۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83277899
T T
۰ نفر
معاون وزیر كشاورزی: بذر مورد نیاز كشاورزان سیلزده تامین شد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی از تامین بذر مادری مورد نیاز مناطق سیل‌زده كشور خبر داد.

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت جهاد كشاورزی، كاظم خاوازی امروز (یكشنبه) در نشست شورای تحقیقات كشاورزی با موضوع 'تحلیل و ارائه راهكارهای پیشگیری از وقوع سیل و كاهش مخاطرات آن'، آمادگی این سازمان را برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی و دامی در این مناطق اعلام كرد.
وی تهیه اطلاعات پایه‌ای برای تصمیم‌سازی در سطح كلان و تدوین برنامه جامع گیاهان تنش دیده را خواستار شد.
خاوازی بر ضرورت معرفی و گردآوری توانمندی‌های فنی مراكز، پژوهشكده‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی مجموعه سازمان كه به طور مستقیم و غیرمستقیم با موضوع سیل و راهكارهای پیشگیری از آن مرتبط می شوند، تاكید كرد و گفت: اتخاذ رویكرد مناسب برای تحلیل و ارائه راهكارهای پیشگیری از وقوع سیل و كاهش مخاطرات آن در بخش كشاورزی در تصمیم‌گیری‌های كلان سازمان اهمیت دارد.

** خسارت خاك؛ از آثار منفی سیل
رئیس پژوهشكده حفاظت خاك و آبخیزداری از تشكیل كارگروه ویژه سیل در سه بخش تخصصی مجزا در زمینه سیل، آبخوان، زمین لغزش و رسوب خبر داد.
داود نیك‌كامی خسارت به خاك را علاوه بر تخریب منازل مسكونی مهمترین آسیب ناشی از سیل دانست و افزود: سیل اخیر با ایجاد رسوبی معادل 340 میلیون تن بیانگر فرسایش شدید خاك است كه باید از این جنبه نیز پیامدها و مخاطرات سیل مورد توجه قرار گیرد.
در این نشست روسای پژوهشكده و موسسه‌های تحقیقاتی مرتبط با سیل در مجموعه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی به طور ویژه درباره راهكارهای پیشگیری و كاهش مخاطرات آن در مناطق سیلخیز تبادل نظر كردند.
به گزارش ایرنا، بارندگی های شدید و سیل از بیست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز شد و همه استان های كشور را درگیر كرد.
استان های گلستان، مازندران، ایلام، كرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و كهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطراری قرار گرفتند.
وزیر جهاد كشاورزی امروز (یكشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: وقوع سیل در كشور، تا بیست و پنجم فروردین ماه حدود 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدكنندگان زیربخش های مختلف بخش كشاورزی وارد كرد.

اقتصام*9186*1961*