به گزارش ايرنا، اداره حمل و نقل شهر لندن به عنوان مجري اين طرح پيش بيني ميكند كه با تردد كمتر 40 هزار خودروي آلوده به مناطق مركزي شهر، سطح آلودگي هوا به تدريج كاهش پيدا كند.
بر اساس اين طرح كه «مناطق فوقالعاده سطح پايين گازهاي سمي»(يو ال اي زد - ULEZ) نام گرفته و در تمام طول شبانهروز به اجرا درآمده، رانندگان خودروهايي كه زير استانداردهاي تعيين شده به اين مناطق وارد شوند بايد مبلغ 12 پوند و 50 پنس بهعنوان جريمه پرداخت كنند.
اين هزينه علاوه بر عوارض ديگري است كه شهرداري لندن در بيشتر مناطق مركزي اين شهر تحت عنوان طرح ترافيك به مبلغ روزانه 11 پوند و 50 پنس از رانندگان دريافت ميكند.
در واقع بيشتر رانندگان خودروهاي قديمي و گازوئيلي از اين پس براي تردد در بيشتر مناطق شهر لندن با پرداخت عوارض نزديك به 25 پوند در روز روبرو خواهند شد كه اين مساله انتقادهاي گستردهاي را در پي داشته است.
فاز دوم اين طرح كه دو سال ديگر (2021 ميلادي) به اجرا گذاشته خواهد شد، سطح وسيعتري از مناطق مركزي شهر را پوشش خواهد داد و رانندگان مختلف 160 پوند جريمه خواهند شد.
شهردار لندن ميگويد، براي مبارزه با گازهاي سمي پايتخت بايد اقدام عملي صورت ميگرفت.
با اين حال سخنگوي فدراسيون شركتهاي كوچك اعلام كرد اين شركتها نگران هستند كه افزايش عوارض تردد به مركز شهر، تأثير منفي بر كسب و كار آنها داشته باشد.
دادههاي آماري شهرداري لندن نشان ميدهد كه از ماه گذشته ميلادي، 60 درصد خودروهايي كه در مناطق مركزي طرح ترافيك لندن تردد كردهاند با استانداردهاي طرح جديد همسو بودهاند.
در عين حال بيش از 27 هزار خودروي فرسوده طي دو ماه گذشته جمعآوري شده و آمار ورود خودرو به مركز شهر 11 درصد كاهش يافته است.
با اينحال برخي رانندگاني كه به توصيه دولت سابق، خودروهاي گازوئيلي خريداري كردند، اينك از اجراي اين طرح خرسند نيستند.
كمتر از 15 سال پيش دولت 'توني بلر' نخست وزير پيشين انگليس با اشاره به افزايش سطح گازهاي سمي ناشي از خودروهاي بنزيني، رانندگان را به تهيه خودروهاي گازوئيلي ترغيب كرده بود.
«جيم پاركر» مدير يك شركت امداد خودرو ميگويد: طرح جديد دولت عادلانه نيست و رانندگان خودروهاي ون و كاميون را كه از اين طريق ارتزاق ميكنند، هدف قرار ميدهد.
گزارشها حاكيست كه بيش از 1.5 ميليون خودروي گازوئيلي كه پيش از سال 2016 ثبت پلاك شده و 500 هزار خودروي بنزيني، 400 هزار خودروي ون، 55 هزار ون و دهها هزار اتوبوس هدف اين طرح قرار خواهند گرفت.
اداره حمل و نقل شهر لندن در تارنماي خود بخش جديدي را تحت عنوان «مناطق فوقالعاده سطح پايين گازهاي سمي» ايجاد كرده و در آن درباره مناطق تحت پوشش اين طرح و مشخصات خودروهايي را كه مشمول پرداخت جريمه هستند، توضيح داده است.
در اين بخش همچنين به رانندگاني كه مشمول پرداخت جريمه ميشوند توصيه شده كه براي تردد به داخل شهر يا از وسايل نقليه استفاده و يا خودروهاي خود را تعويض كنند.
بر اساس بررسي هاي صورت گرفته توسط كميته محيط زيست مجلس عوام انگليس، ترافيك وسايل نقليه سبب انتشار 42 درصد مونواكسيد كربن، 46 درصد دياكسيد نيتروژن و 26 درصد ساير گازهاي خطرناك آلودهكننده در هواي شهرهاي اين كشور شده است.
دياكسيد نيتروژن، دياكسيد گوگرد و مونواكسيد كربن از جمله گازهاي بسيار خطرناكي هستند كه افزايش ميزان آنها در هوا ميتوانند سبب ايجاد و تشديد بيماريهاي ريوي، قلبي، سرطان و عوارض شديد پوستي و چشمي شوند.
به گفته كارشناسان، يكي از مهمترين دلايل آلودگي هوا در لندن و ساير كلانشهرهاي انگليس، تعداد بسيار زياد خودروهاي گازوئيلي در اين كشور عنوان شده است.
گزارشها حاكيست كه آلودگي هوا در انگليس باعث مرگ زودرس 40 تا 50 هزار تن از مردم اين كشور در سال ميشود كه از اين ميزان 9 هزار تن فقط مربوط به ساكنان لندن است.
اروپام ** هـ ن ** 1071
لندن - ايرنا - فاز اول طرح مقررات سختگيرانه و اخذ عوارض سنگين براي آلودگي هوا پس از ماهها بحث و جدل از امروز (دوشنبه) در مناطق مركزي شهر لندن به اجرا درآمد و به اين ترتيب رانندگان خودروهاي قديمي و عمدتاً گازوئيلي علاوه بر پرداخت طرح ترافيك، تعرفه جديدي را پرداخت خواهند كرد.