۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۱۳
کد خبر: 83289489
T T
۰ نفر
معاون وزير علوم: 260 ميليون دلار محصول دانش بنيان از كشور صادر شد

شيراز-ايرنا- معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: 260 ميليون دلار از محصولات توليدي شركت هاي دانش بنيان مستقر در پارك هاي علم و فناوري كشور، ظرف يك سال گذشته به خارج صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا مسعود برومند، سه شنبه در نشست با فعالان علم و فناوري و شركت هاي فناور و دانش بنيان مستقر در پارك علم و فناوري استان فارس در شيراز بيان داشت: كيفيت محصولات، اصل مهمي است كه بايد مد نظر شركت هاي دانش بنيان و فناور قرار گيرد تا مشتري از كالاهاي توليدي اين شركت ها رضايت كامل داشته باشد.
وي، با تاكيد بر عزم راسخ دولت در حمايت از شركت هاي دانش بنيان و فناور اظهار داشت: دولت با هدف پشتيباني از پارك هاي علم و فناوري، اقدامات بي نظيري در سال 98 انجام داده كه يكي از آنها افزايش 74 درصدي بودجه اين پارك هاست و بيشترين افزايش بودجه امسال را اين حوزه داشته و اين بيانگر اهميت حوزه فناوري براي دولت است.
برومند ادامه داد: هم اينك 62هزار نفر در پارك هاي علم و فناوري كشور شاغل هستند و 17سال است كه از عمر فعاليت اين پارك ها سپري مي شود.
وي افزود: در حال حاضر 42 پارك علم و فناوري و 196مركز رشد در ايران وجود دارد و شمار واحدهاي فناور مستقر در پارك هاي علم و فناوري كشور بيش از شش هزار شركت است كه حدود يك سوم از آنها دانش بنيان است.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بيان كرد: توسعه كسب و كارهاي دانش بنيان كار دشواري است و بسياري از كشورها در اين مساله ناموفق عمل كرده اند.
برومند، به پاره اي از موانع فراروي شركت هاي دانش بنيان در كشورمان اشاره كرد و گفت: يكي از موانع اصلي اين است كه اين شركت ها نمي توانند از تسهيلات بانكي استفاده كنند و منابع مالي پارك هاي علم و فناوري هم بسيار اندك است و قادر به حمايت كافي از اين شركت ها نيستند.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: شركت هاي دانش بنيان و فناور اگر مشكلي در حوزه اخذ تسهيلات بانكي دارند مي توانند اين موارد را مطرح و نسبت به طرح شكايت اقدام كنند تا سريعا به اين موارد رسيدگي شود.
وي، موضوع تجاري‌سازي محصولات را يكي ديگر از مشكلات شركت هاي دانش بنيان و فناور برشمرد و اظهار داشت: بعضي از شركت هاي بزرگ در كشور ما به شركت هاي دانش بنيان مستقر در پارك هاي علم و فناوري به چشم رقيب مي نگرند در صورتي كه شركت هاي بزرگ و كوچك مي توانند با هم‌ افزايي فناورانه، نقش مكمل يكديگر را بازي كنند و اين مساله اي است كه در كشورهاي پيشرفته در حوزه فناوري نهادينه شده است.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، از نداشتن شجاعت تصميم گيري در برخي از مديران، به عنوان يكي از موانع پيش روي شركت هاي دانش بينان ياد كرد و گفت: محدوديت هاي ناخواسته و خود خواسته اي در حوزه فناوري وجود دارد كه بايد حل شود تا مسير پيشرفت شركت هاي دانش بنيان هموار و توسعه اقتصادي در كشور محقق شود.
وي ادامه داد: يكي از مشكلات شركت هاي دانش بنيان در حوزه توليد دارو، اخذ مجوزهاست كه اين مساله در كشورهاي ديگر هم وجود دارد و بايد نگرش بدبينانه در اين باره كنار گذاشته شود.
برومند، همچنين به برخي از اظهارات مطرح شده در مورد ايجاد پارك هاي علم و فناوري تخصصي در حوزه پزشكي در كشور اشاره و بيان كرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، نه مي تواند و نه منطقي است كه زنجيره اي جداگانه مانند پارك هاي علم و فناوري كه اكنون در كشور فعال هستند، ايجاد كند و تنها راه حل موجود در اين زمينه افزايش هم افزايي و همكاري با پارك هاي علم و فناوري است.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: ارتباط گيري وزارت بهداشت با پارك‌هاي علم و فناوري بايد افزايش يابد تا شركت هاي تخصصي و دانش بنيان بخش درمان و بهداشت نيز در اين محيطي كه اكنون وجود دارد، فعاليت خود را گسترش دهند.
وي اظهار داشت: يكي از سياست هاي وزارت علوم مبتني بر اين است كه ارتباط پارك هاي علم و فناوري با دانشگاه هاي علوم پزشكي و ساير دانشگاه ها افزايش يابد و حتي اگر اين امكان وجود داشته باشد بايد محل برخي از پارك هاي علم و فناوري را به كنار دانشگاه ها انتقال داد.
برومند در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بيشترين شكايت هاي شركت هاي دانش بنيان و فناور مستقر در پارك هاي علم و فناوري در سال 97 مربوط به حوزه شناسايي و دانش بنيان بودن شركت ها و همچنين مشكلات گمركي بود.
او بيان كرد: حوزه دانش بنيان، نيازمند صبوري است و بايد ارتباطات شركت هاي فعال در اين حوزه نيز تقويت شود.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري همچنين بيان كرد: اين وزارتخانه در حال كوتاه كردن فرآيندها در حوزه فناوري است و حتي اختيارات و كارهاي اجرايي در اين زمينه به استانها واگذار خواهد شد.

**لزوم توجه به تحقيق و پژوهش در توليدات دانش بنيان
رئيس پارك علم و فناوري استان فارس نيز اين نشست اظهار داشت: شركت هاي دانش بنيان نياز دارند كه رابطه بين دانشگاه ها و پارك علم و فناوري به ويژه در حوزه تحقيق و پژوهش افزايش يابد.
فريد مُر افزود: برخي از موانعي كه در حوزه فناوري وجود دارد بايد با انجام كارهاي فرهنگي برطرف شود تا هم‌افزايي فناورانه به ويژه در بين فعالان اين عرصه افزايش يابد.
وي ادامه داد: به عنوان نمونه، اخذ مجوز براي ساخت دارو، نيازمند دريافت 19مجوز است در صورتي كه وارد كننده به راحتي اقدام به واردات حجم زيادي از همان دارو مي كند.
رئيس پارك علم و فناوري استان فارس اضافه كرد: تا زماني كه اين گونه تعارضات در كشور ما وجود دارد نمي توان انتظار داشت كه شركت هاي دانش بنيان به راحتي بتوانند كار و پيشرفت كنند و اميدواريم كه دولت مسير پيش روي شركت هاي دانش بنيان را هموار كند.

**شركت ها ماموريت گرا شوند
رئيس پارك علم و فناوري استان فارس همچنين بر لزوم توجه به ماموريت گرا كردن فعاليت اينگونه پارك‌ها تاكيد كرد و افزود: اكنون شركت هاي مستقر در اين پارك ها، عرضه گرا هستند و محصولاتي را توليد مي كنند كه بعد به مرحله تجاري سازي رسانده و در نهايت روانه بازار كنند در صورتي كه مي توان با سفارش محصولات و ماموريت گرا كردن فعاليت اين شركت ها گام موثري در موفقيت آنها و در نتيجه توسعه اقتصادي كشور برداشت.
مُر بيان كرد: هم اينك 321 شركت فناور در پارك علم و فناوري استان فارس مستقر است كه از اين تعداد 57 شركت دانش بنيان است و در مجموع اين شركت ها موجب ايجاد اشتغال براي يك هزار و 626 نفر شده و در سال 97 نيز شش ميليون و 850 هزار دلار صادرات داشتند.
9873 /6118