۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبر: 83279111
T T
۰ نفر

13 حمام خورشيدي بين عشاير آذربايجان غربي توزيع شد

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبر: 83279111
13 حمام خورشيدي بين عشاير آذربايجان غربي توزيع شد

اروميه - ايرنا - مديركل امور عشاير آذربايجان غربي با اشاره به تجهيز مناطق عشايري اين استان به حمام خورشيدي، گفت: 11 حمام خورشيدي طي يك سال گذشته در بين عشاير اين منطقه توزيع و نصب شده است و 2 مورد ديگر نيز تا پايان بهار سال جاري راه اندازي مي شود.

بهرام زينال زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يك ميليارد و 232 ميليون ريال براي تهيه و نصب اين حمام ها هزينه شده است.
وي اعلام كرد: 280 ميليون ريال براي خريد و راه اندازي 2 حمام خورشيدي جديد هزينه شد كه در شهرستان هاي خوي و اشنويه راه اندازي مي شود.
وي اضافه كرد: 14 مورد پَك /بسته/ خورشيدي با 70 ميليون ريال اعتبار براي مناطق عشايري بوكان و سلماس در نظر گرفته شده است كه با آغاز كوچ عشاير در ارديبهشت امسال بين آنها توزيع مي شود.
مديركل امور عشايرآذربايجان غربي با اشاره به اينكه رسيدگي به عشاير در كانون توجه دولت قرار دارد، بيان كرد: راه اندازي حمام هاي خورشيدي با هدف تامين رفاه و آسايش عشاير انجام مي شود.
وي ادامه داد: توسعه استفاده از امكانات و دستگاه هايي كه با انرژي خورشيدي كار مي كنند از مهمترين برنامه هاي اداره كل در راستاي خدمت رساني مناسب به عشاير است.
زينال زاده ادامه داد: عشاير اين استان با امكانات محدود نقش برجسته و مهمي را در تحقق اقتصاد مقاومتي دارند و بايد امكانات و تجهيزات لازم در اختيار آنان قرار گيرد.
وي با اشاره به اينكه 15 هزار و 599 خانوار عشايري در استان وجود دارد، بيان كرد: از اين تعداد حدود 600 خانوار به خارج از استان كوچ كرده است و بقيه نيز در داخل استان و در شهرستان هاي چالدران، خوي، پلدشت، ماكو، مهاباد، سلماس و شاهين دژ ييلاق و قشلاق مي كنند.
وي افزود: 103 هزار و 927 نفر از جمعيت آذربايجان غربي معادل سه درصد جمعيت، عشاير هستند كه در 16 شهرستان و يكهزار روستاي اين استان زندگي مي كنند.
به گزارش ايرنا 2 ميليون و 670 هزار هكتار اراضي مرتعي در اين استان وجود دارد كه از اين مقدار يك ميليون و 600 هزار هكتار با 59 درصد تحت پوشش عشاير استان است؛ آذربايجان غربي سومين استان كشور از نظر جمعيت عشايري است و حدود 15 هزار و 599 خانوار عشايري با جمعيتي بالغ بر 104 هزار نفر در اين استان زندگي مي كنند كه 3.5 درصد جمعيت استان را تشكيل مي دهند.
عشاير استان 10 ايل و 22 طايفه مستقل هستند و 16 شهرستان استان داراي عشاير و 336 روستا نيز ويژه عشاير است.
9918/7129