۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۵۴
کد خبر: 83270004
T T
۰ نفر
26دقیقه برای جلوگیری از تلفات سیل دروازه قرآن زمان بوده است

شیراز-ایرنا-رئیس كمیته حقیقت یاب شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بر اساس فیلم دوربین‌های كنترل تصویری، 26دقیقه از بارندگی شدید تا وقوع سیلاب در محل دروازه قرآن زمان بود كه این مدت برای تخلیه مسیر كافی است اما این كار انجام نشد.

به گزارش ایرنا عبدالرزاق موسوی، دوشنبه در نخستین نشست شورای شهر شیراز در سال 98، گزارشی از كمیته حقیقت یاب این شورا در مورد سیل پنجم فروردین 98 در دروازه قرآن شیراز ارایه كرد و به علل و عوامل موثر در وقوع این حادثه پرداخت.
وی افزود: كم توجهی برخی سازمان ها و دستگاه های مسئول به زمان تمركز سیلاب، یكی از علل وقوع تلفات انسانی در این سیل بوده است.
موسوی ادامه داد: بر اساس فیلم های دریافتی از دوربین‌های كنترل تصویری كه ضمیمه گزارش كمیته حقیقت یاب این شوراست، بارندگی شدید از ساعت 11:32روز پنجم فروردین 98 شروع شد و تا ساعت 11:46 به طول انجامید.
او گفت: بر اساس آمار كارشناسان، در این 14 دقیقه، 17 الی 24 میلی متر باران باریده، در حالی كه سیلاب در ساعت 12:12 دقیقه به محدوده دروازه قرآن رسیده است و تا ساعت 12:22 به طول انجامیده، یعنی 26 دقیقه زمان تمركز سیلاب بوده است كه این مدت، نزدیك به محاسبه زمانی است كه پیشتر انجام شده است.
وی تاكید كرد: در مطالعات گذشته طراحی مسیل دروازه قرآن، این زمان حدود 40 دقیقه محاسبه شده است و نكته حائز اهمیت اینكه مدت 26 دقیقه زمان كافی برای اطلاع رسانی و تخلیه مسیر خروجی بولوار قرآن بوده است.
موسوی افزود: در طرح جامع مهار سیلاب كه در سال 69 تهیه شده، دبی در نظر گرفته شده برای سیلاب در محل دروازه قرآن حدود 14 متر مكعب در ثانیه تعیین شده همچنین یك خط انتقال با لوله 1400 تا 2000 میلی متر و یك حوضچه آرامش و دریاچه تاخیری سیلاب به حجم ذخیره 50 هزار متر مكعب برای تاخیر سیل به مدت یك ساعت پیش بینی شده است.
او بیان كرد: در اجرای طرح یاد شده كه یك دوره بازگشت 100 ساله برای آن تعیین شده، دریاچه تاخیری سیلاب ساخته نشده و طرح به صورت ناقص اجرا شده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: با توجه به سیل سال 83 ضرورت بازنگری طرح و مطالعات حوضه آبریز دروازه قرآن مشخص و به همین سبب در سال 87 با عقد قرارداد با مهندسان مشاور، آمایش مطالعات بعدی انجام شد.
وی ادامه داد: شركت آمایش با توجه به پیشینه مطالعات قبلی، سیل پیش آمده و تكمیل اطلاعات در گذر زمان در حوضه هواشناسی، میزان دبی حداكثری آب 100 ساله را در مطالعات 12/63 متر مكعب بر ثانیه و شدت بارندگی را حدود 8/24 میلی متر بر ساعت در نظر گرفت.
موسوی اضافه كرد: نتیجه این مطالعات، پیشنهاد ایجاد و ساخت 2 بند تاخیری در ارتفاعات بالادست حوزه شهری و تكمیل خط انتقال آب سیلاب با افزایش یك خط دیگر به قطر 60 سانتی متر بود كه این مطالعات نیز به دلیل عدم تایید نهایی و سایر موارد مدیریتی به اجرا نرسید.
وی، با اشاره به اینكه در سال 1391 مجددا از سوی مهندسان مشاور شركت آبسار، مطالعات این حوضه انجام شد، گفت: نتیجه مطالعات و ارقام به دست آمده، تقریبا مشابه مطالعات شركت آمایش بود كه پیشتر انجام شده بود و در این طرح نیز ضرورت ساخت 2 بند تاخیری دو باره پیش بینی شده كه این طرح نیز اجرا نشده است.
رئیس كمیته حقیقت یاب شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: دست اندازی های بالا دست و به صورت خاص عملیات راهسازی جاده خرامه به زیبا شهر نیز باعث ایجاد خاكریزهای دست ریز شده است و حجم سیلاب در بارش های اخیر نیز باعث شسته شدن خاك های دست ریز و غلظت بالای رسوبات در سیلاب و در نتیجه قدرت بیش از حد تصور سیلاب در تخریب خودروهای در مسیر شد.
موسوی، حجم بارندگی بی سابقه همراه با عدم تناسب دبی كانال موجود با دبی آب ورودی به مخزن (حوضچه) را باعث سرریز آب به خارج از مسیر و جاری شدت سیلاب در بلوار مجاور دروازه قرآن دانست و افزود: حجم سیلاب جاری شده از سمت غرب دروازه قرآن نیز این وضعیت را تشدید كرد.
او بیان كرد: كارشناسان، وسعت حوزه آبریز دروازه قرآن را حدود 28 هزار هكتار اعلام كرده اند كه با توجه به حدود 17 الی 24 میلی متر بارش در 14 دقیقه و با در نظر گرفتن 26 دقیقه زمان تمركز سیلاب و شیب تند مسیر، دبی سیلاب ورودی به كانال دروازه قرآن حدود 70 متر مكعب بر ثانیه بوده است كه به هیچ عنوان كانال موجود كه حداكثر برای عبور 20 متر مكعب بر ثانیه طراحی شده، پاسخگوی انتقال این حجم آب نبوده است.
رئیس كمیته حقیقت یاب شورای اسلامی شهر شیراز افزود: هیات منتخب كارشناسی كانون كارشناسان رسمی دادگستری كه به درخواست این نهاد تعیین شده هم اینك در حال تهیه گزارش كاملی از علل وقوع حادثه و راهكارهای پیشنهادی برای جلوگیری از تكرار این گونه حوادث هستند.
بر اثر وقوع سیل پنجم فروردین 98 در دروازه قرآن شیراز، 21 نفر جان باختند، 164 نفر مصدوم شدند و خسارت های بسیاری به خودروهای در حال عبور وارد آمد.
9873 /6118