۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83283251
T T
۰ نفر

پاكسازي 156 هكتار اراضي آلوده به مين كردستان انجام شد

۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83283251
پاكسازي 156 هكتار اراضي آلوده به مين كردستان انجام شد

سنندج - ايرنا - مديركل امنيتي انتظامي استانداري كردستان گفت: نيروهاي مين روب با جستجو در 156 هكتار از مناطق آلوده اين استان موفق به كشف و خنثي سازي حدود چهار هزار قبضه مين بجاي مانده از دوران جنگ تحميلي شدند.

محمد رضايي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين تعداد مين سال گذشته در پايگاه هاي عملياتي، مناطق آلوده مين گذاري شده در نقاط مرزي و ماموريت هاي موردي كشف و پاكسازي شده است.
وي افزود: نيروهاي مين روب طي اين مدت در مناطق آلوده مرزي و برخي اراضي كشاورزي و طبيعي، 156 هكتار را به صورت دستي و مكانيزه مين روبي كردند.
رضايي با اشاره به اينكه 60 پايگاه نيز در اين مدت بازنگري شده است، اضافه كرد: در سال گذشته 128 مورد عمليات موردي نيز در اين راستا انجام شد.
مديركل امنيتي استانداري كردستان گفت: پس از پايان جنگ تحميلي تاكنون در اين استان بيش از يك ميليون و 890 هزار قبضه مين توسط نيروهاي مين روبي از زير خاك كشف و خنثي شده است.
وي يادآور شد: اين تعداد مين در شهرستان هاي مرزي مريوان، بانه، سروآباد، سقز همچنين سنندج و كامياران كشف شد كه زمان جنگ تحميلي در زمين كاشته شده بودند.
رضايي در خصوص حوادث ناشي از انفجار مين و مهمات جنگي سال گذشته در كردستان افزود: 16 نفر مجروحيت انساني، زخمي و تلف شدن سه راس احشام و خسارت به 2 دستگاه تجهيزات و ماشين از جمله اين خسارت ها است.
به گزارش ايرنا، تعداد شهداي عمليات مين روبي نيروهاي عمل كننده، نظامي و انتظامي در كردستان 91 نفر و تعداد جانبازان هم 110 نفر است ضمن اينكه بيش از 170 نفر از مردم شهرستان هاي آلوده به مين استان از سال 1367 تا پايان سال 96 نيز جان خود را بخاطر برخورد با مين هاي بجاي مانده از دوران دفاع مقدس از دست داده اند.
در هشت سال جنگ تحميلي 26 هزار شهيد در مرزهاي استان كردستان تقديم نظام جمهوري اسلامي شده كه بيش از پنج هزار نفر از آنان كردستاني هستند.
520 حادثه شامل گلوله باران و بمباران مناطق غير نظامي، شهرها، حمله شيميايي به مردم بي دفاع و عمليات جنگي در دوران دفاع مقدس در استان كردستان ثبت شد.
ايران با عراق همسايه غربي خود يك هزار و 458 كيلومتر مرز دارد كه حدود 227 كيلومتر اين مرز در استان كردستان واقع شده و بانه، سقز، مريوان و سروآباد شهرستان هاي مرزي كردستان هستند.
7349/9102