۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۶
کد خبر: 83283811
T T
۰ نفر
سفیر قزاقستان:پیگیر افزایش مراودات تجاری از كریدور بندرعباس هستیم

بندرعباس- ایرنا- سفیر جمهوری قزاقستان در ایران با اشاره به نقش مهم بندر شهید رجایی در منطقه، گفت: افزایش مراودات تجاری كشورمان از كریدور دریایی بندرعباس را با جدیت دنبال می كنیم.

به گزارش ایرنا، آسقات اورازبای پنجشنبه در بازدید از بندر شهید رجایی كه با همراهی یك هیات دیپلماتیك قزاقستان و مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان انجام شد، اظهار داشت: هدف ما از این بازدید میدانی و مذاكره با مدیركل مهم ترین بندر ایران، یافتن سازو كارهایی برای افزایش حجم تجاری بین دو كشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان است.
وی افزود: بندر شهید رجایی به دلیل قرارگیری در كریدور بین المللی شمال-جنوب هم به لحاظ ظرفیت ها و توانمندی های عملیاتی، دارای جایگاه بسیار مناسبی است و هم برای پشتیبانی از تخلیه و بارگیری كالا از تجهیزات و امكاناتی پیشرفته و مدرن برخوردار است.
سفیر جمهوری قزاقستان در ایران تصریح كرد: امیدواریم با همكاری متقابل این سفارتخانه و اداره كل بنادر و دریانوردی در آینده شاهد افزایش حجم صادرات، واردات و ترانزیت كالا بین كشورهای آسیانه میانه به ویژه قزاقستان با جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های بندر شهید رجایی باشیم.
در جریان این بازدید، الله مراد عفیفی پور مدیركل بنادر ودریانوردی هرمزگان به تشریح سیاست های كلان سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه تعامل با سرمایه گذاران و تجار خارجی پرداخت و آخرین وضعیت عملیاتی و تجهیزاتی بزرگترین بندر كانتینری كشور را برای هیات دیپلماتیك قزاق تشریح كرد.
به گزارش ایرنا، سفیر كشور جمهوری قزاقستان در تهران با همراهی دولتعلی نیسان رییس كنسولگری این كشور در بندرعباس و نورژان آبدولایف مستشار این سفارتخانه از میهمانان سومین همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری استان هرمزگان بودند.
سومین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری هرمزگان دوشنبه و سه شنبه هفته جاری با حضور 500 نفر از مهمانان داخلی و خارجی در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد.
قزاقستان در آسیای میانه با 15 میلیون نفر جمعیت با كشورهای روسیه ، ازبكستان ، قرقیزستان و چین هم مرز است.
ایران در 16 دسامبر 1991 میلادی قزاقستان را به رسمیت شناخت. دو كشور از همان ابتدای استقلال قزاقستان تعاملات پراكنده اقتصادی خود را آغاز كردند و حجم روابط سالانه افزایش یافت.
طی سال‌های اخیر دو كشور بر ضرورت توسعه همكاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف تأكید كرده و گام‌های عملی زیادی نیز در این زمینه‌ برداشته‌اند. در همین راستا و با عنایت به ظرفیت‌های بسیاری اقتصادی در قزاقستان، این كشور برای ایران و شركت‌های ایرانی دارای اهمیت بسیار بوده و در مقابل، آستانه نیز با توجه به موقعیت مناسب ژئوپولیتیكی ایران، نسبت به گسترش همكاری‌های تجاری و اقتصادی با تهران اهتمام عملی داشته است. به همین اعتبار، حجم مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان در شش سال اخیر با پنج برابر افزایش از 400 میلیون دلار به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.
بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه 100 میلیون تن كالا، بزرگترین و مهم ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است كه به تنهایی 58 درصد عملیات كالاهای غیرنفتی، 43 درصد عملیات جا به جایی فرآورده های نفتی و 85 درصد از عملیات كانتینری بنادر كشور را بر عهده دارد.
این بندر در 23 كیلومتری غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/6048
۰ نفر