۲۳ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۸
کد خبر: 83274684
T T
۰ نفر
400 ميليارد ريال براي آبخيزداري خراسان شمالي درخواست شد

بجنورد- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: تامين 400 ميليارد ريال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح هاي آبخيزداري استان درخواست شده است.

حسن وحيد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: طرح هاي آبخيزداري تاثير بسيار زيادي در كنترل سيل دارد و با اجراي اين طرح ها مي توان خسارت هاي ناشي از سيلاب را به ميزان چشمگيري كاهش داد.
وي افزود: اكنون مطالعات آبخيزداري در سطح 27 درصد از عرصه هاي استان انجام شده و اين طرح ها در سطح 18 درصد عرصه ها هم اجرايي شده است.
وي گفت: پروژه هاي اجرا شده براي پخش سيلاب در سه شهرستان اسفراين، جاجرم و گرمه 800 هزار مترمكعب سيلاب را مديريت و مهار كرده است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي افزود: اكنون تمام عرصه هاي پخش سيلاب در استان آبگيري شده است.
معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي هم گفت: تاكنون مطالعات آبخيزداري در سطح 787 هزار هكتار از عرصه هاي استان انجام شده است.
محمد فرامرز اظهار داشت: عمليات آبخيزداري در سطح 508 هزار هكتار از عرصه ها اجرايي شده و مابقي در دست پيگيري است.
وي در باره تاثير اجراي طرح هاي آبخيزداري در كنترل و مهار سيلاب افزود: طرح هاي آبخيزداري تاثير زيادي در مهار سيل دارد و در جاهايي كه اين طرح ها اجرايي شده، خسارت سيل كمتر بوده است.
فرامرز اظهار داشت: يكي از اولويت ها، اجراي طرح هاي آبخيزداري در حريم شهرها است و در اين زمينه در مركز استان اجراي اين طرح ها در حوزه هاي كال پسته، گريوان، اسدلي، درصوفيان، مهنان و اركان اجرا شده و يا در دست اجرا و پيگيري است.
وي خاطرنشان كرد: حوزه آبخيز شهر بحنورد 119 هزار هكتار وسعت دارد كه از اين ميزان 37 هزار هكتار مطالعه شده و اين طرح ها در 81 هزار هكتار اجرا شده است.
معاون آبخيزداري اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي گفت: هدف آبخيزداري در طرح هاي ملي و استاني، كنترل فرسايش و رسوب در حوزه سدهاي موجود و در دست ساخت به منظور ايمن سازي مخازن سدها براي كنترل سيل، زمين لغزش، فرسايش و رسوب است.
خراسان شمالي يكي از استان هاي سيل خيز كشور است كه امسال هم سيل هاي مخرب خسارت زيادي را به بخش هاي مختلف كشاورزي، امور زيربنايي و واحدهاي مسكوني وارد كرده است.
گستره حوزه منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان شمالي دو ميليون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از اين وسعت يك ميليون و 400 هزار هكتار مرتع، بيش از 183 هزار هكتار بيابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است.
7185/ 6042