۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۴۸
کد خبر: 83273534
T T
۰ نفر

توجیه تهدیدآمیز آمریكا برای ماندن در عراق

۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۴۸
کد خبر: 83273534
توجیه تهدیدآمیز آمریكا برای ماندن در عراق

بغداد - ایرنا - كاردار آمریكا در بغداد بار دیگر در تلاش برای توجیه حضور نظامی كشورش در عراق پساداعش مدعی شد كه خروج این نیروها به زیان عراق خواهد بود.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا، 'جوی هود' كاردار آمریكا در بغداد روز چهارشنبه در یك كنفرانس خبری در اربیل مدعی شد كه واشنگتن آمادگی دارد هرگاه بغداد بخواهد نیروهایش را از این كشور خارج كند.
وی در خصوص مباحث مطرح در سطح جامعه و پارلمان عراق مبنی بر ضرورت خروج نیروهای خارجی و آمریكایی از این كشور در دوران پساداعش، گفت كه نیروهای ما با درخواست دولت عراق در این كشور هستند و اگر بطور رسمی از ما بخواهند نیروهایمان را خارج می كنیم.
كاردار آمریكا بدون اشاره به انتقادات بسیاری كه از تحركات مشكوك نیروهای آمریكایی در عراق می شود، ادعا كرد كه نیروهای كشورش اشغالگر نیستند و به عراقی ها (در مبارزه با تروریسم) كمك و پیشتیبانی می رسانند.
وی با لحن دو پهلو و تهدیدآمیز گفت كه اگر ما خارج شویم بقیه همپیمانان ما (در چارچوب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش) نیز خارج خواهند شد و این امر به زیان عراق تمام خواهد شد.
لحن و استدلال مشابه كاردار سفارت آمریكا در بغداد پیشتر نیز سبب اعتراض عراقی ها شده بود.
وی همچنین مدعی شد كه سیاستمداران عراق خواستار خروج نیروهای آمریكا از كشورشان نیستند.
همزمان یك عضو كمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت كه تحركات اخیر آمریكا در عراق از جمله افزایش تعداد نیروهایش، هدفی جز حمایت از گروهك تروریستی تكفیری داعش ندارد.
'كریم المحمداوی' در گفت و گوی خبری افزود: واشنگتن دنبال سیطره بر خاورمیانه است و به همین دلیل می خواهد حضور نظامی اش را در عراق حفظ كند و گسترش دهد.
در همین حال تحركات جدید نظامی آمریكا در شمال عراق درحالی است كه از دیماه 96 و اعلام پایان نظامی داعش در عراق و بویژه اظهارات دیماه امسال دونالد ترامپ مبنی بر این كه نیروهای آمریكایی قصد خروج از عراق را ندارند، بحث ضرورت خروج نظامیان خارجی (آمریكایی) از این كشور در دستور فراكسیون های پارلمانی قرار گرفت و به یكی از مباحث اصلی محافل سیاسی و رسانه ای تبدیل شد.
نیروهای آمریكایی كه در سال 2011 به علت شكست و ناكامی های مكرر در برابر نیروهای مقاومت عراق، مجبور به ترك خاك عراق شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش در صدر یك ائتلاف به اصطلاح بین المللی بار دیگر وارد این كشور شدند و هم اكنون عمده نیروهای خارجی مستقر در خاك عراق را شامل می شوند.
خاورم*4**380*