۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۸
کد خبر: 83286055
T T
۰ نفر

مهدويت و تكاليف منتظران

۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۸
کد خبر: 83286055
مهدويت و تكاليف منتظران

شيراز - ايرنا - عظمت وجودي و ابعاد مختلف شخصيت حضرت صاحب الامر (عج) باعث شده است كه در طول هزار و اندي سال كه از غيبت كبري مي گذرد، هر گروه از منتظران ظهور از ديدگاهي خاص به تحليل شخصيت و تبيين جايگاه آن حضرت در عالم هستي بپردازند.

در اين ميان جمعي از اصحاب سير و سلوك و رهروان طريق عرفان و معنا با طرح موضوع خليفة الله و انسان كامل و پرداختن به نقش حجت الهي در عالم هستي، تنها به جنبه فرا طبيعي آن وجود مقدس توجه كردند و از ساير جنبه ها غفلت ورزيدند.
گروهي ديگر از اصحاب شريعت توجه خود را تنها معطوف به جنبه طبيعي آن وجود مقدس ساختند و ضمن مطرح كردن نقشي كه آن حضرت به عنوان امام و پيشواي مردم به عهده دارد هيچ گونه مسؤوليتي را در زمان غيبت متوجه مردم نديدند و تنها تكليف مردم را اين دانستند كه براي فرج آن حضرت دعا كنند تا خود بيايد و امور مردم را اصلاح كند.
عده اي هم ضمن توجه به جنبه فراطبيعي و طبيعي وجود مقدس حضرت حجت (عج) تمام هم و غم خود را متوجه ملاقات با آن حضرت ساخته اند و تنها وظيفه خود را اين دانستند كه با توسل به آن حضرت به شرف ملاقات با آن ذات اقدس نائل شوند.
اما در اين ميان گروهي با در نظر گرفتن همه ابعادي كه بدان ها اشاره شد، به طرح معناي درست انتظار پرداختند و درصدد تبيين وظيفه و نقش مردم در دوران غيبت برآمدند.
در اين ديدگاه، هم مساله خلافت الهي انسان كامل مطرح است، هم به جايگاه و نقش مردم در قبال آن حضرت توجه شده و هم وظيفه اي كه مردم در دعا براي حفظ آن وجود مقدس و تعجيل در ظهورش دارند از نظر دور داشته نشده است.
خبرنگار ايرنا در گفت و گو با صاحبنظران و علماي انديشمند برخي از وظايف منتظران در زمان ظهور حضرت حجت (عج) را جويا شده است.
آيت الله دكتر احمد بهشتي استاد حوزه و دانشگاه و نماينده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبري دراين زمينه بيان داشت : اولين ومهم ترين وظيفه هر شيعه ومنتظِر، آن است كه ابتدا منتظَر را بشناسد ومعرفت او وصفات وويژگي هايش را كسب كند.
آيت الله بهشتي با بيان اينكه در روايات اسلامي مقام و منزلتي والا براي منتظران موعود برشمرده شده است گفت : اين مقام آنقدر والا است كه گاه انسان را به تعجب وا مي‏دارد كه چگونه ممكن است عملي كه شايد در ظاهر ساده جلوه كند از چنين فضيلتي برخوردار باشد.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد : البته توجه به فلسفه انتظار و وظايفي كه براي منتظران واقعي آن حضرت بر شمرده شده، سرّ اين فضيلت را روشن مي‏سازد.
آيت الله بهشتي با ياد آوري اينكه ولايت و امامت ركن اساسي مكتب تشيع است گفت: اعتقاد به ضرورت وجود حجت خدا و امام معصوم در هر عصر و زمان از مهمترين نقاط تمايز اين مكتب از ساير مكتب‏هاست. از ديدگاه شيعه پذيرش ولايت معصومين، (ع) ، و به طور كلي تسليم در برابر امام و حجت عصر، سرآمد همه فضيلت‏ها و شرط اساسي قبولي همه اعمال عبادي است.
وي اضافه كرد : با توجه به اين نكات درمي‏يابيم كه انتظار در زمان غيبت و عدم حضور ظاهري امام در جامعه به نوعي اعلام پذيرش ولايت و امامت آخرين امام از سلسله امامان شيعه است و همين انتظار موجب مي‏شود كه ارتباط شيعيان با امامشان، اگر چه به صورت ارتباط قلبي و معنوي، حفظ شود و آنها در همه اعصار از فيض وجود امامشان برخوردار باشند.
نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان افزود: بنابراين اگر انتظار را از مكتب شيعه بگيريم تفاوت چنداني ميان اين مكتب و ديگر مكاتب باقي نخواهد ماند ، البته انتظار به همان مفهوم درست آن؛ يعني اميد به ظهور و قيام عدالت‏گستر دوازدهمين امام معصوم از خاندان پيامبر اكرم، (ص) او كه در حال حاضر حجت خدا، واسطه فيض الهي، زنده و شاهد و ناظر اعمال شيعيان خود و فريادرس آنها در گرفتاري‏ها و ناملايمات است.
دكتر بهشتي مهمترين وظيفه منتظران در عصر غيبت، را زمينه سازي ظهور دانست و گفت: بايد اعقتاد داشته باشيم كه ما منتظر ظهور امام زمان(عج) هستيم و بدون امام زمان(عج) زندگي ما زندگي نيست. همه خوبي ها در امام زمان(عج) جمع است و همه خسارت ها در عصر غيبت است. بنابراين بايد تمام همت مان را به كار ببريم تا زمينه هاي تحقق حكومت مهدوي و فضاي مطلوب را فراهم كنيم.
حجت الاسلام محمد حسن مرادي امام جمعه شهرك هاي غرب شيراز نيز با بيان اينكه در تفكر شيعي انتظار موعود به عنوان يك اصل مسلّم پذيرفته شده، و از آن به عنوان برترين اعمال ياد شده گفت: شناخت حجت خدا و امام زمان (عج) مهم ترين وظيفه يك فرد منتظر است ، تلاش براي كسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان (عج) بايد هميشگي باشد.
وي ادامه داد : انسان بدون شناخت امام و منزلت او نمي تواند وظيفه خود را در رابطه با او تشخيص دهد از اين رو در روايت آمده است ، هر كس بميرد و امام زمان خويش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است.
امام جمعه موقت شيراز در ادامه به برخي از وظايف منتظران هم اشاره كرد و گفت: تهذيب نفس و كسب فضايل اخلاقي و خود سازي فردي از وظايف منتظران است ، منتظر واقعي هميشه در صدد كسب فضايل اخلاقي و آراسته شدن به صفات خوب انساني است.
وي اظهار داشت : تلاش براي اصلاح جامعه و خود سازي اجتماعي نيز از وظايف منتظران است ، تلاش براي برطرف كردن مفاسد اجتماعي از طريق امر به معروف و نهي از منكر و اهتمام براي تربيت نسل مهذّب و كارا و آماده سازي زمينه براي ظهور امام زمان (عج) يكي از وظايف منتظر واقعي است.
پنجم تا پانزدهم شعبان هر سال به نام دهه مهدويت نامگذاري شده است.
6113 / 1876