۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83279032
T T
۰ نفر

دیدار كیم و پوتین درپی شكست مذاكرات با ترامپ

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83279032
دیدار كیم و پوتین درپی شكست مذاكرات با ترامپ

مسكو - ایرنا - رسانه های روسیه از احتمال دیدار رئیس جمهوری روسیه و رهبر كره شمالی با یكدیگر در خاور روسیه طی هفته آینده خبر می دهند.

به گزارش ایرنا، تاس روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه در مسكو نوشت: به احتمال زیاد كیم جونگ اون رهبر كره شمالی اواخر ماه آوریل (هفته آینده) به روسیه سفر خواهد كرد تا با ولادیمیر پوتین در بندر ولادی وستوك در خاور روسیه دیدار كند.
بر اساس این گزارش، پوتین روزهای 26 و 27 ماه آوریل جاری (ششم و هفتم اردیبهشت ماه) برای شركت در همایش «یك كمربند- یك مسیر» به چین سفر می كند و دیدار سران روسیه و كره شمالی یك روز پیش یا پس از برگزاری این همایش صورت خواهد گرفت.
یوری اوشاكف مشاور ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به تازگی اعلام كرد كه دعوتنامه دولت روسیه رسما تسلیم رهبر كره شمالی شده است و دو طرف در حال رایزنی هستند تا دیدار در اسرع وقت برگزار شود.
پوتین ماه می سال گذشته از رهبر كره شمالی رسما برای حضور در اجلاس اقتصاد شرقی دعوت كرد اما كیم جونگ اون رهبر كره شمالی در این كنفرانس شركت نكرد.
اگر رهبر كره شمالی سال جاری میلادی به روسیه سفر كند، اولین دیدار وی با پوتین و اولین نشست سران دو كشور پس از سال 2011 میلادی خواهد بود كه كیم قدرت را در كره شمالی در اختیار گرفت.
روابط دو كشور در ماه های گذشته با توجه به نتیجه نرسیدن كیم و ترامپ به سرعت رو به بهبود است و مقام های دو طرف ملاقات هایی در هر دو كشور داشته اند و قرار است در تازه ترین تحول گروه پارلمانی روسیه كه به روابط دو كشور رسیدگی می كند، روز جمعه به پیونگ یانگ سفر كند.
روسیه عضو گروه مذاكرات شش جانبه برای حل مساله هسته ای شبه جزیره كره است كه در آن علاوه بر این كشور، ژاپن، چین، آمریكا، كره شمالی و جنوبی شركت دارند.
این مذاكرات پس از آزمایش اتمی كره شمالی متوقف شده بود.
روسیه هر چند از تحریم های شورای امنیت در مورد كره شمالی حمایت كرده اما تحریم های یكجانبه آمریكا علیه پیونگ یانگ را غیر قابل قبول خوانده است و با تشدید تحریم های بین المللی در مورد كره شمالی نیز مخالف است.
احتمال سفر كیم به روسیه در حالی افزایش یافته است كه وی چند روز پیش به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا تا پایان سال 2019 فرصت داد تا روابط با پیونگ یانگ را بهبود بخشد و تحریم های كره شمالی را كاهش دهد.
اروپام*391*1346**