۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۰۸
کد خبر: 83281367
T T
۰ نفر

روس ها از آبان ماه اینترنت مستقل خواهند داشت

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۰۸
کد خبر: 83281367
روس ها از آبان ماه اینترنت مستقل خواهند داشت

مسكو - ایرنا - دومای روسیه با وجود مخالفت های گسترده درخصوص ایجاد اینترنت مستقل در جامعه، در شور سوم و نهایی سرانجام قانون مربوطه را تصویب كرد تا از دهم آبان ماه امسال به اجرا در آید.

به گزارش ایرنا، مخالفان این قانون نگران امنیتی شدن فضای اینترنت برای مخالفان و اعمال محدودیت های بیشتر بر مردم هستند حال آنكه دولت بارها اعلام كرده است كه نگران آن است كه آمریكا به یك باره دكمه قطع اینترنت مردم روسیه را فشار دهد و زندگی مردم روسیه كه به شدت به اینترنت وابسته شده، با مشكلات جدی مواجه شود.
دومای روسیه امروز در حالی در شور سوم قانون ایجاد اینترنت مستقل در روسیه را تصویب كرد كه 307 نماینده به آن رای مثبت داده و 68 نفر نیز رای منفی دادند.
اكثریت دوما را نمایندگانی تشكیل می دهند كه عضو حزب روسیه واحد هستند كه پوتین آن را تاسیس كرد.
آندره كلیشاس رئیس كمیسیون امور قانون اساسی شورای فدراسیون، لودمیلا بوكووا معاون وی و آندره لوگووی نماینده دومای روسیه مولفین طرح قانونی ایجاد اینترنت مستقل هستند.
مطابق متن این طرح قانونی، سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی و فناوریهای اطلاعاتی مسئولیت نظارت و اجرای طرح ایجاد اینترنت مستقل در روسیه را برعهده دارد.
ارزیابی نوع خطرها و ریسك ها در مسائل مربوط به شبكه اینترنتی در روسیه نیز برعهده دولت روسیه خواهد بود.
این قانون پس از امضای رئیس جمهوری روسیه، از اول ماه نوامبر سال 2019 (دهم آبان ماه 98) به اجرا در می آید و با توجه به اینكه یكی از حامیان اصلی آن دولت بوده، بعید به نظر می رسد كه مانعی بر سر اجرای آن در زمان یاد شده بوجود آید.
گفتنی است شبكه اینترنتی در روسیه سالانه 15 درصد گسترش می یابد كه بیش از پنج برابر رشد تولید ناخالص ملی این كشور است.
در پیش نویس این طرح آمده است: با توجه به ماهیت خصمانه آمریكا و استراتژی امنیت سایبری این كشور كه در ماه سپتامبر سال گذشته منتشر شد، این طرح به اجرا گذاشته می شود.
در ادامه گفته شده است: واشنگتن در سال 2018 بدون هیچگونه مدركی مسكو را به انجام حملات هكری متهم كرد و وعده داد كه این كشور را در راستای طرح های خود برای حفظ برتری و سلطه بر جهان مجازات كند.
لئونید لوین رئیس كمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطات دومای روسیه نیز پس از تصویب نهایی این طرح خاطرنشان كرد كه تمام تلاش های برای نامیدن طرح قانونی تایید شده به عنوان اینترنت جداگانه و مستقل یا طرح منزوی كننده روسیه در فضای مجازی با واقعیت مطابقت ندارد.
ویتالی وخوف استاد دانشگاه فنی بائومان مسكو با حمایت از این قانون اظهار داشت كه ما باید در گام اول مانع خروج اطلاعات شهروندان روس از كشور شویم و در گام بعدی شرایط كار با اینترنت در فضای امن و مطمئن را فراهم كنیم تا توسط آمریكا غافلگیر نشویم.
اما مخالفان ایجاد اینترنت مستقل در روسیه حرف خود را می زنند و معتقدند كه حساسیت مقامات روسیه بی جهت است و این طرح فقط هزینه روی دست مردم روسیه می گذارد و تنها انرژی و زمان متخصصان را می گیرد ضمن اینكه باعث كند شدن اینترنت و افزایش هزینه خدمات اینترنتی بر مردم می شود.
اگر چه به گفته سناتور كلیشاس از مولفان طرح ایجاد اینترنت مستقل، اجرای این طرح 20 میلیارد روبل (حدود 300 میلیون دلار) هزینه دربر خواهد داشت اما اولگ ایوانف معاون وزیر ارتباطات روسیه گفته كه هنوز نمی توان هزینه نهایی اجرای این طرح را اعلام كرد.
'سرگئی ایوانف' نماینده دوما از حزب لیبرال دمكرات و عضو كمیسیون محاسبات دوما اما معتقد است كه این طرح بی فایده است.
برخی می گویند كه دولت نیز از وضع و شرایط ایجاد اینترنت مستقل در این كشور ناراضی است، زیرا وظیفه بازرسی و نظارت بر آن به عهده سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی قرار می گیرد در حالیكه اكنون وزارت ارتباطات روسیه این وظیفه را برعهده دارد.
دمیتری پسكوف سخنگوی كرملین چندی پیش پس از اعتراضات خیابانی در خصوص اینترنت مستقل اظهار داشت كه هدف قطع ارتباط روس ها با جهان خارج نیست بلكه اتخاذ تدابیر لازم برای زمانی است كه اقدام خصمانه علیه روسیه در حوزه اینترنت صورت بگیرد.
دیوان محاسبات روسیه نیز تاكنون از لایحه ایجاد اینترنت مستقل حمایت نكرده و نمایندگان این سازمان معتقدند كه اجرای این طرح هزینه های اضافی دربر دارد و بخاطر آن هزینه خدمات اینترنتی و كالاهای مرتبط با این بخش در روسیه افزایش خواهد یافت.
به گزارش رسانه های روسی، بخش تجاری روسیه نیز از طرح ایجاد اینترنت روسی انتقاد كرده زیرا در این طرح ایجاد سرورهای اینترنتی در روسیه پیش بینی شده در حالیكه اكنون 11 سرور مادر در روسیه وجود دارد.
در تجمع اعتراضی كه اواسط اسفند سال گذشته توسط حزب 'لیبرتاریانسكی' (آزادیخواهی) روسیه در مسكو و چند شهر روسیه برگزار شد، شركت كنندگان، ایجاد اینترنت مستقل را انزوای اینترنتی روسیه خواندند.
اروپام*391* 1346**