۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83288787
T T
۰ نفر
سیل، دیدگاه نمایندگان مجلس به سدسازی را تغییر داد

تهران-ایرنا- نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینكه این كمیسیون هنوز در رابطه با موضوع سیلاب به نتیجه نهایی نرسیده است، گفت: مجلس پیش از این به موضوع سدسازی انتقاد داشت و از راهكارهای مختلف قانونی به دنبال توقف آن بود، اما به دلیل سیل همه چیز وارونه شد و افكار قبلی تغییر كرد.

«سید ابوالفضل موسوی بیوكی»، امروز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: حجم بارندگی‌ها در سیلاب اخیر به اندازه‌ای بود كه باید بپذیریم وزارت نیرو با توجه به تجهیزات، تاسیسات و مدیریت نیروی انسانی، توانست جلوی خسارت‌های بیشتر سیل را حداقل در استان خوزستان بگیرد.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه اگر این آمادگی وجود نداشت بطور قطع تلفات جانی بسیار وسیعی را رخ می داد، افزود: وزارت نیرو در تنظیم آب سدها و كنترل پایین دست بر اساس حجم زیاد بارش‌های بالادست، مدیریت خوبی داشت.
وی ادامه داد: هم اكنون هماهنگی و ارتباط سازمان هواشناسی و وزارت نیرو دارای نقص است و اگر این هماهنگی اتفاق بیفتد، وزارت نیرو می‌تواند تصمیمات به موقع و بهتری را داشته باشد.
موسوی بیوكی تاكید كرد: چه در وضعیت خشكسالی و چه در وضعیت ترسالی باید سدها به اندازه لازم و كافی در كشور احداث شوند زیرا می‌تواند در مواقع خاص همه هزینه‌ها را جبران كند.
نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سدهای كرخه، دز و كارون چندین سیلاب بزرگ را در خوزستان مهار كردند؛ بنابر این اثر رویكرد دولت و وزارت نیرو در رابطه با ساخت سدها به همه ثابت شد.
وی در رابطه با لایروبی رودخانه ها گفت: خشكسالی‌های پی در پی در سال های قبل باعث شد تا بودجه كافی و لازم برای لایروبی رودخانه‌ها و حفظ مسیل‌ها نداشته باشیم، تا جایی كه در بودجه سال 94 به لحاظ قانونی به وزارت نیرو اجازه داده بودیم كه دولت زمین‌های بلا استفاده درون مسیل‌ها را به فروش برساند یا در كلان‌شهرهایی مثل تهران، روی مسیل‌های گیشا، میرداماد و اتوبان امام علی پوشانده شود.
این نماینده مجلس افزود: وضعیت خشكسالی به گونه‌ای تكرار شده بود كه ذهنیت ما به ترسالی از بین رفت، بنابراین مجلس، دولت و‌ وزارت‌خانه‌ها، شهرداری‌ها و بیشتر انتظار خشكسالی را داشتند و آمادگی مقابله با سیل و حجم بالای بارندگی وجود نداشت.
اقتصام**4018**9189
۰ نفر