«فرزاد سحرخیز» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: بیشترین آسیب به این كالای صادراتی راهبردی از طریق شركتهایی به این محصول وارد شده كه كه به صورت فله، زعفران را به دنیا صادر میكنند.
وی با بیان این كه بسته بندی و برندسازی تنها راهكار حفظ نام زعفران ایرانی در دنیاست تصریح كرد: ایجاد برند شاخص و نمادین در تولید و بستهبندی زعفران ایرانی ترویج دهنده این محصول سالم و كیفی ایرانی در عرصه های بین المللی است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وت جارت جوانان تهران در ارتباط با اصول بازاریابی زعفران در بازارهای داخلی و خارجی، گفت: زعفران در سفره ایرانی بیشتر جنبه تزئینی دارد حال اینكه با توجه به خواص گسترده دارویی این گیاه از جمله ضد افسردگی و ضد سرطان بودن در كشورهای خارجی بیشتر به عنوان دارو مورد استفاده قرار میگیرد.
وی ادامه داد: در خارج از مرزهای كشور استقبال بینظیری از زعفران ایرانی میشود كه شاكله این استقبال از اعتماد به وجود میآید.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران یكی دیگر از چالش های اصلی زعفران ایرانی را در دنیا نوع بازاریابی دانست و افزود: مسائلی كه در مورد كشور اسپانیا و تلاشهای این كشور برای كسب بازار بیشتر مطرح شده موضوع اصلی نیست، بلكه آنچه مهم است اقدامات سازمان یافتهای است كه اسپانیا در طول سالیان متمادی بر پایه اصول علمی بازار و بازاریابی علمی انجام داده و توانسته با توسل به آنها سهم بزرگی از بازار بینالمللی زعفران را در اختیار خود در آورد.
وی با اشاره به سلامت محور بودن كالای زعفران، اضافه كرد: به همین منظور برخی شركت های داخلی برای توسعه تولید ارگانیك زعفران در استان خراسان رضوی به عنوان مهمترین قطب تولید این محصول اقداماتی را انجام داده اند كه خود این اقدامات سبب تقویت و ارتقا جایگاه برند زعفران ایرانی در بازار هدف پنج قاره جهان میشود.
سحرخیز اظهارداشت: در حال حاضر برخی شركت ها گروههای كالایی نظیر زعفران، زرشك، آلو، انواع دم نوش، چای با پایه زعفران و ادویههای مختلف را با بستهبندی و طراحی اصیل ایرانی به بازار بینالمللی عرضه می شود كه همین اقدام میتواند به نوعی سفیر و معرفی كننده فرهنگ اصیل كشور ما به بازار بینالملل باشد.
وی با بیان اینكه ارتقا و حفظ موقعیت برند یكی از دستور كارهای اساسی برای شركت های دارای برند است ادامه داد: آموزش نقش مهمی در روند توسعهای برند میتواند داشته باشد به همین منظور مجوز تأسیس دانشگاه علمی كاربردی با محوریت آموزش كشاورزان برای ارتقاء كیفیت تولید وارتقاء كیفی كشت و روشهای نوین صادر شده است كه از مهرماه امسال اقدام به جذب دانشجو میكند.
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر ظرفیت تولید زعفران در ایران بیش از 300 تن در سال رسیده است در حالی كه در سال 1368 میزان تولید این محصول 30 تن در سال بود.
حدود 80 تن از زعفران تولیدی به مصرف داخلی می رسد و بقیه به كشورها هدف صادر می شود.
در سال 96 قیمت زعفران به شدت كاهش یافت و به كمتر از سه میلیون تومان برای هر كیلوگرم رسید تا جایی كه سازمان مركزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهادكشاورزی در قالب خرید حمایتی نزدیك به 67 تن زعفران را در گریدهای نگین، شبه نگین، پوشال مرغوب و پوشال معمولی خریداری كرد.
پارسال با توجه به شرایط اقتصادی، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه های تمام شده تولید قیمت هر كیلوگرم زعفران به بیش از 10 میلیون تومان رسید كه نسبت به سال 96 بین دو تا سه برابر افزایش یافت.
سازمان مركزی تعاون روستایی در سال زراعی 97 - 1396 به مدرن سازی بازار زعفران (بازار فیزیكی، گواهی سپرده كالایی و بازار بورس آتی) و استانداردسازی محصول دست زد؛ به گونهای كه براساس گمانهزنیهای دفتر بازرگانی این سازمان، بیش از 250 تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از 352 میلیون دلار زعفران به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت كیلویی حداقل 970 دلار و حداكثر 1300 دلار صادر شد.
اقتصام**9186**9189
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران تشریح كرد:
صادرات فله ای، خط قرمز طلای سرخ
۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۵
کد خبر:
83276219
تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران با اشاره به اینكه زعفران یكی از كلیدیترین محصولات صادراتی ایران به شمار میرود، گفت: صادرات فله ای برخی محصولات چون زعفران، خط قرمزی برای كشور است.