«آرش محبی نژاد» امروز (یكشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نامگذاری «رونق تولید» برای امسال اشاره كرد و افزود: امسال سال «گفتار درمانی» نیست، بلكه باید شاهد «عمل گرایی» مسئولان باشیم.
به گفته وی، امروز به همدلی و اتحاد دولت، مجلس و اركان اساسی كشور نیاز مبرمی است؛ بویژه برای صنعت خودرو و قطعه سازی كه به طور خاص مورد تحریم قرار گرفته است، باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور اضافه كرد: اتاق فكر صنعت خودرو كشور باید برای توسعه این صنعت چاره اساسی بیندیشد و نباید در حد حرف باقی بماند، همچنین عكس العمل های مسئولان باید با سرعت حركت بدخواهان كشور و تغییرات عوامل محیطی متناسب باشد.
وی تصریح كرد: با سرعت عمل كنونی نمی توان به رونق تولید در صنعت خودروسازی رسید و اتاق فكر یاد شده باید به گونه ای برنامه های خود را طراحی كند كه مصوبه های آن در سطح ملی عملیاتی شده و به تصمیم گیری دوباره سایر دستگاه ها نیازی نباشد.
محبی نژاد با قدردانی از عملكرد دولت در پرداخت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی به قطعه سازی تا پیش از آغاز سال جدید، خواستار پرداخت نقدینگی ارزی وعده داده شده و «شناور شدن» قیمت قطعات (مطابق تغییرات ارزی، قیمت مواد اولیه و سایر هزینه ها) شد.
به گزارش ایرنا، چهاردهم بهمن ماه پارسال «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی كمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
پس از آن عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شركت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانك ها مطابق فهرستی كه خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت كنند.
در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محور بانك مركزی، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود كه شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود كه تاكنون چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.
** بخش خصوصی؛ سربازان گمنام جنگ اقتصادی
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور بخش خصوصی را «سربازان بدون نام و درجه» جنگ اقتصادی و تحریم ها توصیف كرد كه در دور نخست تحریم ها در سال های 90 و 91 نیز اجازه ندادند چرخ صنعت خودروسازی كشور از حركت بایستد.
وی گفت: نباید دستمزد قطعه سازان، رویارویی با مشكلات متعدد و ورشكستگی باشد.
محبی نژاد تصریح كرد: در حالی كه قطعه سازان باید تمركز خود را بر تولید باكیفیت و شمارگان تولید بالا قرار دهند، شایسته نیست برای دریافت مطالبات و تامین نیازمندی های خود برای تولید، همچون توپ بین دستگاه های مختلف پاسكاری شوند.
به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد نزدیك به یك هزار و 200 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند كه توانمندسازی آنها و رفع موانع تولید می تواند سبب تقویت گوشه ای از كالاهای ایرانی شود.
رهبر معظم انقلاب امسال را سال «رونق تولید» نامگذاری كردند.
اقتصام*3065*1961*
در گفت و گو با ایرنا مطرح شد
قطعه سازان به 15هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند
۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۵۹
کد خبر:
83277096
تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور گفت: با توجه به پیش بینی تولید یك میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو در سال 98، قطعه سازان به 15 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و سایر اقلام نیاز دارند.