۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83284331
T T
۰ نفر

'جوزف استالین' همچنان محبوب مردم روسیه

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83284331
'جوزف استالین' همچنان محبوب مردم روسیه

تهران - ایرنا - با گذشت سالها از مرگ دومین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، نتایج یك نظرسنجی جدید نشان می دهد كه اكثر روس ها همچنان 'جوزف استالین' را دوست دارند و وی محبوب است.

شبكه بی بی سی امروز (جمعه) گزارش داد: مركز تحقیقاتی «لوادا» روسیه به تازگی یك نظرسنجی در بیش از 137 شهر و روستای این كشور انجام داده و بر اساس نتایج نهایی این نظرسنجی، همچنان 51 درصد از مردم روسیه استالین را دوست دارند و تحسین می كنند.
گرچه حزب كمونیست استالین در دهه 30 میلادی از طریق تصفیه گسترده باعث سركوب بسیاری از فعالان سیاسی و فرستادن میلیون‌ها نفر به كمپ‌های كار و یا سپردن مخالفان به جوخه اعدام شد، اما پیروزی استالین در برابر آلمان‌های نازی همچنان وی را به یك افتخار ملی تبدیل كرده است.
بر اساس نظرسنجی مركز لوادا، محبوبیت استالین در 20 سال گذشته در كشور روسیه به ‌شدت افزایش یافته است و این محبوبیت را می‌توان با دیدن تصاویر و مجسمه‌های مكرر وی در خیابان‌ها كه با تأیید دولت رسمی نصب شده‌اند، متوجه شد.
با افزایش محبوبیت استالین، به تازگی یك روزنامه روسی مطلبی تحت عنوان «استالین سوپراستار» منتشر كرد.
به گفته خبرنگار بی بی سی از مسكو، شما می‌توانید به ‌وفور یادگاری‌های استالین از جمله تقویم دیواری، مغناطیس یخچال و دیگر خاطرات «ژنرالیسیمو» را در مغازه‌های روسی خریداری كنید.
«یكاترین شولمان» فعال سیاسی با توجه به افزایش محبوبیت استالین در روسیه و علیرغم اقدامات خشونت بار فراوان وی می‌گوید، سه عامل اصلی گذر زمان، تبلیغات دولتی و احساسات ضد نخبگان باعث افزایش محبوبیت وی در جامعه روس شده است.
خانم شولمان در توضیح این عامل‌ها به بی بی سی گفت:
گذر زمان: كشتار مردم و سركوب مخالفین در سال‌های گذشته رخ داده است.
تبلیغات دولتی: نباید این موضوع را نادیده گرفت كه در واقع استالین به‌عنوان پیروز جنگ و یك رهبر عاقل در روسیه شناخته می‌شود و اساساً دوره شوروی به‌ عنوان بهترین زمان ممكن در نظر گرفته می‌شود.
احساسات ضد نخبگان: سبك استالین هرگز به ‌عنوان یك مرد واقعی مطرح نمی‌شود اما چیزی در ذهن مردم روسیه باقی مانده و آن است كه استالین نماد نظم آهنین و آخرین كلمه در نبرد با «بوروكرات های» حریص كه از هر مقامی دفاع می‌كنند شناخته می شود.
بی بی سی در ادامه گزارش خود افزود: دیدگاه و نظر مردم روسیه نسبت به استالین در دهه‌های گذشته تغییر كرده است.
در دوران استالین از آنجا كه سیستم حاكم هرگونه مخالفت با وی را از طریق مقابله با عوامل خارجی و خرابكار مورد سركوب قرار می‌داد، میلیون‌ها شهروند شوروی در آن زمان استالین را مورد پرستش قرار می‌دادند.
در سال 1956 بعد از مرگ استالین، «نیكیتا خروشچف» رهبر كمونیست در بیستمین سخنرانی حزب كنگره، شخصیت و راه و روش استالین را محكوم كرد كه این امر منجر به خیزش موقت در سركوب سیاسی شد، زیرا هزاران زندانی از اردوگاه‌های كار استالین آزاد شدند.
به گزارش بی بی سی، اما در دهه‌های بعد، مقامات شوروی جنایات واقعی استالین را تا حدود زیادی پنهان كردند.
بدنبال این نوع از سیاست، فعال سیاسی «الكساندر سلجینیتسین» با ثبت جنایات دوره صورت گرفته در كمپ‌های استالین مورد پیگرد قضایی روسیه قرار گرفت.

** احیای نقش استالین به ‌عنوان قهرمان
بسیاری از روس‌ها در اواخر دهه 80 میلادی، وقتی كه 'میخاییل گورباچف' رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی، حجاب بر استالینیسم را با سیاست «گلاسنوست» (باز بودن) برداشت، شوكه شدند.
فراموشی استالینیستی در سراسر اروپای شرقی كه بسیاری از مردم او را برای خشونت و بی‌كفایتی دوران كمونیستی سرزنش می‌كردند، از بین رفته است.
بر اساس تحقیقات لوادا، در سال نخست قرن بیست ویكم، دیدگاه طرفداران و ضد استالین در روسیه تقریباً متعادل شده است.
در سال‌های 2008 تا 2014 اكثر پاسخ دهندگان نسبت به استالین نگرش بی‌طرفی داشتند اما از سال 2015، در میان تمام گروه‌های مردمی با سن‌ها متفاوت، نسبت افراد با نظرات مطلوب در مورد استالین به‌طور پیوسته افزایش یافته است.
«كارینا پیپیا» جامعه شناس مركز لوادا در این مورد به بی بی سی گفت: در جامعه كنونی روسیه نوستالژی رو به رشدی برای دوره شوروی و استالین به ‌عنوان یك رهبر وجود دارد. استالین اكنون به ‌عنوان شخصیت اصلی شكست دهنده فاشیسم و كسب افتخار پیروزی در جنگ‌های میهنی تبدیل شده و در واقع این پیروزی، نماد غرور ملی برای همه روس‌ها است، حتی برای كسانی كه در دوره پس از شوروی متولد شده‌اند.
پیپیا جامعه شناس مركز لوادا در ادامه می‌افزاید، گرایش به سیاست‌های استالین در واكنش به از سرخوردگی مردم روسیه نسبت به سیاست‌های اجتماعی و مشكلات اقتصادی افزایش یافته است.
طبق نظر پیپیا، با مخالفت اصلاحات نظام بازنشستگی بسیاری احساس كردند كه دولت مسئولیت اجتماعی خود را نادیده گرفته است.
به گزارش ایرنا، یافته های پژوهش مردمی مركز نظرسنجی لوادا سنتر روسیه كه در تیر سال 1396 انتشار یافت نیز نشان داد كه 38 درصد پاسخ دهندگان جوزف استالین را چهره محبوب خود معرفی كردند.
روس ها در این نظرسسنجی جوزف استالین را به عنوان برترین و تاثیرگذارترین چهره تاریخ این كشور و بالاتر از 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری كنونی قرار دادند.
'ژوزف ویسارینویچ جوگاشویلی' معروف به جوزف استالین(آهنی) سوم آوریل سال 1922 میلادی پس از 'ولادیمیر لنین'، قدرت را در اتحاد جماهیر شوروی در دست گرفت.
با مرگ استالین در پنجم مارس 1953 میلادی، زمامداری وی در اتحاد جماهیر شوروی نیز پایان یافت.
آساق ** 9473 ** 1071
۰ نفر