۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۹
کد خبر: 83281946
T T
۰ نفر
عاملی: 70 درصد مشاغل موجود تا  سال 2025 از بین می رود

تهران – ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: 70 درصد مشاغل موجود در سال 2025 میلادی از بین می رود، چون فناوری های نوین جای مشاغل را گرفته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی روز چهارشنبه در گردهمایی اعضای كار گروه تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی افزود: میانگین نسبت شغل و دانش آموختگان در ایران حدود 7 تا 70 درصد بوده ، این آمار در برخی رشته ها بسیار نگران كننده است.
وی تصریح كرد: نبود تناسب در برخی رشته ها این آمار بسیار نگران كننده است. در رشته معماری تصور ما این بود كه باید تناسب شغلی خیلی نزدیك باشد اما این تناسب 17 درصد است.
وی به بزرگترین چالش كشور در حوزه علم و فناوری اشاره كرد و گفت: بزرگترین چالش كشور در حوزه علم و فناوری در واقع عدم تناسب دانش آموختگان و نیازهای اساسی كشور همچنین كاهش تناسب شغلی دانش آموختگان است.
عاملی افزود: در حوزه آموزش عالی سرمایه گذرای می كنیم كه دانش آموختگان به اشتغال مناسبی دست یابند و به چرخه تولید كشور كمك كنند؛ بنابراین اگر رشته ها تناسب با شغل ندارد یك جای كار گیر دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: امروز از میرایی رشته ها در دنیا حرف می زنیم، به تبع میرایی رشته ها منجر به میرایی مشاغل می شود. اما چرا میرایی رشته ها مطرح شده است؟
این مسئول با بیان اینكه در حوزه علم و فناوری نیازمند تحول گسترده هستیم، اظهار كرد: آموزش عالی نیازمند نیازمند تحول كیفی است و هم اكنون 14 میلیون دانش آموخته داریم و بر خلاف برخی آمار كه می گویند تولید علم ایران 2.9 درصد است، تولید علم كشورمان رشد بیشتری داشته و به 2.6 درصد رسیده است.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود به بیان تقویت قدرت اقتصادی دانش بنیان و ضرورت تحول در رشته های آموزشی و رویكردهای پژوهشی پرداخت .
وی اظهار داشت: كشور ما 40 سال در تحریم قرار دارد و در سخت ترین شرایط هم رشد قدرتمندی در حوزه علم و فناوری داشتیم، بدون ادعا می توان گفت مهم ترین رشد كشور در این زمینه بود.
حجت الاسلام عاملی افزود: به ادعای آمار و اطلاعات منابع انسانی كشور قدرتمندترین منبع ایران است و اگر عقب ماندگی هایی داریم در سایر بخش ها است چرا كه در حوزه منابع انسانی رشد معقولی داریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه امروز حرف از كیفیت می زنیم و این منابع باید از كیفیت بهتری برخوردار شود، با طرح چند سوال سخنانش را ادامه داد و افزود: بزرگترین چالش كشور در حوزه علم و فناوری چیست؟ آیا تولید مقالات علمی به تناسب خوبی نرسیده است؟ یا دانش آموختگان كمی داریم و سهم تحصیلات تكمیلی از كل آموزش عالی كم است؟ اما این مسائل چالش اصلی نیست.
حجت الاسلام عاملی تاكید كرد: بزرگترین چالش ما ضعف اقتصادی است و باید بتوان این ضعف را جبران كرد. این مسئله متغیری است كه اگر اصلاح شود سایر امور هم اصلاح خواهد شد.
به گفته این استاد دانشگاه تهران، قدرت فرهنگ، ذیل قدرت اقتصادی است و حتی قدرت سیاسی هم ذیل قدرت اقتصادی قرار دارد.
وی گفت: باید بگویم دانشگاه و صنعت از فناوری جدید عقب مانده است و با همان سنت چندین ساله در رشته ها پیش می رویم. به عبارت دیگر رشته ها تناسبی با این حجمه از فناوری های جدید ندارد.
عاملی افزود: در كشورمان یك رشته وب آف ساینس نداریم. دهها رشته تركیبی با فناوری های جدید ایجاد شده است اما چقدر توانستیم این رشته های جدید را وارد حوزه كاری كنیم؟
عاملی به مطالعه ای كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است اشاره كرد و گفت: بر اساس این مطالعه، مولفه های مهم مرتبط با تحول علم و فناوری در واقع نیازمند توسعه رشته های دانشگاهیِ متناسب با نیازهای كشور است كه بحث آمایش را می طلبد.
استاد ارتباطات دانشگاه تهران، یكی از اهداف نقشه جامع علمی كشور را تناسب تلاش علمی با نیازهای واقعی كشور دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به دلایل تاكید مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال ها در حوزه اقتصاد اشاره كرد و افزود: چرا در 10 سال گذشته مقام معظم رهبری پیوسته بر اهمیت اقتصاد تاكید كرده اند؟ ایشان به این مسئله در بیانیه گام دوم پاسخ داده اند.
به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دلیل نامگذاری این سالها بر اساس بیانیه گام دوم بر این اساس است كه كه اقتصاد یك نقطع كلیدی تعیین كننده و اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم در سلطه ناپذیری و نفوذناپذیری كشور است. اقتصاد ضعیف، نقطه ضعف و زمینه ساز نفوذ و سلطه دخالت دشمنان محسوب می شود. اقتصاد البته هدف جامعه اسلامی نیست اما وسیله ای است كه بدون آن نمی توان به اهداف رسید.
**9492**1601**
۰ نفر