۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83282334
T T
۰ نفر

كشیدن ترمز توسعه فرودگاه نوشهر با ساخت پارك بانوان

۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83282334
كشیدن ترمز توسعه فرودگاه نوشهر با ساخت پارك بانوان

نوشهر- ایرنا - فرودگاه نوشهر یكی از قدیمی ترین فرودگاه های مازندران است كه از دیرباز به علت ساخت و سازهای غیرمجاز درحریم آن برای توسعه با چالش همراه بوده و تاكنون نه تنها این مشكلات در بخش موانع پروازی برطرف نشد بلكه قراراست با احداث پارك بانوان در اطراف آن ادامه دار هم شود.

فرودگاه نوشهر در زمینی به مساحت حدود 85 هكتار و با باندی به طول حدود 2 هزار و 150 متر در سال 1332 در قسمت ساحلی و ضلع شمالی این شهر گردشگرپذیر ساخته شد و طبق بررسی ها و گزارش های مستند از سال 1383 تاكنون چندین مورد ساخت و ساز غیرمجاز در قسمت حریم هوایی و زمینی فرودگاه ساخته شده تا حدی كه باند غربی آن هم اكنون بلااستفاده شده است.
به تازگی در پی مصوبه شورای اسلامی شهر و تصمیم شهردار نوشهر قراراست پارك بانوان در قطعه زمینی به گستره حدود 5 هزار متر مربع به مالكیت شهرداری واقع در ضلع جنوبی ابتدای باند فرودگاه این شهر ساخته شود.
رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نوشهر پیش از این در گزارشی به رسانه ها اعلام كرد این طرح همراه با تجهیزات و امكانات ورزشی در این قسمت شهر ساخته می شود ضمن آنكه فضایی هم برای پیاده روی بانوان پیش بینی شده است.
جمیله هاشمی افزود: اجرای این طرح هزینه آنچنانی برای شهرداری در برندارد چرا كه در گذشته از این فضا برای پیست كارتینگ نیز استفاده می شد.
قراراست این طرح در اردیبهشت ماه همزمان با روز شوراها به بهره برداری برسد.
بنا به گفته برخی از مسئولان ذیربط، ساخت این پارك و امكانات و تجهیزات ورزشی جانبی آن در محدوده نوار امنیت پروازی می تواند ایمنی پروازها را به مخاطره بیندازد و حادثه ساز باشد.
رئیس فرودگاه نوشهر با ابراز نگرانی از این مصوبه شورای اسلامی این شهر دراجرای این طرح گفت كه ساخت پارك بانوان و نیز فراهم كردن زیرساخت ها و امكانات ورزشی تهدید جدی برای امنیت پروازها بوده و حتی ممكن است به تعطیلی این فرودگاه بینجامد.
اكبر فریفته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت این پارك و تجمع بانوان برای بهره مندی از چنین فضایی ممكن است به هنگام نشست و بیرون آمدن چرخ های هواپیما یا عملیات تیك اف و صدای مهیب هنگام پرواز خطرساز باشد و هرحادثه ای رخ دهد.
وی اظهار داشت: به تازگی با همین مضمون با دادستان نوشهر مكاتبه شده و در نشستی نیز كه روز گذشته با این مقام دستگاه قضایی داشتیم مشكلات ناشی از ساخت پارك حضوری مطرح شد امیدوارم این پیگیری ها نتیجه دهد.
رئیس فرودگاه نوشهر گفت كه در گذشته به اندازه كافی بدون رعایت استانداردهای لازم در حریم زمینی و هوایی این فرودگاه ساخت و سازهای فراوانی صورت گرفته و در پی این اعمال خلافكارانه ضمن آنكه بخشی از این باند غیراستفاده شده بلكه روند توسعه آن را نیز دچار مشكل كرده است.
فریفته افزود: به عنوان نمونه پل قوسی شكل كه در ابتدای باند 28 فرودگاه از سال 1383 با مصوبه شورای شهر و شهردار وقت نوشهر ساخته شد متاسفانه چنین اتفاقی حدود 150 متر از طول باند را كوتاه كرد.
این پل بدنبال مصوبه اعضای وقت شورای اسلامی و تامین اعتبار از سوی شهرداری نوشهر و بدون توجه به نكات فنی و ایمنی حریم هوایی نشست و برخاست هواپیماها به روی رودخانه كوركورسر و با هدف دسترسی به فضایی كه برای پیست كارتینگ پیش بینی شده بود، ساخته شد.
سرانجام این پل قوسی شكل كه به نوعی باعث كوتاه شدن باند 28 فرودگاه به طول حدود 150 متر شده بود و نشست و برخاست هواپیماها را دچار مشكل كرد در شهریورماه سال گذشته با تصمیم شورای اسلامی شهر جابجا شد.
فرماندار وقت نوشهر در زمان جابه جایی این پل در گزارشی اعلام كرد كه این پل متاسفانه در دوره های گذشته بدون آنكه توجهی به نكات فنی و رعایت حریم پروازی فرودگاه شود ساخته شده بود كه مشكلات فراوانی را در مسیر نشست و برخاست هواپیماها ایجاد كرده است.
رئیس فرودگاه نوشهر گفت: ازسال 1385 یك مركز اقامتی و رفاهی بلند مرتبه بخش خصوصی پس از دریافت مجوز از شهرداری چالوس و بدون استعلام از فرودگاه ساخته شد و این امر سبب شد تا حدود 775 متر از طول باند غربی فرودگاه نوشهر كوتاه شود و نكته مهم تر آنكه روند عملیات اجرایی طرح توسعه ، تجهیز و زمینه بین المللی شدن فرودگاه را نیز دچار مشكل كند.
این مركز اقامتی و رفاهی بلند مرتبه توسط یك شخص پس از دریافت مجوز از شهرداری چالوس و بدون استعلام از فرودگاه ساخته شد و نتیجه این عمل خلافكارانه سبب شده تا فراز و فرود هواپیما در باند غربی این فرودگاه دچار مشكل شود.
وی توضیح داد: هم اكنون با ایجاد این موانع ضمن آنكه حدود 775 متر از طول باند كوتاه شد بلكه روند عملیات اجرایی طرح توسعه ، تجهیز و زمینه بین المللی شدن این فرودگاه را نیز دچار مشكل كرد.
به گفته رئیس فرودگاه نوشهر، با اجرای كامل این طرح قرار بود سالن ترانزیت فرودگاه، جایگاه سوخت، افزایش حدود 300 متر به طول باند و مجوز هوایی صادر گردد كه متاسفانه بخشی از این طرح از جمله جایگاه سوخت و سالن ترانزیت فرودگاه ساخته شد و بقیه به علت موانع پروازی مسكوت ماند.
فریفته افزود: با شكایاتی كه از سال 96 علیه مسئولان صادركننده پروانه ساختمانی از طریق دستگاه قضایی در منطقه انجام گرفت و پی گیری ها نتیجه داد و هم اكنون در انتظار اقدام شهرداری چالوس برای تخریب این موانع پروازی در این فرودگاه هستیم.
شهردار چالوس نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفت كه برای تخریب موانع پروازی ضلع غربی فرودگاه نوشهر كه در حوزه جغرافیایی این شهر واقع است ، حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه تامین آن در توان شهرداری نیست.
جعفر ردایی افزود: شهرداری نسبت به حكمی كه صادر شده معترض است چرا كه این مركز اقامتی در طرح جامع حریم شهری وجود داشت و آن زمان دالان پروازی برای فرودگاه نوشهر پیش بینی نشده بود.
وی ادامه داد: هر چند كه این مركز اقامتی احداث شده موافقت اصولی را از اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان دریافت كرده ، اما از اینكه مطرح می شود شهرداری چالوس در ایجاد موانع صد درصد مقصر بوده، مورد تایید نیست.
مدیركل فرودگاه های مازندران نیز گفت كه به مدت 2 سال است كه در پی شكایتی كه علیه صادر كننده جواز ساخت مركز اقامتی و رفاهی بلند مرتبه در ضلع غربی باند فرودگاه شده دچار مشكل شده ایم و بنابراین اجازه داده نمی شود در محدوده نوار امنیت پروازی فرودگاه طرحی خلاف آئین نامه كاربری اراضی فرودگاه ها طرحی اجرا یا ساخت وسازی صورت گیرد.
سعدالله وطن خواه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : فرودگاه نوشهردرگذشته به علت كم كاری و چشم پوشی برخی از مسئولان در رعایت حریم هوایی و زمینی آن با مشكلات فراوانی در ابعاد مختلف مواجه بوده و بنابراین اجازه داده نمی شود با اجرای چنین طرحی به مشكلات این فرودگاه افزوده شود.
وی اظهارداشت: این موضوع از لحاظ حقوقی اقدام شده و مضمون آن نیز به این شكل است كه مسئولیت حفظ ، نگهداری برعهده فرودگاه هاست و زیرساخت های اساسی آن باید از استانداردهای لازم فرودگاهی برخوردار باشد.
مدیركل فرودگاههای مازندران گفت: مساله دیگر آنكه فضای موجود كه قرار است برای پارك بانوان استفاده شود متاسفانه در آستانه و قیف پروازی قرار گرفته و هرگونه تجمع جمعیت در این مكانها خلاف مقررات ایمنی پرواز است و در صورت بروز حادثه در این مكان كدام مسئول باید پاسخ دهد.
رئیس شورای اسلامی شهرنوشهر نیز گفت: این فضا متعلق به شهرداری بوده و این آمادگی وجود دارد كه فرودگاه آن را خریداری كند تا بتوانیم در مكان دیگری برای بانوان این شهر كه متاسفانه از چنین مزیتی بی بهره هستند، پارك ساخت.
محمود رضا محسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 60 درصد از جمعیت دست كم 50 هزار نفری نوشهر را بانوان تشكیل می دهند و این قشر از جامعه از چنین فضایی بی بهره هستند و شهرداری نیز مكان دیگری ندارد تا برای اجرای چنین طرحی پیش بینی كند.
وی اظهار داشت: موضوع خریداری زمین شهرداری در این قسمت از شهر به مسئولان فرودگاه مازندران و نوشهر پیشنهاد شده و شهرداری و اعضای شورای اسلامی این شهر نیز حسب قانون عمل خواهند كرد و ضمن آنكه فرودگاه نیز به عنوان یك زیرساخت و ظرفیت بسیار ارزشمند برای این شهر مهم است و نباید اجازه داد ساخت وسازهای غیرمجاز درپیرامون آن انجام گیرد.
فرودگاه نوشهر یكی از 2 فرودگاه غرب مازندران و دومین فرودگاه بزرگ استان پس از فرودگاه بین المللی ساری است.
7078 /1602/1899
۰ نفر