۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴
کد خبر: 83275790
T T
۰ نفر
تداوم تهاجم بهاري طالبان و تلاش صلح،خطوط  موازي در افغانستان

كابل- ايرنا - گروه طالبان عنوان «الفتح» را براي شروع عمليات بهاري خود انتخاب كرده و مدعي است نام اعضاي اين گروه براي مذاكره با مامور آمريكا از فهرست سياه آن كشور خارج شده و اين در حالي است كه آمريكا از دولت افغانستان خواسته براي تسريع روند مذاكرات،هيات منتخب خود را زود معرفي كند.

به گزارش ايرنا، طالبان ديروز جمعه از شروع عملياتي فصلي خود در بهار خبر داد كه آن را اقدامي در برابر عنوان عمليات «خالد» دولت افغانستان تعريف كرده است.
همزمان با آن اعلام كرده است كه نام اعضاي هيأت مذاكره كننده اين گروه با مامور ويژه امور خارجه آمريكا از فهرست تروريست ها در آمريكا بصورت موقت خارج شد تا مذاكرات تداوم يابد.
اين تحولات در كنار خبر ديروز مبني بر سفر پنهاني رئيس سازمان سيا آمريكا به كابل و طرح درخواست زلمي خليل زاد مامور ويژه آمريكا در امور صلح افغانستان خطاب به دولت كابل براي تسريع در معرفي هيأت منتخب آنها براي مذاكره با طالبان به خوبي پيچيدگي اوضاع و تحولات سياسي افغانستان را نشان مي دهد.
گروه طالبان روز جمعه همچنين اعلام كرد كه ديگر سلامت اعضاي وابسته به «صليب سرخ جهاني» و گروه هاي بهداشت كه در حال واكسيناسيون هستند را تضمين نمي كند.
طالبان گفته است كه صليب سرخ به تعهدات خود در قبال آنها عمل نكرده است، بنا بر آن طالبان ديگر امنيت كارمندان اين نهاد در مناطق تحت كنترل خود را تضمين نخواهد كرد و از گروه هاي واكسيناسيون نيز در برخي مناطق خواست كه از تداوم فعاليت خودداري كنند.
گروه طالبان مدعي است كه فعاليت هاي اين نهادهاي امدادي و بهداشتي در اين اواخر مشكوك بوده است و به همين دليل ديگر تأمين امنيت آنها را ضمانت نمي كند.
«ذبيح الله مجاهد» كه در فضاي مجازي به عنوان سخنگوي طالبان شناخته مي شود ، در صفحه توئيتر خود نوشت كه عمليات الفتح با حمله راكتي به فرودگاه بگرام بزرگترين مركز تجمع نظاميان آمريكايي آغاز شده و همزمان در روز جمعه 93 عمليات در سراسر افغانستان انجام شده است.
اعلام عمليات بهاري طالبان با واكنش وزارت دفاع افغانستان و نظاميان ناتو مستقر در اين كشور مواجه شد.
وزارت دفاع افغانستان پس اعلام شروع عمليات الفتح طالبان در اطلاعيه اي گفت كه طالبان در مناطق مختلف اين كشور شكست سنگين را متحمل شده و با اعلام چنين عمليات هاي در تلاش روحيه دادن به نيروهايش است.
«شاه حسين مرتضوي» معاون سخنگوي رياست جمهوري افغانستان هم در واكنش به اين اقدام طالبان در صفحه اجتماعي خود نوشت : طالبان كشتار غير نظاميان، تخريب زيربناهاي كشور و مساجد را فتح نام گذاري كرده اند.
دفتر فرماندهي نظاميان خارجي ناتو در افغانستان موسوم به نيروهاي حمايت قاطع نيز در واكنش به عمليات بهاري گفت، حالا كه طالبان بر طبل جنگ مي كوبند آنها نيز آماده حمايت و همكاري با نيروهاي افغان هستند.
«زلمي خليل زاد» مامور ويژه آمريكا براي صلح افغانستان نيز به اعلام خبر شروع عمليات الفتح طالبان واكنش نشان داد و گفته است كه در يك زماني كه تمام افغان‌ها بايد براي تعيين آينده مشترك خود دست به دست هم بدهند، بلند كردن صداي جنگ نشان مي‌دهد كه طالبان به راه گذشته خود روان هستند.
وي از پاكستان، قطر و ديگر كشورهاي منطقه و جهان كه خواهان صلح در افغانستان هستند، خواست كه اين عمليات گروه طالبان را محكوم كنند.
مجاهد در كنار اعلام شروع عمليات بهاري به رسانه ها گفته است كه نام فهرست چهارده نفري گروه مذاكره كننده طالبان بصورت موقت براي 9 ماه از فهرست سياه خارج شده است كه از جمله نام «ملا عبدالغني برادر» نيز در اين فهرست قرار دارد.
در فهرست چهارده نفري گروه مذاكره كننده طالبان، نام «انس حقاني» برادر سراج الدين حقاني رهبر گروه تندرو حقاني نيز ديده مي شود اما خود وي در زندان دولت افغانستان بسر مي برد.
سازمان ملل متحد و دولت افغانستان تاكنون درباره اين ادعاي گروه طالبان مبني بر خارج شدن نام هيأت مذاكره كننده از فهرست سياه واكنش نشان نداده است.
هم زمان با اعلام خارج شدن نام هيأت طالبان از فهرست سياه سازمان ملل متحد ، زلمي خليل زاد از دولت افغانستان خواسته است كه در معرفي هيأت مذاكره كننده تلاش بيشتري خرج دهد و هرچه زودتر اين هيأت را معرفي كنند.
در عين حال منابع خبري افغانستان به نقل از رسانه هاي غربي از سفر پنهاني «جينا هسپل» رئيس دستگاه اطلاعاتي آمريكا ، سيا به كابل خبرداده اند.
اين منابع نوشته اند كه رئيس سيا با رئيس جمهوري و رئيس اداره امنيت ملي افغانستان و مقامات نظامي آمريكا در اين كشور ديدار كرده است اما دولت افغانستان تاكنون سفر هسپل را تاييد يا رد نكرده است.
«احمد سعيدي» ديپلمات سابق افغانستان گفته است كه در جريان گفت وگوهاي صلح، هسپل به كابل سفر كرده است تا وضعيت اطلاعاتي آمريكا و نقاط ضعف و قوت خود را بررسي كند.
سعيدي همچنين اظهارات «مايك پمپئو» وزير خارجه آمريكا در مجلس سنا را كه گفته بود طالبان و ساير نهادهاي سياسي افغانستان قابل اعتماد نيستند و مردم افغانستان را متهم به دروغگويي و فساد كرده بود، توهين و تحقير افغان ها دانسته است.
وي از دولت افغانستان انتقاد كرده است كه در برابر توهين و تحقير وزير خارجه آمريكا سكوت اختيار كرده و سوال كرده است كه آيا مقامات دولتي از آمريكا يك نوع ترس دارند كه چيزي نمي گويند؟
در حال حاضر طالبان و دولت افغانستان بدون مذاكره مستقيم با واسطه آمريكا تلاش دارند براي فراهم شدن فرصت هاي گفت وگوي صلح بصورت مستقيم، در سنگرهاي جنگ امتيازگيري كنند و طبيعي است هر چه به مذاكره واقعي نزديك تر شوند ، شدت درگيري هم بيشتر شود.
به نظر مي رسد كه سال 1398 براي مردم و دولت افغانستان سرنوشت ساز باشد زيرا هم زمان با ادامه گفت وگوي صلح، انتخابات رياست جمهوري و جنگ هاي شديد نيز جريان دارد اما اگر از طرف هاي درگير بگذريم ، مردم افغانستان به عنوان قربانيان اصلي اين جنگ نمي توانند فارغ از نگراني حاصل از ويراني، انتحار، انفجار و كوچ هاي اجباري ناشي از جنگ ، تنها به اميد بهبودي محتمل بنشينند.
آساق*291*1104**