۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83280323
T T
۰ نفر

رودخانه «يرغو» مهاباد پس از 10 سال احيا شد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83280323
رودخانه «يرغو» مهاباد پس از 10 سال احيا شد

مهاباد - ايرنا - كارشناس رودخانه و سواحل اداره امور آب مهاباد گفت: رودخانه فصلي «يرغو» اين شهرستان پس از 10 سال دوباره احيا شده و هم اكنون آب با دبي هشت متر در ثانيه در آن جريان دارد.

آزاد آرام روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: رودخانه فصلي «يرغو» كه يكي از سرشاخه هاي رودخانه مهاباد است، از كوه هاي شرقي مهاباد و اطراف روستاهاي شيلان آباد و سيدآباد سرچشمه مي گيرد.
وي اضافه كرد: آب اين رودخانه پس از عبور از بخشي از شهر مهاباد، پايين تر از بوستان خانواده وارد رودخانه اصلي مهاباد مي شود و سپس همراه آب اين رودخانه به سمت درياچه اروميه روانه مي شود.
وي افزود: در سال هاي گذشته اين رودخانه يكي از سرشاخه هاي پر آب رودخانه مهاباد بود و حتي در برخي مواقع صيد ماهي نيز در آن صورت مي گرفت، اما در چند سال اخير به دليل خشكسالي و كاهش بارش برف در مناطق بالادستي آن، خشك شده بود.
به گزارش ايرنا احياي دوباره اين رودخانه و عبور آن از چند منطقه شهر مهاباد از جمله منطقه فجر، دانشگاه آزاد اسلامي، بلوار شهيد شهريكندي و خيابان محمد قاضي و حضور پرندگان آبزي و كنارآبزي در داخل اين رودخانه فصلي، زيبايي خاصي به اين مناطق بخشيده است.
بر روي اين رودخانه فصلي چهار دهنه پل نيز احداث شده است.
طبق باور مردم اين منطقه يكي از نوادگان چنگيز به نام 'يراغه' در اين منطقه كشته شده و نام اين رودخانه از اسم وي اقتباس شده و برخي نيز بر اين باورند كه در گذشته نوعي ني توخالي به نام يرغو در مسير اين رودخانه رشد مي كرد كه نام اين رودخانه از آن گرفته شده است.
طبق اعلام هواشناسي مهاباد از ابتداي سال زراعي جاري تاكنون بيش از 500 ميلي متر بارندگي در مهاباد ثبت شده است كه 60 درصد بيشتر از بارش هاي سال گذشته و 28 درصد بيشتر از بارش هاي اين شهرستان در ميانگين بلند مدت است.
مهاباد از شهرهاي جنوبي آذربايجان غربي به شمار مي رود كه در فاصله 116 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
3020/6185/2093