به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی» سه شنبه در جلسه كنترل پروژه های برنامه ای امسال افزود: با پیگیری انجام شده، بانك مركزی موافقت كرد صنعتگران در سال 98 در مقابل صادرت، در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به كشور، به جای انتقال ارز مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید وارد كنند.
وی صادرات به عراق را 12 میلیارد دلار عنوان كرد و ادامه داد: صادرات ایران به روسیه فقط 300 میلیون دلار است كه به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
به گفته وی، باید راهكارهای افزایش صادرات به 15 كشور همسایه را استخراج كنیم و در یك بازه زمانی مشخص به كار ببریم.
رحمانی با تاكید بر نگاه ویژه به بازارهای هند، چین و آفریقا گفت: كشورهای همسایه برای صادرات را باید به صورت یك بسته در نظر داشت، به طور مثال از مسیر بازار عراق می توان به سوریه و لبنان و عمان راه یافت و از بازار یمن دسترسی به عربستان و شمال آفریقا گشوده می شود و از طریق تركیه به بازار اتحادیه اروپا دست می یابیم.
** ظرفیت استان های مرزی و رایزنان اقتصادی
وزیر صنعت، معدن و تجارت به ظرفیت استان های مرزی برای توسعه صادرات اشاره و اضافه كرد: باید استان های همجوار با كشورهای همسایه را فعال كنیم، همانطور كه استان هایی آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار تركیه و جمهوری آذربایجان دارند، بازرگانان سیستان و بلوچستان با پاكستان و فعالان اقتصادی خراسان با آسیای میانه و افغانستان.
وی ارمنستان را به دلیل ارتباطات تجار این كشور با دیگر كشورها، دارای ظرفیت های بالقوه برای دستیابی به بازارهای كشورهایی همچون فرانسه، كانادا و غیره توصیف كرد و گفت: در همه كشورهای همسایه باید رایزنان اقتصادی فعال شوند و در پایان سال نتیجه فعالیت آنان را بررسی و متناسب با عملكردی كه داشتند، تصمیم گیری كنیم.
این مسوول بر استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی تاكید كرد و افزود: آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبكه های مویرگی در بازارهای هدف ضرورت دارد.
** صادرات كالا نباید به هر بهایی باشد
رحمانی به صادرات 22 میلیارد دلاری ایران به كشورها همسایه اشاره كرد كه فقط 2 درصد از واردات آنها را تشكیل می دهد و گفت: هدفگذاری ما افزایش 2 برابری این رقم است كه دست یافتنی است اما به كار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست های تجاری نیاز دارد.
به اعتقاد وی، واردات كالاهای مورد نیاز كشور باید از كشورهایی باشد كه به آنها صادرات داریم.
این مسوول با بیان اینكه صادرات كالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: كیفیت كالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه ریزی باید برای صادرات كالاهایی باشد كه مازاد نیاز بازار داخل است.
به گزارش ایرنا، حمایت از خودكفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.
بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از كالای ایرانی» اعلام كردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.
اقتصام*3065*1961*
تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در تعامل با بانك مركزی و گمرك، رویه واردات در مقابل صادرات، برای تامین مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل كشور عملیاتی شد.