۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 83289066
T T
۰ نفر
مشتریان فاقد كد شهاب سریعتر به شعب بانك مراجعه كنند

تهران- ایرنا- حساب بانكی مشتریانی كه اطلاعات هویتی آنها ناقص و كد شهاب برای آنها صادر نشده با پایان مهلت تعیین شده توسط بانك مركزی مسدود و ارایه خدمات برایشان متوقف می شود؛ این دسته از مشتریان برای رفع نواقص هویتی، سریعتر به به شعب بانك محل افتتاح حساب مراجه كنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مهلت بانك مركزی برای مشتریان بانكی فاقد كد شهاب در اول اردیبهشت ماه به پایان رسیده است كه بر اساس آن، علاوه بر مسدود شدن حساب، ارایه همه خدمات بانكی از جمله ساتنا، پایا و چكاوك نیز متوقف می شود.
بانك مركزی با ابلاغ بخشنامه ای در 12 اسفند 97 ضمن اعلام این موضوع، اعلام كرد: ارایه همه خدمات بانكی به سپرده گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الكترونیكی بانكی (شهاب) خواهد بود.
هدف از ابلاغ این بخشنامه، مبارزه با پولشویی، ساماندهی حساب‌های بانكی، تكمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانكی و افزایش شفافیت تراكنش‌های بانكی اعلام شده است.
بر این اساس، بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانكی، حساب مشتریانی كه به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، كد شهاب برای آنها در شبكه بانكی صادر نشده، مسدود خواهد شد.
طبق بخشنامه بانك مركزی، بانك‌ها و مؤسسات مالی برای صدور كد شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی كامل مشتریان دارند در غیر این صورت حساب بانكی مسدود خواهد شد.
كد شهاب، شناسه‌ای 16 رقمی یكتا و ضروری به شمار می‌رود. مشتریان بانكی كه نقص اطلاعات دارند و كد شهاب دریافت نكرده‌اند باید با مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب بانكی نسبت به تكمیل اطلاعات هویتی و دریافت كد شهاب اقدام كنند.

** توقف ارایه خدمات پایا و چكاوك
در بخشنامه جدید سامانه نهاب كه از سوی رییس كل بانك مركزی به مدیران شبكه بانكی كشور ابلاغ شده است، بانك مركزی نسبت به برقراری ارتباط برخط با سامانه نهاب به عنوان مرحله جدید عملیاتی سازی سامانه نهاب در بانك‌ها تاكید كرده است.
بانك مركزی اعلام كرده از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری علاوه بر مسدود سازی برداشت از حساب اشخاص حقیقی فاقد شناسه شهاب، از هر گونه ارائه خدمت در سامانه‌های ملی پرداخت از جمله ساتنا، پایا، چكاوك و غیره جلوگیری شود.

** لزوم مراجعه مشتریان به محل افتتاح حساب
بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران به بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعلام كرده باید ارتباط برخط سامانه را با بروزرسانی زیرساخت‌های فنی برقرار كنند و با اعلام به مشتریان نسبت به تكمیل اطلاعات حساب بانكی مشتریان اقدام شود تا ریسك شهرت ایجاد نشود.
بر اساس بخشنامه جدید بانك مركزی ارائه خدمات بانكی به اشخاص حقیقی منوط به داشتن شناسه شهاب عنوان شده و پس از اول اردیبهشت ماه بانك‌ها به صورت قانونی امكان ارایه خدمات به مشتریان حقیقی كه شناسه شهاب برای آنها تولید نشده نخواهند داشت و حساب بانكی این افراد مسدود می‌شود.
بر همین اساس مشتریان بانكی كه نقص اطلاعات دارند یا كد شهاب برای آن‌ها صادر نشده باید هر چه سریعتر به محل افتتاح حساب برای ارائه اطلاعات هویتی و رفع نواقص به منظور صدور كد شهاب اقدام كنند.

** شهاب و نهاب، ابزارهای بانك مركزی برای افزایش نظارت
در اواخر سال 1395 «نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانكی (نهاب)» تحت نظارت و رگولاتوری بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، در دستور كار بانك مركزی قرار گرفت.
در این سامانه پایگاه داده ای از اطلاعات هویتی همه مشتریان بانكی اعم از حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی ایجاد شده است كه نزدیك 76 میلیون مشتری را تشكیل می دهد؛ در این سامانه اطلاعات مشتریان با سازمان ثبت احوال كشور، ثبت شركت ها، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه استعلام و اخذ كد فراگیر اتباع و شركت های خارجی (سامانه فیدا) و همه بانك ها و موسسه های اعتباری تحت نظارت بانك مركزی تجمیع شده است.
در حقیقت «نهاب»، پایگاه جامع و یكپارچه اطلاعات هویتی مشتریان موسسه های اعتباری به شمار می آید و شناسایی كامل مشتریان و ایجاد كنترل های لازم بر شیوه عملكرد آنها در شبكه بانكی كشور را تسهیل و تسریع می كند؛ این پایگاه داده به هر یك از مشتریان شبكه بانكی كشور شناسه منحصر به فردی به نام شهاب تخصیص می‌دهد كه در این صورت لازمه بهرمندی از خدمات بانكی برخورداری از این شناسه خواهد بود.
شهاب یا شناسه هویت الكترونیك بانكی، شناسه منحصر به فرد 16 رقمی به شمار می‌رود كه جهت شناسایی مشتریان بانكی به هریك از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد و شامل تمامی اطلاعات هویتی است كه بخش مهم و بازوی اجرای طرح ساماندهی اطلاعات مشتریان به عنوان یكی از كلان پروژه‌های بانك مركزی تحت عنوان نهاب محسوب می‌شود.
اقتصام**2022**9189