۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۸
کد خبر: 83283170
T T
۰ نفر

سياسيون براي اقتصاد نسخه بپيچند

۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۱۸
کد خبر: 83283170
سياسيون براي اقتصاد نسخه بپيچند

تهران- ايرنا- همان‌طور كه در پايين بودن نرخ بنزين ترديدي نيست اما در اين مورد هم ترديدي نيست كه درآمد مردم پايين است و تورم و كاهش ارزش پول ملي باعث شده مردم در وضعيت اقتصادي دشواري زندگي كنند.

داريوش قنبري استاد دانشگاه در يادداشتي در روزنامه آرمان، نوشته است: هرگونه تغيير نرخ بنزين در شرايط فعلي به شكل دونرخي يا افزايش قيمت، آثار و تبعاتي در معيشت مردم دارد و جهش ديگري در قيمت‌ها ايجاد مي‌كند كه كششي براي آن متصور نيست. تجربه ثابت كرده هرگونه تغيير در نرخ سوخت از جمله بنزين به افزايش سطح عمومي قيمت‌ها و تورم انجاميده است. درحالي كه ديگر جايي براي افزايش قيمت و فشار بيش از اين بر مردم وجود ندارد. اواخر سال گذشته بحث افزايش نرخ بنزين مطرح بود اما نمايندگان با توجه به همين مسائل تمايلي نسبت به تغيير در قيمت بنزين به شكل سهميه‌بندي يا افزايش قيمت نداشتند. درمجموع بحث دونرخي كردن و سهميه‌بندي هم قطعا تبعات و مشكلات خاص خود را به دنبال دارد. البته در اينكه بايد در آينده اصلاح اقتصادي صورت بگيرد، ترديدي نيست اما اكنون زمان مناسبي براي اصلاح اقتصادي به شكلي كه مطرح است، نيست. با توجه به اينكه شرايط اقتصادي بي‌ثباتي را طي مي‌كنيم رفتن به سمت اصلاحات اقتصادي جوابگو نيست.

وضعيت اقتصادي از شرايط سياسي كشور و جامعه تاثير مي‌پذيرد و آنچه هست فعلا بايد شرايط رواني جامعه حاكم بر اقتصاد كه متاثر از شرايط سياسي است، كنترل شود و هرگونه تغيير و تحولي در عرصه اقتصاد متاثر از شرايط رواني و شرايط سياسي حاكم بر اقتصاد است. تصميم‌گيران در شرايط كنوني بايد توجه داشته باشند كه متغيرهاي اقتصادي ناشي از مسائل سياسي و شرايط رواني حاكم است را به نوعي سروسامان دهند و اصلاح كنند. رفتن به سمت تغييرات ديگري كه اين روزها مطرح است از جمله بحث كم كردن چهار صفر از پول ملي و اصلاح نظام پولي در شرايط مناسبي صورت نمي‌گيرد. البته لازم است در آينده اين اتفاق صورت بگيرد و به سمت تغيير و تحولاتي در اين زمينه برويم. كاهش صفرهاي پول ملي يك ضرورت است اما نه در شرايط كنوني. وقتي در كمتر از يك شبانه روز هزار تومان به نرخ دلار افزوده شده يا شاهد كاهش چند درصدي ارزش پول ملي در مدت يك هفته بوديم، نشان دهنده شرايطي است كه نمي‌توانيم به سمت اصلاح پولي برويم يا به كم كردن تعداد صفرها فكر كنيم. كشورهايي كه دست به اين كار زدند، در ابتدا تورم را مهار و ثباتي در عرصه اقتصاد ايجاد كردند. كشور همسايه، تركيه دست به اين كار زد اما در ابتدا تورم را مهار كرد.

ما هم بايد ابتدا به سمت كاهش تورم، ثبات اقتصادي و تغيير و تحولات مناسبي در عرصه اقتصاد پيش رويم و بعد از آن اصلاح سيستم پولي را كليد بزنيم. به نظر مي‌رسد اينگونه اقدامات در شرايط كنوني به التهاب اوضاع دامن مي‌زند و آثار مناسبي نخواهد داشت. در شرايط فعلي وضعيتي حاكم است كه با منطق اقتصادي قابل تحليل نيست. اين شرايطي نيست كه براي اقتصاددانان قابل درك باشد و بتوانند نسخه‌اي برايش ارائه دهند. چون مسائل كاملا ناشي از مشكلات سياسي و سياست خارجي است. وضعيت كنوني را سياسيون بايد مديريت كنند تا اينكه اقتصاددانان بخواهند برايش نسخه اقتصادي بپيچند.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1398،01،29
گروه اطلاع رساني **1699**9131
۰ نفر