پرورش قارچ به ظرفيت 20 تن در سال در شهر كياكلا شهرستان سيمرغ است، افزود: از آنجاييكه تشخيص سمي بودن قارچ ها سخت و حتي غير ممكن است، پارسال مردم از مصرف قارچ هاي پرورشي داراي برند و نشان هم خودداري مي كردند.
وي با بيان اين نكته كه استقبال مردم به قارچ هاي كوهي مازندران كه بسيار خوشمزه است زياد و در طي سال هاي اخير عرضه آن در بين شهروندان استان نيز رواج خوبي پيدا كرده است، ادامه داد: به همين دليل با انتشار اخبار مرگ و مير ناشي از مصرف قارچ هاي سمي ، اين موضوع بر فعاليت توليد كنندگان قارچ هاي پرورشي تاثير منفي گذاشته است.
اين پرورش دهنده قارچ يكي از مشكلات اساسي توليد كنندگان را تهيه خاك اعلام كرد و بيان داشت: خاك هاي آب بندان ها مرغوب ترين خاك براي توليد قارچ است كه نياز به فرآوري و ضد عفوني است.
كمالي توضيح داد: در حال حاضر خاك هاي آب بندان هاي مازندران به صورت كاميوني به يكي از كارگاه هاي صنعتي كرج رفته و با انجام عمليات ضد عفوني و با بسته بندي 20كيلويي با قيمت 11هزار تومان در اختيار توليد كنندگان قرار مي گيرد.
وي قيمت حال حاضر هر كيلو قارچ پرورشي را به صورت عمده اي 9 تا 10هزار تومان اعلام كرد .
**تشكيل كارگروه پيشگيري از مسموميت با قارچ سمي در مازندران
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت كه بنا به دستور معاون باغباني وزارت جهاد كشاورزي ،كارگروه ويژه پيشگيري از وقوع مسموميت‌هاي قارچ‌هاي وحشي (سمي) با هماهنگي و مساعدت استانداري‌ها تشكيل شد.
محمد شكوهي با بيان اينكه در چند سال اخير مرگ و مير ناشي از مصرف تصادفي گونه هاي سمي قارچ علاوه بر اينكه به نگراني جدي تبديل شده افزود: اين موضوع در مناطق مستعد رويشي قارچ وحشي از جمله در استان مازندران منجر به كاهش مصرف قارچ هاي پرورشي و ضرر و زيان توليدكنندگان قارچ خوراكي نيز شد.
وي بر لزوم اطلاع رساني و ارائه هشدارهاي لازم به مصرف‌كنندگان در خصوص خطر مصرف اين گونه قارچ‌هاي وحشي (سمي) و انجام برنامه‌ريزي براي اجراي فعاليت‌هاي آموزشي و ترويجي تاكيد كرد.
مدير باغباني جهاد كشاورزي مازندران با بيان اينكه اگرچه در 2سال اخير مرگ ناشي از مصرف قارچ نداشته ايم، ادامه داد: از آنجاييكه رويش انواع قارچ ها در استان مطلوب است و حتي خريد و فروش آن با قيمت قابل توجه صورت مي گيرد، لذا خطر مصرف تصادفي گونه هاي سمي قارچ همواره تهديدي جدي است.
شكوهي گفت در حال حاضر سالانه حدود سه هزارو 500تن قارچ خوراكي در استان مازندران توليد مي شود.
6990/1899