۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبر: 83289169
T T
۰ نفر

صفر شدن صادرات نفت ايران؛ خيالپردازي كاخ سفيد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبر: 83289169
صفر شدن صادرات نفت ايران؛ خيالپردازي كاخ سفيد

تهران- ايرنا- كاخ سفيد روز گذشته در بيانيه اي پايان معافيت‌هاي نفتي ايران را اعلام كرد. بر اساس اين اعلام «دونالد ترامپ رئيس جمهور تصميم گرفته معافيت‌هاي نفتي ايران را ديگر تمديد نكند.»

به گزارش گروه نشريات خبري؛ در بيانيه كاخ سفيد كه با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ايران منتشر شده است، مقرر شد آمريكا، عربستان سعودي، امارات عربي متحده و ديگر متحدان بازار نفت را مديريت و تقاضاهاي احتمالي نفت را پاسخ دهند.
بررسي امروز، 3 ارديبهشت ماه روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاري هاي داخلي نشان مي دهد كه رسانه هاي نزديك به طيف اصلاح طلب ضمن اعلام مطلوب بودن كيفيت نفت كشورمان براي خريداران به نقل از كارشناسان نوشتند كه صادرات نفت خام ايران بدون معافيت‌هاي آمريكا نيز به صفر نخواهد رسيد.
رسانه هاي منتسب به جريان اصولگرا ضمن اتخاذ رويكردي مشابه به محورهايي مبتني بر افزايش قيمت نفت بعد از اعلام حذف معافيت مشتريان نفت ايران، واكنش كشورهاي ديگر به اقدام آمريكا عليه ايران و ايجاد چالش در بازار نفت جهاني با اين اقدام پرداختند.

رسانه هاي اصلاح طلب
................................
**جايگزيني براي نفت ايران وجود ندارد
روزنامه ايران با اشاره به اعلام خبر عدم تمديد معافيت براي خريداران نفت ايران از سوي آمريكا مي نويسد: آمريكا با اين اقدام به دنبال صفر كردن صادرات نفت ايران است، اما بازار چندان نسبت به جايگزين‌هاي نفت ايران اطمينان ندارد. به‌طوري كه قيمت نفت در معاملات روز گذشته بازارها با افزايش 2 دلاري مواجه بود و به 74 دلار براي هر بشكه رسيد. حتي اين افزايش قيمت پيش از اعلام رسمي اتمام معافيت‌هاي نفتي رخ داد. چراكه يكشنبه شب روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام امريكايي گزارش داده بود 'روز دوشنبه صبح به وقت واشنگتن، وزير خارجه امريكا به رسانه‌ها اعلام خواهد كرد كه از روز دوم ماه مه، واشنگتن ديگر هيچ معافيت تحريمي جديدي به كشورهايي كه پيش از اين داراي معافيت براي خريد نفت از ايران بودند اعطا نخواهد كرد.'

**بي تاثيري عدم تمديد معافيت‌ها بر صادرات نفت خام ايران
در بخشي از گزارش روزنامه ايران مي خوانيم: مقامات آمريكايي ادعا كرده‌اند كه اختلال در بازار نفت به دو دليل حداقلي خواهد بود؛ اول اينكه در حال حاضر عرضه بيش از تقاضا است و دوم اينكه كشورهاي عربستان سعودي و امارات متحده عربي و ديگر متحدان امريكا متعهد به ايجاد تعادل در بازار نفت هستند. اينكه چقدر امكان جايگزيني نفت آمريكا و كشورهاي عربي با نفت ايران وجود دارد، هنوز مشخص نيست اما مقامات وزارت نفت ايران مي‌گويند كه صادرات نفت خام ايران بدون معافيت‌هاي آمريكا نيز به صفر نخواهد رسيد.
اين روزنامه در ادامه به نقل از يك كارشناس حوزه انرژي نوشت: در نهايت ممكن است كه گرفتاري‌هايي در اين زمينه براي ما اجرا شود، اما اينطور نيست كه صادرات نفت كشورمان صفر شود. حتي در شرايطي هم كه تحريم سازمان ملل داشتيم، صادرات نفت ايران ادامه يافت. ادامه دادن صادرات، كاملاً اجرايي است و مي‌توان به آن عمل كرد.

روزنامه اعتماد در يادداشتي با عنوان 'بي‌تاثيري عدم معافيت‌ها' نوشت: عدم تمديد معافيت‌ها بايد به نحوي بر صادرات نفت ايران تاثير بگذارد. اما با توجه به آمارها و داده‌هايي كه گفته شد‌، گمان نمي‌كنم اين اتفاق بيفتد. از سويي ديگر وزارت نفت نيز تمام هم و غم خود را بر فروش نفت گذاشته و با توجه به اينكه تا به امروز توانسته نفت را به فروش برساند به نظر مي‌رسد با عدم تمديد معافيت‌ها نيز شرايط سخت و ناگواري پيش نيايد. نكته ديگري كه در اين خصوص بايد به آن پرداخت، تغيير فروشنده توسط كشورهاي خريدار نفت است. در ابتدا بايد عنوان كرد كه تعداد بسيار كمي از كشورهاي معاف از اين امتياز استفاده كردند.

روزنامه آرمان در مطلبي نوشت: با نزديك‌شدن به زمان پايان‌يافتن مهلت شش‌ماهه آمريكا براي مشتريان نفت ايران، بازي رواني مقامات آمريكايي نيز آغاز شد و برايان هوك نماينده ويژه آمريكا در امور ايران نيز در اين زمينه به خبرنگاران اعلام كرد كه براي دستيابي به هدف «صفر كردن همه صادرات نفت ايران»، شرايط بازار نفت در سال جاري ميلادي بهتر از سال 2018 ميلادي است. بازي آمريكايي‌ها با عبارت «معافيت‌ از تحريم‌هاي نفتي» ادامه پيدا كرد تا اينكه روز گذشته مشخص شد كه آنها هنوز قصد ندارند به واقعيت بازار تن دهند. طي هفته‌هاي اخير، مطالب مختلفي در تحليل رفتار آمريكايي‌ها درباره تمديد معافيت‌هاي نفتي منتشر شد كه در عمده اين مطالب لغو كل معافيت‌هاي نفتي اقدامي دور از واقعيت‌هاي بازار جهاني نفت تعبير مي‌شد. چراكه صاحب نظران اقتصادي بر اين باور بودند كه ترامپ نمي‌تواند ريسك نابساماني بازار نفت را بپذيرد و خود را درگير پديده جديدي سازد. ديگر اينكه به صفر رساندن صادرات نفت ايران رويايي تعبير نشدني است، چون ايران مسيرهاي متعددي را به اين منظور تعريف كرده است. اما خبرهايي كه ديروز منتشر شد نشان داد سياستمداران آمريكايي كماكان بر بلوف نفتي خود پافشاري مي‌كنند؛ بلوفي كه تبعاتي براي بازارهاي جهاني نفت خواهد داشت.

**تحليل آثار لغو معافيت‌هاي نفتي بر اقتصاد ايران از نظر كارشناسان
روزنامه شرق به نقل از'فريدون بركشلي' رئيس مركز مطالعات انرژي وين نوشت: كيفيت و مشخصات نفت ايران به ‌صورت خالص يا براي مخلوط‌كردن بسيار مهم است... عرضه مازاد نفت سبك و فوق‎سبك اكنون در بازار به ‌صورت مازاد وجود دارد كه با نفت ايران متفاوت است؛ به همين دليل نفت ايران به نفتي پراهميت براي جهان تبديل شده و پالايشگاه‌ها به آن نياز دارند.
'ايمان ناصري' مديركل خاورميانه مؤسسه مشاوران بازار نفت و گاز FGE نيز با بيان اينكه چند سناريو در برابر ايران براي صادرات نفت وجود دارد، مي‌گويد:‌ در حال حاضر بر اساس برآوردها، صادرات نفت ايران بين يك تا يك ميليون و صد هزار بشكه در روز است. ايران مي‌تواند در بدبينانه‌ترين حالت، بين 200 تا 300 هزار بشكه بفروشد كه آن هم با قاچاق امكان‌پذير خواهد بود. در خوشبينانه‌ترين حالت هم چيزي بين 400 تا 500 هزار بشكه در روز صادرات خواهيم داشت. در بدترين پيش‌بيني، اگر ايران نتواند با خريداران به توافق برسد، ممكن است صادرات نفت ايران به صفر هم برسد كه امري تقريبا ناممكن است.
'محمدتقي فياضي' كارشناس اقتصادي، درباره تاثير لغو معافيت‎هاي تحريمي نفت بر بودجه كشور، گفت: دولت در قانون بودجه سال جاري پيش‎بيني كرده است كه 1.5 ميليون بشكه نفت صادر كند. اگرچه اين امكان محتمل نيست، اما اگر تحريم‎هاي نفتي در عمل موفق باشد و صادرات نفت را صفر كند، به معناي حذف درآمد 150 هزار ميلياردتوماني از محل صادرات نفت خواهد بود كه دولت در قانون بودجه در نظر گرفته است. در صورت كاهش هر كسري از اين مقدار صادرات نيز به همان ميزان اثر را بر تحقق منابع بودجه و در نتيجه عدم تخصيص‎ها شاهد خواهيم بود.
'احمد اميني‎خواه' كارشناس اقتصادي، درباره تاثير لغو معافيت‎هاي تحريم نفتي بر اقتصاد ايران گفت: اين اتفاق مانند يك شوك به اقتصاد ايران وارد شد و چه از نظر اعتماد كلي نسبت به آينده و چه از جهت كاهش درآمدهاي دولت بر اقتصاد ايران اثر خواهد گذاشت. دولت در قانون بودجه پيش‌بيني فروش 1.5ميليون بشكه را در نظر گرفته كه اگر اين عدد به 400 يا 500 هزار بشكه در روز برسد، باعث كسري بودجه بزرگي خواهد شد. بنابراين اگر دولت فقط بخواهد از هزينه‌هاي خود بكاهد، نيز مجبور به چاپ پول بدون پشتوانه خواهد شد كه باعث شوك‌هاي شديد در بازار خواهد بود.
اميني‎خواه در پايان گفت: اگر سياست آمريكا براي كاهش شديد صادرات نفت ايران به نتيجه برسد، طبقه متوسط آسيب شديدي خواهد ديد و سطح رفاه عمومي جامعه نيزكاهش قابل توجهي خواهد داشت.

'هادي حق‌شناس' نماينده سابق مجلس و كارشناس مسائل اقتصادي دراين باره به آفتاب يزد مي‌گويد: 'اين بازي خطرناكي است كه آمريكايي‌ها آغاز كردند و از اين پس ديگر تنها موضوع اقتصادي در كار نخواهد بود به عبارت ديگر مسائل، بيشتر جنبه سياسي و امنيتي به خود مي‌گيرد. بديهي است كه اگر اين كشورها با فشارآمريكا از ايران نفت نخرند بدان معناست كه ديگر از تنگه هرمز و خليج فارس نفت ايران عبور نخواهد كرد.'
يك كارشناس انرژي نيز در اين باره به آفتاب يزد مي‌گويد: ' اگر آمريكا واقعا مي‌خواهد تا در سطح عملياتي آنچه كه پمپئو ديروز گفت را انجام دهد، آن موقع است كه بايد به گذشته ايران بازگرديم؛ به تجربياتي كه در زمان جنگ و البته تحريم‌هاي چهارگانه داشتيم و روش‌هايي را كه در آن اوقات براي ادامه تبادلات نفتي به كار مي‌برديم. ازاينجا به بعد به تدابير كارشناسان، مسئولان و سياستمداران عرصه خارجه بر مي‌گردد كه چگونه شرايط فعلي را مديريت كنند.بايد فعال باشيم.'

**مديريت بازار نفت با كمك امارات و عربستان
در بخشي از سرمقاله روزنامه مردم سالاري با عنوان 'چالش‌هاي تصميم نفتي آمريكا' آمده است: اين سوال مطرح است در حالي كه رئيس‌جمهوري آمريكا شش ماه پيش گفته بود نمي‌خواهد قيمت‌هاي نفت در بازارهاي جهاني افزايش يابد و نمي‌خواهد نقش قهرمان را بازي كند؛ واشنگتن در شرايط كنوني كه بازار با احتمال بي ثباتي‌هاي بيشتر رو به رو است، چگونه چنين تصميم راديكالي اتخاذ كرده است؟
پاسخ بخشي از اين سوال در رايزني‌هاي اخير وي با مقامات امارات و عربستان نهفته است كه به گفته وزير خارجه آمريكا قرار است با كمك آنان بازار را مديريت و از افزايش قابل توجه قيمت‌هاي نفت جلوگيري كند. اما پمپئو همچنين گفته است بازار نفت را به كمك عربستان، امارات و نيز خود آمريكا، از طريق افزايش توليد، مديريت خواهدكرد. آمريكا، كه اكنون به بزرگترين توليدكننده نفت جهان تبديل شده و دوازده ميليون و دويست هزار بشكه نفت در روز توليد مي‌كند و نيز تصميم گرفته است تا دو سال آينده به صادر‌كننده خالص نفت تبديل شود، براي نيل به اين هدف به قيمت‌هاي بالاتر نفت نياز دارد و از اين نگاه، پايان دادن به معافيت‌هاي خريد نفت ايران همزمان با بي ثباتي در حداقل دو كشور ديگر عضو اوپك چندان غيرقابل درك نيست.

**واكنش وزارت خارجه به عدم تمديد معافيت براي خريداران نفت ايران
به گزارش روزنامه همدلي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به اقدام اخير آمريكا در زمينه تحريم هاي نفتي گفت: با توجه به غيرقانوني بودن اصل تحريم‌هاي مورد نظر، جمهوري اسلامي ايران اصولا ارزش و اعتباري براي معافيت هاي اعطايي بر تحريم ها قائل نبوده و نيست.

**واكنش كشورهاي ديگر به تصميم آمريكا عليه ايران
به گزارش تارنماي انتخاب، بانك انگليسي باركلي هشدار داد توقف صادرات نفت ايران بازار جهاني را در كوتاه‌مدت با مشكل عرضه مواجه خواهد كرد. اين بانك انگليسي افزود كه تصميم دولت آمريكا به عدم تمديد معافيت‌ها احتمال دارد باعث فراتر رفتن متوسط قيمت نفت برنت از 70 دلار در سال جاري ميلادي شود.

ايسنا به نقل از رويترز نوشت: 'هيروشيگ سكو' وزير صنعت و تجارت ژاپن روز سه‌شنبه گفت كه ژاپن پيش‌بيني مي‌كند كه تصميم آمريكا براي عدم تمديد معافيت‌هاي تحريم‌هاي نفتي ايران، تأثير محدودي بر اين كشور (ژاپن) داشته باشد.
وزير صنعت و تجارت ژاپن گفته است كه اين كشور در پي تصميم آمريكا براي عدم تمديد معافيت‌هاي تحريم‌هاي نفتي ايران، از ذخاير ملي نفت خود بهره‌برداري نخواهد كرد و اخيرا اتكاي خود را به تامين نفت خام ايران كاهش داده است.

نامه نيوز به نقل از تسنيم نوشت: وزير نفت هند در واكنش به عدم تمديد معافيت ها از تحريم نفتي آمريكا عليه ايران گفت هند براي جبران از دست دادن نفت ايران نفت بيشتري از سايرتوليدكنندگان دريافت خواهد كرد.
'درمندرا پرادهان' افزود: هند طرح حساب شده اي را براي عرضه كافي نفت به پالايشگاه هاي اين كشور تهيه كرده است.

**مخاطرات بازار جهاني نفت بدون ايران
ايسنا نوشت: اغلب كارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند بازار جهاني انرژي بدون حضور ايران ميسر نبوده و امكان بالا رفتن بيش از حد قيمت نفت امري محتمل است. شاهد اين مدعا نيز افزايش قيمت نفت در بازار جهاني امروز بود كه بيشترين مقدار خود را در سال جاري ميلادي با 3 درصد افزايش تجربه كرد.
علاوه بر اين گزينه، نبود توان فني بيش از اندازه از سوي عربستان و امارات با وجود ادعاي افزايش ميزان توليد، آداپته شدن پالايشگاه‌هاي نفتي كشورهايي نظير ژاپن و چين با نفت خام صادراتي ايران و نيز آشفته شدن معادلات بازار بر اثر تنش ممكن آينده نفتي جهان را با بحران مواجه خواهد كرد.

رسانه هاي اصولگرا
..........................
**افزايش قيمت نفت بعد از اعلام حذف معافيت مشتريان نفت ايران
در تيتر نخست روزنامه كيهان با عنوان 'خيال‌پردازي ترامپ و زمزمه نفت 100 دلاري' آمده است: به محض اعلام خبر اقدام جديد آمريكا عليه نفت ايران، قيمت هاي جهاني دچار نوسان شد. به گزارش ايسنا، بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريكا 2.9 درصد افزايش يافت و به 65.87 دلار در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات آتي نفت برنت با 3.3 درصد افزايش، به 74.31 دلار در هر بشكه رسيد.
كيهان افزود: خبرگزاري رويترز در تحليل افزايش قيمت نفت نوشت كه دوشنبه قيمت نفت پس از آنكه برخي منابع آگاه اعلام كردند آمريكا معافيت تحريمي كشورهاي خريدار نفت ايران را لغو خواهد كرد، افزايش يافت...
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: پس از انتشار خبر حذف معافيت مشتريان نفتي ايران، وزارت نفت كشورمان هم واكنش نشان داد، واكنشي كه به اعتقاد كارشناسان چندان محكم نبود؛ چرا كه اين اظهارات از سوي يك مقام آگاه مطرح گرديد و از سوي ديگر از شدت برخورد با اين موضوع خبري نبود... برخورد منفعلانه دولت با اقدامات خصمانه و آشكار آمريكايي‌ها و همپيمانان منطقه‌اي او در حالي صورت مي‌گيرد كه آمريكا تلاش مي‌كند با استفاده از توان توليد نفت اين كشورها، ايران را از بازار انرژي بيرون كند.

**ايجاد چالش در بازار نفت جهاني با اقدام اخير آمريكا عليه نفت ايران
وطن امروز نوشت: يورونيوز در‌باره افزايش قيمت نفت بعد از اعلام خبر حذف معافيت خريداران نفت ايران نوشت كه تحليلگران بر اين باورند قطع صادرات نفت ايران آن هم در حالي كه 2 صادركننده مهم ديگر نفت يعني ونزوئلا و ليبي با بحران سياسي دست به گريبانند، بازار نفت جهاني را به‌طور جدي دچار چالش خواهد كرد.
به نظر مي‌رسد ترامپ قصد دارد با حذف ايران از بازار صادرات نفت، براي حل‌وفصل مشكل تامين نفت‌خام بازارهاي جهاني بيش از گذشته بر عربستان‌سعودي تكيه كند. رئيس‌جمهوري آمريكا هفته گذشته به‌صورت تلفني با محمد بن‌سلمان، وليعهد عربستان گفت‌وگو كرده و بنا بر اعلام كاخ سفيد موضوع اين گفت‌وگو راه‌هاي «حفظ حداكثر فشار بر ايران» بوده است.

روزنامه صبح نو در مطلبي با عنوان 'رؤياي دست‌نيافتني آمريكا' نوشت: دولت ترامپ مي‌خواست صادرات نفت ايران را تا ماه نوامبر 2018 (آبان‌ سال گذشته) به صفر برساند. او گفته بود هيچ استثنايي درباره واردات نفت ايران در نظر گرفته نمي‌شود و كشورهايي كه ميزان واردات نفت خود را از ايران به صفر نرسانند، مجازات خواهند شد؛ اما مجبور به اعطاي معافيت نفتي به هشت كشور شد. حالا او در رجزخواني ديگري مي‌گويد اين معافيت‌ها تمديد نمي‌شود، آن‌هم در شرايطي كه بيشتر كشورهاي صادركننده نفت در بحران داخلي به سر مي‌برند.

'دين هندرسون'، تحليلگر آمريكايي در مصاحبه با خبرگزاري تسنيم گفت: اقدام دولت ترامپ در حذف معافيت‌ها براي كشورهايي كه بدون وجود تحريم‌ها در وهله اول خريدار نفت ايران هستند، قيمت نفت در بازارهاي جهاني را افزايش خواهد داد.
وي در ادامه افزود: عدم عرضه نفت ايران مي‌تواند قيمت‌ها را افزايش داده و اقتصاد جهان كه همين الان هم متزلزل است را وارد ركود خواهد كرد. اين موضوع، از لحاظ اقتصادي به نفع توليدكننده‌هاي نفت مانند ايران و ونزوئلا خواهد شد و به كشورهاي واردكننده نفت لطمه مي‌زند.
هندرسون در ادامه تصريح كرد اين اقدام موجب خواهد شد آمريكا در جامعه جهاني بيش از پيش منزوي شود.

** ناتواني عربستان در جايگزين كردن نفت ايران در بازار
روزنامه جوان نوشت: ترامپ براي اجراي سياستِ به صفر رساندن صادرات نفت ايران، حساب زيادي روي عربستان باز كرده است اما افزايش شديدي كه در ماه اكتبر گذشته در رابطه با قيمت نفت اتفاق افتاد، نشان داد كه عربستان و ديگر متحدان آمريكا در منطقه و اوپك نمي‌توانند كمبود عرضه نفت ايران در بازار را جبران كنند.
دولت ترامپ در پي نااميدي از افزايش توليد نفت اوپك، استفاده از ذخاير استراتژيك خود را نيز براي تامين نفت مشتريان آسيايي ايران و افزايش فشارها بر كشورمان در دستور كار قرار داده است. مايك پمپئو نيز روز گذشته پس از اعلام لغو معافيت‌هاي نفتي ايران كه آمريكا اكنون خود نيز به يك صادركننده بزرگ نفت تبديل شده و مي‌تواند در كنار عربستان به تنظيم بازار نفت كمك كند. اما اين مسئله اگرچه ممكن است باعث آرامش نسبي در بازار نفت شود، ولي به دليل محدود بودن ذخاير استراتژيك آمريكا و همچنين هزينه‌بر و زمان‌بر بودن انتقال محموله‌هاي نفتي از آمريكا به آسيا نخواهد توانست نگراني بازار از تحريم نفتي ايران را به طور كامل رفع كند.

** واكنش كشورهاي ديگر به اقدام آمريكا عليه ايران
تسنيم مي نويسد: 'مولود چاووش‌اوغلو' وزير امور خارجه تركيه با انتقاد از تصميم آمريكا براي عدم‌تمديد معافيت از تحريم خريد نفت ايران گفت زماني كه آمريكا به ديگر كشورها مي‌گويد از كجا نفت بخرند رفتارش همانند شيطان است.
وزير امور خارجه تركيه كه با شبكه ان‌تي‌وي صحبت مي‌كرد، گفت: پيشنهاد خريد نفت از كشور ديگري به‌جاي ايران، گنده‌گويي است.
وي اضافه كرد: مشخص كردن اينكه به‌جاي خريد نفت از ايران از كدام كشور نفت خريداري شود، عبور از مرزهاي مجاز است.

تسنيم در مطلبي ديگر به واكنش ژاپن، چين و كره جنوبي نسبت به عدم‌تمديد معافيت مشتريان نفت ايران پرداخت و افزود: 'هيروشيگه سكو' وزير اقتصاد و تجارت ژاپن در كنفرانس خبري خود به خبرنگاران گفت كه دولت ژاپن پس از تصميم آمريكا نيازي به استفاده از ذخاير داخلي نفت خود نمي‌بيند....
همچنين وزارت خارجه چين دوشنبه در واكنش به تصميم واشنگتن با انتشار بيانيه‌اي تأكيد كرد: پكن همواره با اعمال تحريم‌هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران مخالفت كرده است.
'گنگ شوانگ' سخنگوي وزارت خارجه چين در كنفرانس خبري گفت: همكاري‌هاي دوجانبه پكن با تهران مطابق با قانون است.
از سوي ديگر وزارت خارجه كره جنوبي در بيانيه‌اي اعلام كرد: دولت كره جنوبي در همه سطوح در حال مذاكره با ايالات متحده براي تمديد معافيت‌ها بوده است و تلاش‌هاي خود را در اين زمينه تا ضرب‌الاجل دوم (12 اريبهشت ماه) ادامه مي‌دهد.

خبرگزاري فارس در گزارشي با تيتر 'واكنش اروپا به اقدامات ضدايراني آمريكا؛ سكوت' مي نويسد: اتحاديه اروپا كه سال گذشته از عزم خود براي مقاومت در برابر اقدامات يكجانبه آمريكا عليه ايران صحبت مي‌كرد، در ماه‌هاي گذشته در برابر هر اقدام ضدايراني آمريكا به سكوت و نهايتا بيانيه‌اي خنثي كه در آن ايران به خويشتن‌داري توصيه شده، بسنده كرده است.

**واكنش آمريكا به احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوي ايران
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويترز، يكي از مقامات دولت آمريكا هر گونه تلاش تهران براي بستن تنگه هرمز در پاسخ به تمديد نشدن معافيت خريداران نفت ايران، ناموجه و غيرقابل قبول خواند.
اين مقام كه نامش فاش نشده در جمع خبرنگاران گفت: رئيس‌جمهور ترامپ مطمئن است كه به دنبال عدم تمديد معافيت خريداران نفت ايران، عربستان و امارات متحده عربي به تعهدشان براي جبران كسري بازار نفت عمل خواهند كرد.
مهر افزود: روز گذشته 'عليرضا تنگسيري' فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران گفته بود كه چنانچه جلوي استفاده ايران از تنگه هرمز گرفته شود، سپاه پاسداران اين تنگه را خواهد بست.

** صفر شدن صادرات نفت ايران محقق نخواهد شد
در بخشي از گزارش خبرگزاري دانشجو با عنوان ' آسيا در مقابل ترامپ؟' آمده است: مشتريان عمده نفتي ايران از تركيه و هند تا ژاپن و چين بدون شك به نفت ايران نياز جدي و مبرمي دارند و براي اينكه در مسئله توليد و اقتصاد اين كشورها خللي ايجاد نشود از هم اكنون به دنبال مسئله رايزني براي تمديد معافيت‌هاي تحريمي و خريد نفت از ايران هستند؛ اگرچه فشارهاي ايالات متحده آمريكا بر اين كشورها براي عدم خريد و يا حداقل كاهش جدي خريد نفت از ايران بسيار جدي است، اما مسئله جدي‌تر نياز اين كشورها به نفت است. لذا اگر اين كشورها نتوانند در سايه معافيت‌هاي تحريمي كماكان به خريد نفت از ايران ادامه دهند، يقيناً به فكر مجوزهاي ديگر قانوني براي خريد نفت از ايران اقدام خواهند كرد چون تحريم‌هاي اين دوره تنها مختص به ايالات متحده آمريكاست و مي‌توان از طريق ساير نهادها و ارگان‌هاي بين‌المللي نسبت به خريد نفت از ايران اقدام كرد، هرچند كه اين فشارها راه بسيار سخت و پرپيچ و خمي را براي خريد نفت از ايران فراهم كرده است. پس نمي‌توان گفت كه مسئله صفر شدن نفت ايران محقق خواهد شد.
پژوهشم**9054**9026**1025
۰ نفر