۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۳
کد خبر: 83289488
T T
۰ نفر
بازگشت به اتحادهاي دوران جنگ سرد

تهران- ايرنا- رهبر كره شمالي پس از گفتگوهاي بي نتيجه با رئيس جمهور آمريكا، به دنبال متحدي جديد است و تمايل دارد كه با متحد خود در زمان جنگ سرد يعني روسيه ارتباط تجاري و سياسي نزديكي داشته باشد، تا به آمريكا نشان دهد در عرصه بين الملل چندان تنها نيست.

به گزارش خبرنگار ايرنا، خبرگزاري دولتي كره شمالي اعلام كرده است كه كيم جونگ اون، رهبر اين كشور با ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه، ديدار مي‌كند. اين نخستين ديدار كيم جونگ اون با ولاديمير پوتين خواهد بود. ديميتري پسكوف، سخنگوي كاخ كرملين، نيز تاييد كرده كه ديدار ولاديمير پوتين و كيم جونگ اون تا پايان ماه آوريل يعني در هفته آينده انجام خواهد شد.
به گزارش رويترز، به نظر مي‌رسد به دنبال ناكامي نشست دوم دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريكا و كيم جونگ اون رهبر كره شمالي در هانوي پايتخت ويتنام، اكنون رهبر كره شمالي در صدد حمايت روسيه و ديگر كشور از برنامه توسعه اقتصادي خود است.
در هفته گذشته كيم جونگ اون در نامه‌اي به ولاديمير پوتين آمادگي خود را براي همكاري و توسعه روابط ميان دو كشور اعلام كرد. در اين نامه آمده بود: «من آماده همكاري نزديك با شما در راستاي توسعه استوار و سازنده روابط دوستانه قديمي ميان كره‌ شمالي و روسيه هستم كه اين همكاري، لازمه دوران جديد و دفاع از صلح و امنيت شبه جزيره كره و باقي جهان است.» رهبر كره‌ شمالي همچنين براي پوتين آرزوي سلامتي و موفقيت بزرگتر در دوران مسئوليت خود و براي مردم روسيه آرزوي كاميابي كرده است.
ترامپ و اون چهارشنبه 27 فوريه 2019 /8 اسفند 1397 براي دومين بار در هانوي، پايتخت ويتنام با هم ديدار كردند. پيش از آن اين دو 12 ژوئن 2018/ 28 خرداد 1397 در سنگاپور براي نخستين بار با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كرده بودند. اما عملا ديدار و گفتگوهاي رئيس جمهور آمريكا و رهبر كره شمالي نتيجه اي در بر نداشت.
همزمان با گفتگو هاي آمريكا و كره شمالي سرگئي لاوروف به عنوان نخستين وزير خارجه روسيه در 9 سال گذشته به پيونگ يانگ سفر كرد. لاوروف در ديدار با جونگ اون كه 10 خرداد 1397 برگزار شد، علاوه بر بررسي روابط دو جانبه، اوضاع شبه جزيره كره و مسائل بين المللي، پيام ولاديمير پوتين رييس جمهوري روسيه را به رهبر كره شمالي تحويل داد كه در آن خواستار موفقيت ديپلماسي اخير براي حل مسائل منطقه شده بود. وزير امور خارجه روسيه در اين ديدار از رهبر كره شمالي براي سفر به روسيه دعوت كرد، و گفت «بسيار خوشحال خواهيم شد در مسكو از شما استقبال كنيم.»
اكنون ديدار رهبر كره شمالي با ولادمير پوتين پيام مستقيمي به دونالد ترامپ است، اينكه كره شمالي در صورت عدم همكاري آمريكا گزينه هاي ديگري نيز براي همكاري اقتصادي دارد. از سوي ديگر اين ديدار موضع مسكو را به عنوان يك بازيكن مهم در شبه جزيره كره تثبيت خواهد كرد.

**بازمانده جنگ سرد
كره شمالي كشوري ساخته جنگ سرد است، بعد از آنكه شبه جزيره كره پس از جنگ جهاني اول توسط اتحاد جماهير شوروي و ايالات متحده آمريكا تقسيم شد، اين شبه جزيره به ميدان جنگ نيابتي دو ابرقدرت شرقي و غربي تبديل شد، كره شمالي در قسمت شمال شرقي خود مرز كوچكي با شوروي داشت، اكنون نيز همين مرز را با روسيه دارد، در زمان جنگ سرد شوروي، كره شمالي را به زراد خانه سلاح هايي تبديل كرد كه تصور مي كرد زماني در مقابل ايالات متحده به كار خواهد برد. تجهيزات نظامي دوران اتحاد جماهير شوروي هنوز هم در كره شمالي مورد استفاده قرار مي گيرند.
علاوه بر اينكه كره شمالي كشوري كمونيستي و هم راستا با ايدئولوژي كمونيستي اتحادجماهيرشوروي بود اين كشور روابط اقتصادي نزديكي با شوروي داشت. در دوران جنگ سرد در دهه هاي 1970 و 1980 حدود نصف تجارت خارجي كره شمالي با شوروي بود. علاوه بر اين در دوران اتحادجماهيرشوروي كالا، اعتبارات و كمك هاي فني به كره شمالي ارائه مي شد. با پروژه هاي مشترك بين دو كشور، 70درصد از برق، 50درصد از كود شيميايي و 40درصد از فلزات آهني مورد استفاده در اقتصاد كره شمالي تامين مي شد. كره شمالي به عنوان بخشي از پرداخت بدهي هاي خود زندانيان پيونگ يانگ را براي كار به سيبري مي فرستاد.
پس از فروپاشي شوروي، مسكو دچار معضلات بي شمار اقتصادي شد و تجارت ميان روسيه و كره شمالي به پايان رسيد اگرچه خلاء روسيه توسط چين پر شد.
**احياي مجدد روابط
اما با به قدرت رسيدن پوتين كره شمالي بار ديگر ارزش استراتژيك پيدا كرد. دولت روسيه در زمان پوتين از آزمايش سلاح هاي هسته اي و برنامه موشك هاي بالستيك كره شمالي انتقاد كرد. روسيه در مذاكرات شش جانبه خلع سلاح هسته اي همراه با چين، ايالات متحده، ژاپن، كره جنوبي و كره شمالي شركت كرد. پس از آزمايش هاي هسته اي كره شمالي روسيه در سال 2014 به تحريم هاي غرب عليه كره شمالي راي مثبت داد. اما چين و روسيه به روابط اقتصادي خود را با كره شمالي ادامه دادند و نقض تحريم ها را پنهان كردند. اما عملا 90 درصد تجارت كره شمالي با چين بود.
حتي پس از اعمال تحريم هاي غرب عليه روسيه به علت مداخله در اوكراين و الحاق كريمه به خاك خود، روسيه روابط خود را با كره شمالي تقويت كرد تا اهرم فشاري در مقابل غرب داشته باشد.
پس از آنكه در سال 2017 چين به صراحت به رهبري كره شمالي تهديد كرد كه اگر اين كشور بار ديگر دست به آزمايش هسته‌اي بزند، پكن تحريم‌هايي يك جانبه عليه كره شمالي وضع خواهد كرد. خبرگزاري مركزي كره شمالي بارها از روسيه به عنوان كشوري دوست كه مي تواند جايگزين چين شود ياد كرد. در واقع پيونگ يانگ نيز از افزايش حمايت روسيه آن هم در زماني كه چيني ها تمايل زيادي براي حمايت از كره شمالي نشان نمي دهند، استقبال مي كند. ديدار اخير كيم جونگ اون با ولاديمير پوتين ديداري نمادين و در عين حال مهم است.
9229