۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبر: 83278132
T T
۰ نفر

2 گوزن زرد ایرانی از سیلاب رودخانه دز نجات یافتند

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبر: 83278132
2 گوزن زرد ایرانی از سیلاب رودخانه دز نجات یافتند

اهواز - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: 2 راس گوزن زرد ایرانی حفاظت شده در میانرود دزفول، پس از فروكش كردن سیلاب در منطقه حفاظت شده دز مشاهده شدند.

احمدرضا لاهیجان زاده روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نصب چهار دوربین در منطقه حفاظت شده دز در روزهای اخیر، بیان كرد: یكی از این دوربین ها امروز تصاویری از یك راس گوزن زرد نر در جنگل های دز ثبت كرده است.
سرپرست معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دیروز نیز محیط بان های این اداره كل یك راس گوزن زرد ماده را در جنگل مشاهده كردند، كه امكان تصویربرداری از آن وجود نداشت.
به گفته وی یك راس گوزن زرد نیز در روزهای گذشته درمنطقه حفاظت شده كرخه، كه آن نیز در سیل كرخه به زیر آب رفته بود، پیدا و زنده گیری و به محل امنی منتقل شده بود.
وی با بیان اینكه سیلاب در جنگل های دز فروكش كرده ، گفت: پس از پایین آمدن سطح آب در این جنگل ها، جستجو برای پیدا كردن گوزن های زرد كه در سیلاب از آنها خبری نبود، آغاز شده و این جستجوها همچنان ادامه دارد.
لاهیجان زاده ادامه داد: مشاهده این گوزن ها علاوه بر اینكه موجب خوشحالی محیط بانان و دوستداران محیط زیست شده، این مساله را تایید می كند كه احتمال آسیب جانی به گوزن ها بر اثر وقوع سیلاب كم است زیرا گوزن ها جانوران باهوش و شناگرهای ماهری هستند.
وی با بیان اینكه تاكنون گزارشی از تلفات گوزن های زرد در این منطقه نداشتیم افزود: وسعت جنگل های دز چندین هزار هكتار است و دوربین ها كمتر از یكصد هكتار را پایش می كنند، به همین دلیل پیش بینی می كنیم تعداد بیشتری از گوزن ها در جنگل ها پراكنده شده اند و زنده هستند.
بر اساس آخرین سرشماری حیات وحش، 20 تا 30 راس گوزن زرد در سایت تكثیر و نگهداری گوزن زرد در میانرود دزفول كه در منطقه حفاظت شده دز قرار دارد، گزارش شده است. به دنبال طغیان رودخانه دز و به زیر آب رفتن جنگل و پاسگاه محیط بانی و اداره پارك ملی دز در دزفول، این گوزن ها مفقود شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت گوزن های زرد در دست نبود.
گوزن زرد ایرانی (نام علمی Dama mesopotamica) گونه ای است كه در خطر انقراض قرار داشت ولی با اجرای طرح تكثیر، از خطر انقراض در ایران نجات یافت. این گونه در منطقه جزیره اشك احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در جنگل های دز و كرخه منتقل شدند.
«منطقه حفاظت شده دز» با وسعت 17 هزار و 533 هكتار در سال 1346 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده و در سال 1348 قسمتی از آن پارك وحش و در سال 1355 پناهگاه حیات وحش دز با وسعت پنج هزار و 301 هكتار معرفی شد. در سال 1389 نیز 6 هزار و 127 هكتار به عنوان پارك ملی دز مصوب شد.
9754/ 6037
۰ نفر