۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۱۷
کد خبر: 83276749
T T
۰ نفر
ظرفیت حوزه های علمیه درمباحث قرآنی فعال تر شود

قم- ایرنا- مدیر حوزه های علمیه كشور گفت:ظرفیتهای عظیم فكری حوزه های علمیه باید در قلمرو مباحث قرآنی فعال تر شود كه برگزاری مسابقات قرآنی می تواند گامی در تحقق این هدف باشد.

به گزارش ایرنا،آیت الله علیرضا اعرافی عصر شنبه در آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن ویژه طلاب علوم دینی، در مدرسه علمیه امام كاظم (ع) قم افزود: دراین مسابقات طلاب حوزه های علمیه و محصلان علوم اسلامی و دینی از ایران و جهان در یك مسابقه مشترك شركت می كنند و این مساله از امتیازات این مسابقات به شمار می آید.
وی اضافه كرد: وجه تمایز این مسابقات باید آن باشد كه به حوزه های محتوایی و قلمروهای معرفتی قرآن اهتمام بیشتری شود، سال به سال قلمرو رشته ها افزایش یابد و به حوزه های ترویجی و تبلیغی كه جزو وظایف حوزه است، پرداخته شود.
وی با بیان اینكه مسابقه قرآنی میان مراكز حوزوی باید جایگاه رفیع تری احراز كند و در جهان موج آفرین باشد، بیان كرد: بار این رسالت سنگین بر دوش طلاب جوان است كه باید در ایران و همه عالم پرچم قرآن را به اهتراز درآورند و در كنار همه دستاوردهای عظیم حوزه های علمیه در فعالیت های قرآنی، به نیازهای جدید نیز توجه كنیم.
آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به این كه قرآن پرچم تمدن اسلامی است، گفت: قرآن كریم نكته اصلی و محور بنیادین تمدن اسلامی است كه با آفاق بلند معرفتی جهان را تكان داد و بشریت را وارد قلمرو و عرصه جدید كرد.
وی با بیان این كه اگر بشریت در همان مسیر قرآنی پیش می رفت، امروز جهان چهره دیگری داشت، افزود: البته امروز هم نباید ناامیدی شویم، بلكه باید تلاش كنیم اندیشه و معارف بلند قرآنی را درست استخراج و استنباط و به درستی این اندیشه ناب و تمدنی را به بشر امروز عرضه كنیم.
وی با اشاره به برخی شبهه پراكنی ها در مورد قرآن، افزود: قرآن بی كم و كاست به دست بشر امروز رسیده و حاوی معارفی است كه هدایت گر بشر امروز است كه مسابقات قرآنی باید راه را برای شناخت بیشتر قرآن در همه عالم فراهم كند.
آیت الله اعرافی گفت: اگر امروز می بینیم سراسر عالم اسلام دچار فتنه و مشكل است به دلیل آن است كه از قرآن فاصله گرفته ایم، در حالی كه این كتاب الهی بهترین راهنمای امت اسلام برای رهایی از مصیبت ها می باشد.
در سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن كریم ویژه طلاب حوزه های علوم دینی 52 تَن از 33 كشور جهان توانستند به مرحله نهایی راه یابند.
مرحله نهایی این دوره از مسابقات نیز از 22 تا 24 فروردین ماه جاری در رشته های حفظ كل قرآن كریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، خطابه قرآنی و پژوهش در قم برگزار شد.
/2085/ 6133/