۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۳۷
کد خبر: 83289515
T T
۰ نفر

وقتي نقاش اروميه اي اثرش را به سيل مي سپارد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۳۷
کد خبر: 83289515
وقتي نقاش اروميه اي اثرش را به سيل مي سپارد

اروميه - ايرنا - «عليرضا قوجاري» نقاش صاحب تكنيك اروميه اي با هدف ابراز همدردي با سيل زدگان لرستان و همزمان با نواي موسيقي «لري» اثر خود را به سيل سپرد تا طبيعت قهر خود را به مهر تبديل كند.

به گزارش ايرنا اين بار قلم موي اين نقاش برجسته براي فرونشاندن خشم طبيعت چرخيد تا در دياري كه سيل خنده ها را به گريه تبديل كرده بود، هنرش مايه تسكين طبيعت شود.
اين حقيقتي است كه از گذشته هاي دور آنجا كه خشم طبيعت فرو نمي نشيند، آسمان و زمين قهر مي كند تا چرخ زندگي آهسته تر بچرخد؛ اينجاست كه هنرمند متعهد براي نشاندن گل لبخند بر لبان سيل زدگان آستين همت بالا مي زند و هنر خود را با شور و اشتياق تمام در مناطق آسيب ديده به خدمت مي گيرد.
اثر نقاشي «قوجاري» همگام با اجراي «چمي نوازي لري» يا همان موسيقي سوگ و عزا به اتفاق 2 نفر سرنانواز و دهل زن شكل گرفت؛ اين تابلوي چشم نواز در انتها و به شكل آييني به امواج خروشان سيل سپرده شد و به مانند رفتار انسان ها در دوران اساطيري هديه به خداي آب ها شد تا خشم و خروش آن فروكش كند.
اين هنرمند پس از بازگشت از اين سفر و در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه شايد اثر من قيمت بالايي داشت ولي در برابر رنج و عذاب هموطنانم اندك بود، افزود: بشر با وجود پيشرفت هاي امروزي همچنان در مقابل قهر طبيعت ناتوان است و براي آشتي با او بايد سخاوتمندانه رفتار كند.
وي افزود: از چهار سال گذشته با همراهي موسيقي، نقاشي مي كنم و طي 2 سال سپري شده به استان هاي مختلف و حتي چندين كشور سفر كرده ام تا با همگامي موسيقي آن نواحي تابلوهاي نقاشي خود را خلق كنم.
وي ادامه داد: موسيقي نواحي مختلف روح و آيين مردم آن نواحي را منعكس مي كند و من نيز همراه با موسيقي نقاشي مي كنم.
اين هنرمند برجسته آذربايجان غربي ادامه داد: سفر به استان ها، كشورها و مناطق مختلف و خلق آثار همراه با موسيقي محلي همان مناطق، زمينه ساز وحدت و همدلي و صلح و دوستي بين اقوام و اديان و مذاهب مختلف مي شود.
قوجاري اظهار داشت: از آنجا كه بنده در موسسه خيريه كودك فعاليت داشتم در ماجراي سيل لرستان هنگامي كه 17 كاميون حامل هداياي مردم و اصحاب فرهنگ و رسانه و اكيپي از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي به لرستان اعزام مي شد من نيز به نيابت از جامعه هنري استان به لرستان رفتم تا پيام صلح و دوستي را به هموطنان برسانم.
نقاش برجسته آذربايجان غربي با بيان اينكه مردم لرستان از مردم آذربايجان غربي قدرداني كردند، گفت: اين حركت موجب خوشحالي مردم مصيبت زده لرستان شد زيرا هم حامل پيام صلح و دوستي و مهرباني و هم حامل هدايا بودم.
وي ادامه داد: در اين سفر به توزيع كمك هاي مردمي نظارت شد تا به دست سيل زدگان برسد زيرا يكي از دغدغه هاي مردم رساندن به موقع كمك ها به دست مردم بود.
قوجاري بيان كرد: در لرستان جشنواره موسيقي طي فرودين سال جاري با هدف كمك به سيل زدگان برگزار شد و بنده نيز در اين جشنواره حضور يافتم و همراه با موسيقي بختياري اثري را خلق كردم كه بالاي 10 ميليون تومان قيمت داشت و اين اثر را به هموطنان لرستاني اهدا كردم.
وي ادامه داد: همچنين در منطقه «افرينه» پلدختر محلي براي اجراي «موسيقي سوگ و عزا» انتخاب كرديم و همراه با موسيقي «سوگ لري» نقاشي ديگري كشيدم و به رسم ديرينان و به نشان قرباني كردن براي پايان يافتن بلا به آب سپردمش.
به گزارش ايرنا، 17 كاميون حامل كمك هاي مردمي و اصحاب فرهنگ و رسانه آذربايجان غربي طي هفته هاي اخير راهي لرستان شد كه 250 بسته شامل لوازم ضروري زندگي براي اصحاب فرهنگ و رسانه آسيب ديده از سيل بود.
همچنين مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي به همراه كاروان اعزامي نيز در منطقه سيل زده لرستان حضور يافت.
براساس اين گزارش اين كاروان علاوه بر كمك هاي مردمي حامل پيام وحدت و همدلي و صلح و دوستي بود.
«عليرضا قوجاري» متولد 1347 شمسي در نقده، كارشناس ارشد تاريخ و هنر بوده و از سال 1385 شمسي در اروميه زندگي كرده و در موسسه آموزش عالي علمي - كاربردي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي در رشته هاي نقاشي و گرافيك تدريس مي كند؛ وي در حال حاضر كارشناس موسيقي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي است.
وي بيش از 80 تابلو با تكنيكي كه آن را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ثبت رسانده، خلق كرده است؛ تابلوهايي كه حاصل شهود و الهام او از هستي، طبيعت و دنياي درونش بوده و مشق نام خداست.
آثار اخير وي به سبك اكسپرسيونيسم با موتيف هاي نقاشي، هنر ايراني و شرق دور خلق شده و با نقوش فراكتالي و 'فراكتال آرت' مرتبط است و در قالب آن هنرمند براي خلق آثارش در محيط عمومي حضور پيدا كرده و با گوش فرادادن به موسيقي زنده احساسي كه از فضاي موجود دريافت كرده را در قالب هنر نقاشي بر روي بوم خلق مي كند.
به گفته قوجاري اين تكنيك هيچ سابقه اي در گذشته نداشته و اصالت خاص خود را داراست زيرا حافظه ديداري هنرمندان به عنوان سنگ محكي براي اثبات بكر بودن تكنيك هنري است.
حضور غالب نقش هاي گياهي و تكرار شونده، فرم هاي خط نستعليق و خطوط مختلف از ويژگي هاي تكنيك اين هنرمند برجسته بين المللي محسوب مي شود؛ اين نقش ها در تكنيك وي حرف اول را مي زند و به تعبيري امضاي آثار اوست.
وي در حوزه مجسمه سازي نيز فعال بوده و سوررئاليسم (فرا واقع گرايي)، مينيماليسم (ساده گرايي) و پست مدرنيسم (پسامدرنيسم) از سبك هايي است كه در آنها به خلق آثار مجسمه پرداخته است و سرديس هاي مشاهيري چون دكتر حسابي و دهخدا كه در كتابخانه مركزي اروميه نصب شده از جمله آثار اوست.
8135/3072