به گزارش خبرنگار ايرنا، يكي از موضوعات مورد بحث در اين جلسه بحث تعيين تكليف پروژه قطار شهري كرمانشاه بود كه برخي از نمايندگان در موافقت و مخالفت با آن صحبت كردند.
سيدحجت الله موسوي اجاق يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر كرمانشاه با انتقاد از اجراي پروژه قطار شهري كرمانشاه گفت: ادامه دادن پروژه اي كه در خوشبينانه ترين حالت بين 20 تا 30 سال آينده به بهره برداري مي رسد، سودي به حال اين شهر ندارد.
وي گفت: صرف هزينه هاي كلان براي پروژه اي كه عاقبت آن معلوم نيست و هيچ منطقي هم پشتش وجود ندارد، كاري بي فايده است.
موسوي اجاق همچنين با اشاره به بدهي شهرداري به قرارگاه خاتم الانبياء به عنوان مجري پروژه قطار شهري، گفت: بسياري از كارگران شهرداري نيز معوقات و مطالبات بسياري دارند كه بايد آن ها در اولويت قرار گيرد.
**مخالفتي با اجراي پروژه قطار شهري وجود ندارد
سيد احسان احساني ديگر عضو شوراي شهر كرمانشاه نيز در خصوص قطار شهري گفت: هيچ كس مخالف اجراي اين پروژه نيست ولي مرجعي بايد در خصوص نحوه اجراي آن به عموم مردم و نمايندگان آن ها در شورا پاسخگو باشد.
وي تصريح كرد: اين پروژه بزرگ در حالي عمليات اجرايي آن دنبال مي شود كه دقيقا مشخص نيست قرار است تا چه زماني به طول انجاميده و به چه ميزان اعتبار نياز دارد.
احساني همچنين با اشاره به شايعاتي مبني بر برچيده شدن پروژه قطار شهري گفت: چنين چيزي صحت ندارد چرا كه پس از صرف اين همه بودجه و وقت عاقلانه نيست پروژه تعطيل شود.
اين عضو شورا ادامه داد: در حالي كه هنوز كارهاي مربوط به احداث روگذر پروژه در فاز اول و محدوده شكارگاه آغاز نشده، حفر تونل كه هزينه هاي بيشتري نيز در پي دارد در مرحله دوم آغاز شده است و اين مقداري باعث ناهماهنگي در اجراي پروژه شده است.
وي در پايان خواستار پرداخت بدهي قرارگاه خاتم الانبياء نيز شد و گفت: در عين حال بايد با آن ها در خصوص تعيين تكليف دقيق پروژه اتمام حجت شود.
**با بودجه هاي فعلي قطار شهري 70 سال ديگر افتتاح مي شود
طيب حيدري از ديگر اعضاي شوراي اسلامي شهر كرمانشاه نيز با انتقاد از اختصاص بودجه هاي اندك به پروژه بزرگ قطار شهري، گفت: با اين بودجه هاي قطره چكاني اجراي اين پروژه 70 سال به طول مي انجامد.
وي همچنين بر تقويت قرارگاه خاتم براي اجراي پروژه تاكيد كرد و گفت: اگر پروژه به اين قرارگاه واگذار نمي شد قطعا كار تا اين مرحله نيز پيشرفت نكرده بود.
حيدري در پايان بر تعيين تكليف هرچه سريعتر پروژه قطار شهري تاكيد كرد و گفت: اجراي هرچه سريعتر آن جزء مطالبات جدي مردم است و بايد به آن پاسخ داده شود.
اعضاي شوراي اسلامي شهر كرمانشاه همچنين در خصوص كميسيون ماده 100 نيز مباحث و انتقاداتي را مطرح و خواستار سامان بخشي به آن شدند.
طبق برآوردهاي صورت گرفته، مرحله اول قطار شهري كرمانشاه در سال 1400 ظرفيت جا به جايي 14 هزار مسافر در ساعت را خواهد داشت.
در سال 1410 و با بهره برداري از مرحله دوم پروژه قطار شهري، اين پروژه ظرفيت جابه جايي 16 هزار و 200 مسافر در ساعت را دارا خواهد بود.
پروژه قطار شهري كرمانشاه در سال 93 با تغيير سيستم، از منوريل به قطار شهري تبديل شد و همان زمان مقرر گرديد 6 كيلومتر از مجموع 13 كيلومتر طول مسير به صورت زيرزميني اجرا شود.
مرحله اول اين پروژه از ميدان معلم واقع در سه راه مسكن آغاز و به طول 8.6 كيلومتر تا ميدان آزادي ادامه پيدا مي كند و مرحله دوم نيز به طول حدود 4.4 كيلومتر از ميدان آزادي آغاز و تا ميدان فردوسي ادامه خواهد داشت.
از مجموع 13 كيلومتر طول مسير، هفت كيلومتر ابتدايي آن به صورت روگذر (ميدان معلم تا بالاتر از سه راه 22 بهمن) و 6 كيلومتر باقي مانده نيز (از سه راه 22 بهمن تا ميدان فردوسي) به صورت زيرگذر خواهد بود.
7458/3033
كرمانشاه - ايرنا - يكصد و سي و چهارمين جلسه رسمي شوراي اسلامي شهر كرمانشاه در حالي با حضور هر 11 عضو آن برگزار شد كه تعدادي از آن ها خواستار تعيين تكليف پروژه قطار شهري شدند.