به گزارش روز شنبه تارنماي خبري نشريه هيل، اداره هوانوردي فدرال آمريكا اعلام كرد كه مقام هاي شركت هاي هوانوردي استراليا، برزيل، كانادا، چين، ژاپن، اندونزي، سنگاپور، امارات عربي متحده و اتحاديه اروپا به عمليات گروهي تحت هدايت آمريكا موسوم JATR براي بررسي اين مساله ملحق مي شوند.
اين گروه كه پيشتر در ماه جاري تشكيل شد، متشكل از كارشناسان اداره هوانوردي فدرال آمريكا، ناسا و ديگر سازمان هاي بين المللي هوانوردي است.
اين گروه ابعاد سيستم كنترل پرواز خودكار هواپيماي بوئينگ 737 مكس شامل طرح آن و فعل و انفعالات خلبان ها را مورد بررسي قرار مي دهد تا از سازگاري اين سيستم با مقررات هوايي اطمينان يابد و اصلاحات ضروري را شناسايي كند.
گروه JATR عمليات خود را از روز 29 آوريل (9 ارديبهشت ماه) آغاز مي كند و انتظار مي رود كه اين عمليات 90 روز ادامه يابد.
شركت بوئينگ به تازگي اذعان كرد اطلاعات اشتباهي كه سيستم تقويت ويژگي هاي مانوري هواپيماهاي اين شركت را فعال كرده بود موجب وقوع سوانح مرگبار براي هواپيماهاي اين شركت شده است.
بوئينگ 737 مكس شركت هواپيمايي اتيوپي كه 19 اسفند ماه از آديس آبابا عازم نايروبي پايتخت كنيا بود،دقايقي پس از برخاستن از فرودگاه سقوط كرد و همه 157 سرنشين آن كشته شدند.
همچنين اين مدل از هواپيماي بوئينگ نيز اكتبر گذشته در اندونزي سقوط كرد و همه 189 سرنشين آن جان باختند.
شركت هاي هواپيمايي مكزيك، چين، اندونزي، اتيوپي، جزاير كايمن، سنگاپور و خطوط هوايي آرژانتين و آفريقاي جنوبي اين مدل از هواپيماهاي مسافربري بوئينگ را تا زمان نهايي شدن تحقيقات در مورد سقوط هواپيماي بوئينگ 737 مكس ممنوع اعلام كردند.
دولت آمريكا نيز پروازهاي بوئينگ 737 مكس را به طور موقت ممنوع كرد.
در همين حال، يك فروند هواپيماي مسافربري بوئينگ 737 شامگاه چهارشنبه پيش از برخاستن از باند فرودگاهي در مسكو دچار آتش سوزي شد، اما قبل از بروز سانحه متوقف و تمامي مسافران آن تخليه شدند.
هواپيما به شركت روسي «يوت اير» تعلق داشت و پس از آنكه يكي از مسافران آتش سوزي را به خدمه اعلام كرد، هواپيما از حركت باز ايستاد.
شبس*اروپام**9109**1917
تهران - ايرنا - مقام هاي سازمان هاي هوانوردي هشت كشور ،اتحاديه اروپا و گروهي از نهادهاي آمريكايي در پي بروز حوادث متعدد و كشته شدن افراد گواهينامه سيستم كنترل پرواز خودكار بوئينگ 737 مكس را بررسي مي كنند.