به گزارش خبرنگار ايرنا، فضاي عمومي شهرها در جوامع كنوني بيش از بيش نياز خود را به مديريت آشكار مي كند، مديريتي كه مبناي آن كنترل و نظارت است.
تردد روزانه تعداد بي شماري خودرو در معابر شهري كه هر روز بر تعداد آنها افزوده نيز مي شود يكي از مواردي است كه لزوم مديريت جامع و كامل بر مكان هاي پارك را ضروري مي كند و مي تواند علاوه بر ايجاد آرامش و امنيت عمومي، به تغيير چهره شهرها و ايجاد فضايي متمايز و مطلوب كمك شاياني كند.
شلوغي و معضل ترافيك شهري، از مردم عصر جديد، افرادي عصبي و كم تحمل ساخته كه ايستادن پشت ترافيك و ازدحام خودروها، گاهي خسارت مالي و يا صدمات جاني را بر جا مي گذارد.
اين معضل در شهري مانند سنندج كه جغرافيايي خاص دارد و سليمان خان در سال 1046 قمري آن را با انگيزه نظامي و سياسي در موقيعتي خاص بنا نهاد، بيشتر به چشم مي آيد، شهري كه زمين كم دارد و بافت خيابان هاي آن هنوز سنتي است اما ترافيك آن كاملا مدرن است و سردرگمي و آشفتگي شهروندان را موجب شده است.
اگر چه در گذشته طرح هاي بسياري مانند يك طرفه كردن برخي خيابان هاي پر ترافيك، طرح جامع ترافيكي، استفاده از پاركبان و چندين طرح ديگر به اجرا درآمد اما هيچكدام نتوانست باري از روي دوش ترافيك معابر اين شهر بردارد بلكه معضلاتش روز به روز حادتر شد.
در اين ميان، وجود ابزارهاي الكترونيك و فضاي ديجيتال بيش از پيش توانايي هاي مهندسان را به ظهور رساند و توانست آرزوهاي چندين ساله آنها را كه بدليل ضعف تكنولوژي غير قابل پياده سازي بودند، جامع عمل بپوشاند.
مديريت پاركينگ يكي از مهمترين ابزارها در مديريت شهري است كه مي تواند بر كارايي ترافيك و افزايش كيفيت زندگي شهري تاثير بگذارد.
بعد از گذشت چندين دهه و افزايش خودرو و نبود فضاي كافي براي پارك و در نهايت هزينه زياد ساختن پاركينگ، ارزيابي دقيق براي مديريت و مكانيابي پاركينگ را به امري ضروري تبديل كرده است.
اگر به بافت فرهنگي و جمعيتي اين شهر كهن بپردازيم، بايد گفت مردم سنندج هم آداب و رسوم و فرهنگ و سنت هاي خود را حفظ كرده و هم در عين حال خود را با تكنولوژي روز همراه مي كنند تا از غافله پيشرفت عقب نمانند و در اين راه گوي سبقت را از بسياري از نقاط كشور ربوده اند تا جايي كه در زمينه ضريب نفوذ تكنولوژي در بين استان هاي اول تا دهم كشور قرار دارند و اين يكي از شاخصه هاي اصلي فرهنگي بودن مردمي است كه مي خواهند هم سبك زندگي گذشته را داشته و هم به فناوري هاي روز مجهز باشند.
اين ويژگي جرقه اي شد تا جوانان فعالي در زمينه فناوري و تكنولوژي دست بكار شوند و به فكر حل و رفع معضل ترافيك از طريق سامانه هوشمند اقدام كنند.
سامانه اي كه در سنندج به عنوان يكي از اولين شهرهاي كشور در حال اجراست و در مدت فعاليت آزمايشي خود توانسته از بار ترافيك كم كند و حال طراحان آن و مسئولين حوزه شهري مي گويند: در عرض چند ماه 30 درصد ترافيك سنندج با اجراي اين طرح كم مي شود.
** به ثمر نشستن تلاشي 20 ساله
20 سال از تاسيس شركتي مي گذرد كه با استفاده از توان و تخصص جوانان قدم در راه دانش بنيان شدن گذاشت و در بيستمين سال فعاليت خود قدم بزرگي براي ورود سنندج به جمع شهرهاي هوشمند برداشته است.
مجريان طرح منتظرند هر كسي كه مي تواند در راه فرهنگسازي قدمي بردارد و در اين ميان اصحاب رسانه را دارندگان نقش اجتماعي پر رنگي مي دانند تا هم مطالبات مردمي را به آنان منتقل كنند و هم در معرفي بيشتر اين سامانه به مردم، ياريگر و كمكي براي آنان باشند.
يكي از بنيانگذاران مجتمع سانان هدف اين شركت را ايجاد بستري براي نوآوران و مبتكران جوان برشمرد و افزود: در تلاش هستيم تا بسترهاي شغلي مناسبي براي افراد صاحب ايده ايجاد و براي سهولت در امور اجتماعي و شهري طرح هاي دانش بنيان اجرا كنيم.
نعمت الله عزيزي به كسب 12 مدال رنگارنگ در جشنواره هاي بين المللي و نيز
جشنواره هاي مطرح داخلي توسط اين شركت اشاره كرد و اظهار داشت: سامانه هوشمند مديريت پاركينگ هاي شهري (ريبين) يكي از موفقيت هايي است كه جوانان اين مجتمع كه از چهره هاي علمي هستند، به جامعه ارائه كرده اند.
** هوشمند سازي در اول راه بلوغ
سامانه پاركينگ هوشمند، يك سيستم مكانيكي طراحي شده براي به حداقل رساندن مساحت براي جاي پارك خودرو است كه استفاده بهينه از مكان، زمان را براي شهروندان فراهم مي كند.
اين را رئيس هيات مديره شركت تبادل الكترونيك غرب، مجري سامانه هوشمند مديريت پاركينگ هاي شهري (ريبين) در نشست خبري با اصحاب رسانه گفت.
محمدرضا قهرماني مي گويد: اين طرح، كاري جديد است كه هنوز به نقطه بلوغ نرسيده و براي تكامل حدود 10 سال وقت نياز دارد اما در كوتاه مدت 30 درصد از بار ترافيكي شهر سنندج را كم مي كند و در راه تكامل خود، پذيراي نقدهاي سازنده همه شهروندان است.
وي از ايجاد درگاه هايي با نام ايده شهر خبر داد و افزود: اين درگاه ها ايده شهروندان را جمع آوري مي كند و اتاق فكري با مشاركت همه شهروندان راه اندازي مي شود تا خدمات سامانه بهتر شود.
قهرماني ورود به حوزه شهر الكترونيك و هوشمند را نيازمند دو رويكرد عيني و ذهني دانست و يادآور شد: هوشمندسازي الزامات و ضروت هايي دارد كه شهرنشيني شتابان، اثرات مخرب زيست محيطي، تغييرات جمعيتي و عوملي مانند برندسازي، مهاجرت مغزها و پيشرفت فناوري و كاهش بروكراسي از جمله آنها است.
وي با بيان اينكه 150 فعاليت براي هوشمندسازي شهر سنندج تعريف شده است، گفت: در قالب اين فعاليت ها 450 شغل مستقيم و يكهزار شغل غيرمستقيم ايجاد مي شود كه در اولين فعاليت 20 ماه در حوزه هوشمندسازي حوزه حمل و نقل شهري كار شد و حالا 47 فرصت شغلي در اين زمينه ايجاد شده كه تا پايان سال به 80 فرصت مي رسد.
مجري سامانه هوشمند مديريت پاركينگ هاي شهري (ريبين) به گذشت 2 هفته از فعاليت آزمايشي اين سامانه در سنندج اشاره كرد و اظهار داشت: فاز اول اين سامانه رونمايي شده و انتظار مي رود در كاهش ترافيك با استفاده از اهداف كلي استفاده كمتر از خودرو شخصي و مكانيابي مناسب براي پارك خودرو در زمان مناسب موثر باشد.
** دسترسي عادلانه به پاركينگ
پيش از اين شهردار سنندج درباره نحوه فعاليت اين سامانه گفته بود: در اين طرح با استفاده از سنسورهاي الكترونيكي كه در كف معابر تعبيه شده وجود يا عدم وجود خودرو در محل پارك در معابر تشخيص داده و به راننده اعلام مي شود.
حشمت الله صيدي دسترسي عادلانه شهروندان به پاركينگ خودرو در حاشيه معابر اصلي سطح شهر را يكي از مزاياي اجراي اين طرح دانست و اضافه كرد: اجراي اين طرح با هدف درآمد زايي نيست و ساماندهي مناسب و پاسخ به مطالبات به حق شهروندان در زمينه ميزان پرداخت هاي آنان از جمله اهداف اين طرح است و پارك خودروهايي كه كمتر از 30 دقيقه از پارك حاشيه اي استفاده كنند، رايگان خواهد بود.
در سامانه هوشمند پارك حاشيه اي براي تمام شهروندان حساب كاربري، كيف پول الكترونيكي خودرو، ثبت نام رايگان خودرو و راننده در سامانه، شارژ اوليه كيف پول الكترونيكي شهروند توسط پاركبان و انجام شارژ كيف پول الكترونيك توسط شهروندان از طريق كارت هاي بانكي انجام مي شود.
از ديگر قابليت ها و امكانات سامانه هوشمند پارك حاشيه اي امكان اتصال و اشتراك گذاري اطلاعات با سامانه ترافيكي راهور جهت استعلام آنلاين از جمله دوربين هاي ترافيكي سيار، امكان استعلام محل پارك هاي خالي معابر از سامانه و پذيرش درخواست رزرو محل پارك از طريق نرم افزار است.
تمام آموزش هاي مورد نياز استفاده از سامانه هوشمند مديريت پارك حاشيه اي از طريق اپليكشن در اختيار شهروندان قرار مي گيرد و بزودي مكان هايي به منظور ارائه خدمات و اطلاع رساني به شهروندان در نقاط مختلف شهر تعبيه مي شود.
بيش از 500 هزار نفر در شهر سنندج ساكن هستند كه يكي از مشكلات اساسي ساكنان آن، ترافيك هاي شلوغ و سرسام آور معابر اصلي، كمبود فضاي پارك خودرو است و حالا بايد منتظر عملي شدن، كاهش ترافيك توسط شهروندان با استفاده از اين سامانه باشيم.
9937/9102
سنندج - ايرنا - سامانه هوشمند مديريت پاركينگ شهري (ريبين) دروازه ورود سنندج به جمع شهرهاي هوشمند كشور معرفي شد، برنامه اي كه مي تواند گره كور ترافيك شهري را سامان دهد و از سويي مردم را با تكنولوژي هاي جديد بيشتر آشنا و همراه كند.